Gå til innhold
Arkivverket

[#32200] Johan Nikolai Andersen Green, født i Danmark ca 1789

Gjest Ruth Brumer Bratvold
 Del

Recommended Posts

Johan Nikolai Green var gift med Berte Kristine Olsdtr fra Nes på Romerike. De fikk et par barn i Nes, siden flyttet de til Ullensaker og fikk flere der. Johan Nikolai døde i Ullensaker i 1849.I 1865-tellinga for Nes, bor Cristian Green med kone og mor på Nordby. Christian er født i Drammen ca 1807, mens hans mor er født i Danmark ca 1778. Det er vel rimelig å tro at disse er i slekt med Johan Nikolai.Er det noen som vet mer om denne familien?Glad for all informasjon.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei Ruth. Jeg har en Emilie Ovidia Green som fadder til min olderfar, døpt juli 1855 Nes Romerike. Hun er datter av Cristian Green og Dortea Olsdtr. Hvorfor er hun fadder ? Er hun i slekt ? Jeg vet ingen ting om Greenfam. Oldefar ble født på Opåkereie, og Green fam var på Nordby. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for viktig informasjon, Ketil. I kirkeboken for Ullensaker står det at han var 60 da han døde i 1849 og det ble forvirrende siden jeg hadde fått tilbakemeldinger fra Danmark at han måtte være yngre.Anne-Lise, jeg vet ikke om Emilie er en søster, men jeg har bestilt kirkebøkene for Nes nå, så kanskje jeg finner ut mer. I så fall gir jeg beskjed.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Folvik

Beklager, linken fungerte ikke! Her er dataene: (det er 2 andreas Green!!!!) Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, , Matr. 185, 820, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Andreas Green, 32 , Gift, Huusbond, Snedkersv., Anne Møller, 21 , Gift, hans Kone, ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Folvik

Og dette betyr at Johan Nikolai ikke var født når folketellingen fant sted, I flg andre kilder ble han født i 1801, nærmere 15 Aug 1801, trolig etter at FT fant sted. Er således rundt 49 år når han dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise  Akselsen

Hei Ruth. Har nå vært på bibl. i Drammen og sjekket foreldrene til Christian Wilhelm Green,som du sier i nr 1. Han er født 05.10.1808 ,døpt 02.12.1808 i Bragernes, Drammen.Foreldre: Snekkermester Andreas Green og Anne Møller Green.( iflg. FS er Christian gift i Vestre Aker 01.11.1831) FT 1865 er han bosatt på Runni/Nordby. Nes gårdsh.b.IV s. 542. Da ser det ut til at Christian og Johan Nicolai er brødre. Skal høre med andre på møte i DIS/Drammen til tirsdag om de kjenner til fam.fra Danmark. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de brødre, ja, for Johan Nikolai har de samme foreldrene. Og som du ser i tidligere innlegg fra Harald Folvik er de i 1801 i København.Jeg leter og leter i kirkebøkene for Nes, men finner ikke Emilie Ovidia. Vet du ca når hun er født?Jeg har sett over alle i Ft 1865, 1875 og 1900 for å finne de som heter Green og er født på Nes, Romerike for så å finne dem i kirkebøkene, men har ikke lyktes noe særlig så langt.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Emilie Olivia Green er f. i Kristiania. FT 1875 er hun g.m. Engebreth Andersen, formann på bryggeriet i Pilestredet, Kristiania. Har du sett vielsen til Nicolai ? Hvis, hva heter foreldrene til Berte ? Og hvilken gård er de på ? Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Vet du om de hadde fler barn?Her er det jeg har på Berte: 1. Berte Kristine Olsdtr Opsal #53694, f. 1802 i Opsalsetra, Nes, Akershus, dåp 5 sep 1802 i Nes, Akershus, d. 1889 i Skedsmo, Akershus. Hun giftet seg med Johan Nikolai Andreassen Green #53693, gift 29 okt 1829 i Nes, Akershus, f. 15 aug 1801 i København, dåp 28 aug 1801 i Vor Frues krk, København, d. 3 mar 1849 i Åsmoen, Algarheim, Ullensaker, Akershus, gravlagt 15 mar 1849 i Ullensaker krk, Kløfta, Ullensaker, Akershus.Foreldre2. Ole Torgersen Opsal #37469, f. 1761 i Opsalsetra, Nes, Akershus, d. 1849 i Opsalsetra, Nes, Akershus. Han giftet seg med Berte Kristoffersdtr Opsal #37470.3. Berte Kristoffersdtr Opsal #37470, f. 1767 i Opsal, Myra, Nes, Akershus, dåp ?? mai 1767 i Nes, Akershus, d. 1846 i Opsalsetra, Nes, Akershus.Besteforeldre4. Torger Sitterud #53899, f. 1720 i Sitterud, Odal, Hedmark.6. Kristoffer Jakobsen Sundby #37471, f. i Sundbyeie, Nes, Akershus, d. i Opsal, Myra, Nes, Akershus. Han giftet seg med Karen Andersdtr Prestilang #37472, gift 11 nov 1751 i Nes, Akershus.7. Karen Andersdtr Prestilang #37472, d. 1787 i Opsal, Myra, Nes, Akershus.Johan og Berte fikk et par barn i Nes, så bodde de i Ullensaker og fikk flere barn der. Johan døde der og Berte flyttet til datteren i Skedsmo. To av barna til Berte og Johan Andreas og Ole, emigrerte. Jeg er i kontakt med Oles oldebarn, Bill, som bor i Australia. Han er svært interessert i å finne slektninger her.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nei jeg vet ikke noe mer. Det er hun Emilie som har vært min nøtt. Men det må være noe siden hun er fadder til oldefar. Kanskje det er gubben hennes !! Men jeg skal prøve på denne nøtta. Tar senere kontakt med deg. Og jeg skal ta det opp i Drammen til uka. Det er mange som heter Green i Buskerud. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En oppsummering om Emilies familie basert på opplysninger fra Familysearch (må kontrolleres mot kirkebøker!)Ifl. Familysearch VRI (avskrift fra kirkebøker) er Emilie Olivie(!) født 17. mai 1836 og døpt i Vestre Aker 21. august 1836. Foreldrene er Foreldrene er Christian Vilhelm Green og Dorthea Maria Olsdr.Emilie Olivie Green, 31 år, far: Christian Vilhelm Green, ble gift med Engebret Andersen, 32 år, 1. november 1867 i Oslo. (Det står Domkirken, Trefoldighet; Den Norske Kirke.)Christian og Dorthea hadde også datteren Karine Andrine Olivia, f. 27.03.1834 og døpt 19. mai 1834 i Aker (Vestre Aker)Christian Vilhelm Green og Dorthea Maria Olsdr giftet seg 1. november 1831 i Vestre Aker.Christian Vilhelm er født 5. oktober 1808 og døpt 2. desember 1808 i Bragernes (Drammen). Foreldre: Andreas Green og Anne Müller.Andreas Green og Anne Rasmusdatter Møller hadde også barnaJohan Nikolai, f. 15. august og døpt 28. august 1801 i Vor Frue, KøbenhavnMartha Maria , døpt 12. september 1803 i Bragernes (Drammen)Rasmus, døpt 10. januar 1806 i Bragernes.Andreas Green og Anna Møller ble gift 26. september 1800 i Trinitatis, København.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruth. Har nå tatt noen tlf. i Lier, men det er ikke den slekta. De kom fra Sverige. Ringte til Sigdal og de kom med et forslag at du kunne låne Sigdal og Eggedal Bygdebok b.ll av Andreas Mørch. Kanskje du vil finne noe i den. Hilsen Anne-Lise. PS. du kan nå meg på anaks krøllalfa online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.