Gå til innhold
Arkivverket

[#32199] Ble tidl. mestersvenn Jens Gustavsen (1765-1843) ved Næs Verk forfatter?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Spørsmålet i emne-tittelen kan virke underlig, men utgangspunktet er en opplysning på s. 127 i S. H. Finne-Grønns RISØR-SLEGTER; THOR STRATEN MED DEN CARSTENSENSKE LEGATFAMILIE (Christiania 1895-1901). Jens Gustavsen ble døpt i Holt 24/6 1765 og begravet i Risør 14/12 1843. Han var sønn til hammermester Gustav Jensen (f. 1737, Næs Verk, Holt) og Berthe Gustavsdatter (datter til hammermester Gustav Lucassen, se Lucassen-familien Lenke). Jens Gustavsens mor var Anne Thorsdtr. Tveite (Holt), som var søster til verkseier ved Egelands Verk og Eidsvolds-mann Henrik Carstensen. Jens Gustavsen giftet seg 17/7 1785 med Henrik Carstensens søster (og altså sin egen kusine) Ingeborg ('Catharina') Carstensen (thor Straten). I den forbindelse kaller Finne-Grønn ham 'forfatteren Jens Gustavsen'. Hvor Finne-Grønn har dette fra, vet jeg ikke - men kanskje andre her i forumet kan hjelpe meg?Det Finne-Grønn ellers skriver om Jens Gustavsen, samsvarer nokså godt med det jeg har funnet i andre kilder: 'Efter først at have arbeidet under sin far som svend og mestersvend ved Næs verk blev Jens Gustavsen i 1803 hammerforvalter paa Egeland, senere fik han af sin fætter og svoger H. Carstensen brugsretten til Angelstad i Holt og var her gaardbruger og skydsskaffer indtil hans søn Jens Jensen fik gaarden som gave af nævnte sin morbror; efter den tid havde Jens forældrene hos sig og tog dem ogsaa med, da han senere flyttede til Risør'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Oddbjørn!Dette var ganske interessant for meg, for dette er min mans aner du er inne på her.Skal se hva jeg kan finne av opplysninger om denne grenen . Jeg har en del papirer liggende nedpakket for tiden, men håper snart å få pakket dem opp.Jeg følger med i debatten rundt dette tema. Spennende om det kommer inn nye opplysninger her.Lykke til!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg ser at din mann og jeg har noen felles aner (Gustav Lucassen og Karen Erichsdatter).Her er noen utfyllende opplysninger om Jens Gustavsen, hentet fra Ingeborg Fløystads doktoravhandling ARBEIDSMANDENS LOD. DET NØDTØRFTIGE BRØD, bind II., s. 357 (UiO 1979). Der går det fram at han fikk sparken som hammersvenn i 1799 (mens faren, Gustav Jensen, var hammermester). Sannsynligvis skjedde dette umiddelbart før Jacob Aall samme år overtok driften etter Jacob Schnell. Ved oppsigelsen hadde Jens Gustavsen en gjeld til verket på 118 rd. 52 sk. - og saken ble først sendt til forlikskommisjonen i Holt, dernest ble den stevnet til tinget (Nedenes tingbok nr. 36, 1796-1801, s. 269 a,b). Fløystad kommenterer at rettslig innkreving av gjeld ellers forekom sjelden ved jernverket. I en artikkel i artikkelsamlingen JERNVERK PÅ AGDER (ADHs skrifter 3/1986 ('Arbeidere og arbeiderlevekår ved Næs jernverk') skriver samme forfatter (s. 98): 'Det hendte óg at arbeidere ble gitt avskjed på grunn av stridigheter, det skjedde for eksempel med en hammersvenn i 1799. Hammerarbeiderne hadde en tendens til å opponere, noe som sikkert kan ses i sammenheng med sjølbevissthet fordi de hadde spesialkunnskaper som betydde mye for verkets drift'.Og det var altså fetteren og svogeren Henrik Carstensen som da ordnet opp, sannsynligvis både ved å betale gjelda hans, gi ham nytt arbeid - og etter hvert en - etter lokale forhold - staselig gård.Jens Gustavsens Angelstad eksisterer forresten fremdeles. I dag er den en del av Aust-Agder-museet. Her er den: http://www.aust-agder.museum.no/Angelstad.htm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser et behov for å rydde opp i noe misvisende informasjon i innlegg 1:Jens Gustavsen var sønn til hammermester Gustav Jensen og Anne Thorsdtr. Tveite. Gustav Jensen var igjen sønn til hammermester Jens Hansen og Berthe Gustavsdatter - og sistnevnte var så datter til hammermester Gustav (Justa) Lucassen og Karen Erichsdatter ('Justas Kari'). Nå burde det være riktig...Gustav Jensens gravplate, som fremdeles befinner seg på Holt kirkegård, er for øvrig presentert her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var veldig artig informasjon om min manns aner. Jeg har ikke vært klar over slektforbindelsen til Gustav Lucassen og Karen Erichdatter før i dag.Takk for de flotte bildene fra museet og den gamle gården hvor anene hans har bodd en gang.Dette blir spennende stoff å vise fram på familietreff i helgen for svigermors og svigerfars etterkommere. Svigermor, Astrid Anna Mathilde Dick Jensen viser seg da å ha linje bakover til Gusta Lucassen.Litt av et funn i kveld. Takk for all informasjon om denne slektsgren. ( Også i tidligere lenker)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er litt underlig at Gustav Jensens fødselsdato på gravplaten ikke samsvarer med dåpsinnførselen i kirkeboken for Holt. Gravplaten oppgir 11. novenber 1733 som fødselsdato, mens kirkeboken har Maria Besøgelsesdag 1738 (dvs. 2. juni - innført som Justa Jenssøn Wærket). Muligens har det skjedd en sammenblanding med Gustavs bror Hans Jensen, som også, så vidt jeg vet, var hammersmed ved verket. Han ble døpt i 1733, men ikke 11. november. 15. trinitatis var, så vidt jeg har kunnet se, 14. september.Foreldrene, hammermester Jens Hansen og Berthe Gustavsdatter, trolovet seg 10. april 1731 og ble ekteviet Dom 9 p. tr. samme år.Det er fremdeles en gåte for meg hvorfor Finne-Grønn kaller Jens Gustavsen 'forfatter'. Han må jo ha skrevet et eller annet som er blitt offentliggjort på et vis, men jeg har ennå ikke vært i stand til å finne ut hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for korreksjonen! Jeg har selvsagt ikke lest side 178 godt nok (lesesalen, Statsarkivet). Se, det gir jo mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var nesten litt morsomt. Så var det ikke en ukjent forfatter i slekta.Jeg har ellers hygget meg med bildene fra museet og prøvd å få oversikt over det du sendte meg i privat mail. Takk fo all informasjon.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.