Gå til innhold
Arkivverket

[#32208] Sverkholt i Lardal, Vestfold: Forstbetjent Ingebret Lorentzen (ca 1792-1867).

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg prøver å hjelpe en slektning som har Ingebret Lorentzen som en av sine aner. Det er dessverre ikke kjent hvor han ble født. Ved hans begravelse i Hedrum angis fødestedet som Lier (eller noe lignende?), men min slektning har hittil forgjeves lett etter hans dåp der. Bygdeboken for Lardal, bind III, side 706, angir hans fødselsår til ca 1792. Han giftet seg i Styrvoll i Lardal med Anne Hansdatter Sverkholt 3. november 1821 og fikk samme år feste på plassen Dalen under Sverkholt.Ingebret Lorentzen var medlem av formannskapet i Lardal i årene 1837-47, der han var ordfører 1843-44 og viseordfører 1845-46.Er det noen der ute som vet noe mer om denne personen og hans herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Kristian. Da blir det å gå løs på kirkebok for Lier. Om alderen 72 år ved FT 1865 er korrekt, så betyr vel det at han mest sannsynlig er født i 1794, at han altså går i sitt 72. år i 1865? Jeg har forgjeves lett etter ham i FT 1801, men skal prøve igjen.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg finner fortsatt ingen Ingebret Lorentzen (drøssevis av ulike stavemåter) i Lier i FT 1801, og heller ingen Lorentz. Det er heller ikke mange å finne andre steder i landet med dette navnet. Men jeg har tidligere sett at Lorentz og Lars og endog Laurits brukes noe om hverandre. Og jeg finner en Engebreth Larssen, 8 år, i FT 1801 på gården Røed Søndre i Westbye, Akershus. Jeg finner også en Ingebret Larsen, 9 år, på gården Skotla i Asker, Akershus. Det er jo ikke så langt ftra Lier. En teori kan derfor være at gutten Ingebret Lorentzen og hans familie har flyttet fra Lier før 1801 og dessuten begynt å kalle seg Larsen, men dette er naturligvis et skikkelig 'long shot'. Har du noen synspunkt på dette, Kristian?Får vel håpe på å finne hans dåp og hans foreldre i kirkeboka for Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er faktisk en database over fødte i Lier 1794-1813 her i arkivet, men jeg finner ikke din mann der. Databasen begynner dog sent i november 1794, så det er ennå håp.Blant fedre som begynner bokstaven L, finnes ingen Lorents e.l. i perioden.En variant av Ingebret/Engebret som ser ut til å være brukt en del i Lier, er Embret. Hvis du ikke har søkt på den varianten tidligere, er det også litt mer søkearbeid å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Har nå fått tak i kirkebok for Lier, og der finner jeg følgende under døpte den 28. mars 1793: 'Anne Engelbretsd. Julstads Søn Engelbret ble fød 20. (dennes?). Fad. Ingeborg Olsdtr. Ask-Eiet, Marie Fridricsdtr. Julstad, Tambur Ulric Ellertsen og Skoleholder Torkild Hørte. Til Barnefader udlagt Feltskiær David Lorensen fra Toten'.Dette er foreløpig den eneste Engelbret/Ingebret etc. som er funnet døpt på noenlunde rett tid i Lier, og barnefarens etternavn, Lorensen, stemmer jo bra med det etternavn 'vår' Ingebret brukte senere i livet. Så mye taler jo for at dette er rett persons dåp. Men hvor sikker kan man være på dette?At barnefaren David Lorensen virkelig eksisterte, bekreftes i FT 1801, der jeg finner David Lorentzen, Husbonde, 51 år, Ugivt, Batailons chirurgus, på gården Hofsvangen på Toten.Anne Engelbretsdatter og hennes sønn syntes det en tid verre å finne, men så viser det seg at de begge i 1801 bor i Lardal, på gården 'Hvisle med Glenne', i huset hos Annes bror Christen Ingebrethsen. Annes patronym skrives da Ingebretsdtr. og Ingebret Davidsen, 8 år, sies å være 'Hendes uægtes søn'.Dessverre nevnes ikke hverken Christen, Anne eller Ingebret under bygdebok for Lardals omtale av gården Hvisle med plassen Glenne m.fl., så foreløpig stanser således den anerekke det her arbeides med ved Anne Ingebretsdatter og David Lorentzen.Alle tips om hvorledes å komme videre bakover herfra mottas selvsagt med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En korreksjon: Christen Ingebretsen omtales riktignok i bygdebok for Lardal, under gården Glenne, på side 497. Og der fremgår at han flyttet til Glenne i Lardal fra Lier. Han nevnes som Christen Ingebretsen Arken i Lier. Noen som vet hva/hvor Arken er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Hans!Jeg synes denne saken ser ganske opplagt ut, og det spørs vel nesten om flere indisier eller beviser lar seg oppdrive.Du har funnet en passende dåp, der patronymet/etternavnet Lorentzen lar seg forklare, og du har funnet at mor og barn flyttet til Lardal, der din mann senere bodde. Det ser helt greit ut for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Kristian. Jeg ber deg vennligst også titte på tema nr. 32481. Der vil du se at jeg nå har grunn til å mistenke at Anne Ingebretsdatter og broren Christen Ingebretsen opprinnelig kan være fra Søndre Gudbrandsdal. Hverken deres dåp eller konfirmasjon har jeg klart å finne i kirkebok for Lier. Og bygdebok for Lier opplyser at en Kristen ENGEBRETSEN solgte bruket Arka under gården Nordre Ask i Lier i 1799, samme år som Christen Ingebretsen kom til Glenne i Lardal. 2 andre menn, Erik og Ole, med samme patronym som Kristen, kommer i 1788 fra henholdsvis Gudbrandsdal og Søndre Gudbrandsdal til Nordre Ask, der de skaffer seg hvert sitt bruk, henholdsvis Arka og Nordengløkka. Ole og hans sønn ble på Nordengløkka i mange år, men Eriks handel gikk om igjen, og i 1794 ble Arka solgt på nytt, denne gang til Kristen ENGEBRETSEN.Så røttene her finnes kanskje i Søndre Gudbrandsdal, kanskje på Skrefsrud, hvor nå det måtte være (se tema 32481).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Siden min hjelpsomhet ingen grenser kjenner når det gjelder så spennende ting som leting etter aner, holder jeg fortsatt på med Ingebret Lorentzen. Det er nå, for å oppsummere, klarlagt at han ble født utenfor ekteskap i Lier, og at han og moren Anne Ingebretsen i 1801 bor på Glenne i Lardal, hos Annes bror Christen Ingebretsen. Men hverken Annes eller Christens dåp har det lykkes meg å finne i kirkebok for Lier, så de er mest trolig født et annet sted.Bygdebok for Lier forteller om to menn, Erik Engebretsen og Ole Engebretsen, som samme år, 1788, skaffer seg hver sitt bruk under gården Nordre Ask i Lier, og om begge disse menn sies det at de kom fra Gudbrandsdal, ja, Ole skrives sogar Skrefsrud og sies å komme fra Søndre Gudbrandsdal. Det er også funnet en Ole Engebretsen født på Lysgaard i Fåberg (som Skrefsrud-gårdene lå under)den 17. juli 1740. Siden Erik og Ole har samme patronym som søsknene Christen og Anne, håpet jeg det her kunne være en slektskapsforbindelse. Noen sådan er det enda ikke lykkes meg å finne, og der står forelåpig den saken. Jeg har skrevet brev til en som skal være ekspert på Fåbergslekter, så nå er det bare å vente og håpe.Imens har jeg gått løs på et annet problem, nemlig opphavet til Ingebret Lorentzens kone. Hun het noe så alminnelig som Anne Hansdatter og skrives for Sverkholt ved vielsen i Stryvold, Lardal, til Ingebret 23. september 1821. Anne ble født ca 1794, men det skjedde nok ikke på Sverkholt. Så hvor kom hun fra?Et landsomfattende søk på Anne Hansdøtre født 1794 pluss/minus 2 år gir en eneste sådan i Lardal, men 7 i naboprestegjeldet Hedrum. Hun i Lardal kan greit strykes, idet det er kjent hvem hun giftet seg med. Det samme kan gjøres av samme grunn med 3 av de 7 i Hedrum. Ytterligere 2 kan strykes av andre grunner (en døde ung, en levde lenge, men forble ugift). Rest to: en på Hagenes verk og en på gården Vierød. Bygdebok for Hedrum har dessverre ingen omtale overhodet av Anne på Hagenes eller hennes far, en Hans Andersen iflg. FT 1801. Når det så gjelder den syvende Anne Hansdatter, datter av Hans Torgrimsen på Vierød, er hun bare nevnt med fødselsår 1794. Siden intet annet er opplyst om henne, kan det tyde på at hun av bygdebokforfatteren hverken er funnet gift eller død i Hedrum. Hun er dermed en interessant 'kandidat' som Ingebret Lorentzens hustru. Dette er selvsagt en ren gjetning foreløpig, men flere momenter antyder at en slik mulighet foreligger:For det første er Vierød den nordligste gården i Hvarnes sogn i Hedrum, beliggende opp mot Styrvold sogn i Lardals sørgrense og meget nær gården Sverkholt. For det annet antyder bygdebok for Hedrum at Annes far muligens er fra Lardal, og for det tredje eier han en part i en sag beliggende under gården Hannevold, en nabogård rett nord for Sverkholt.En hypotese verd å forsøke verifisert synes etter dette å være at Ingebret Lorentzens kone Anne Hansdatter er datter av Hans Torgrimsen, født ca 1761, uvisst hvor, eier og bruker på Vierød i Hvarnes sogn, Hedrum, fra 1792 til sin død i 1807.Hans kone var Helge Svennungsdatter, og de hadde 6 barn iflg. bygdeboka: Ole, Anne, Helene (senere kalt Helge), Maren, Johannes og Sibille.Om det finnes noe skifte etter denne Hans Torgrimsen Vierød, død 1807, kunne det kanskje gi svar på om og hvor hans datter Anne fortsatt lever, og et eventuelt skifte etter moren, Helge Svennungsdatter, som døde i 1853, 85 år gammel, kunne fortelle hvem datteren Anne da er gift med og hvor hun bor. Det ble skiftet etter Ingebret Lorentzens Anne Hansdatter i 1856.Kan man finne ut på nettet hvorvidt disse skiftene eksisterer, eller må jeg da ta en tur til Statsarkivet på Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Hans Mathisen

Jeg tar opp igjen denne gamle saken, bl.a. fordi jeg nettopp har støtt på flere andre i Hedrum Historielags slektsgruppe, som er interessert i samme sak.En ny gjennomgang av kirkebøker for Lier har ført til den samme konklusjon som for nesten 2 og et halvt år siden, nemlig at søsknene Christen og Anne hverken er døpt eller konfirmert i Lier. Spørsmålet er da om min hypotese om at de kan ha kommet til Lier fra søndre del av Gudbrandsdalen, fortsatt er verdt å bearbeide.Ideer og innspill mottas med stor takknemlighet av flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Den Ole Engebretsen som er nevnt i innlegg 11 sies å skrive seg Skrefsrud og skulle være fra søndre Gudbrandsdal. Da er det selvsagt verdt å merke seg at det er en gård i Fåberg som heter Skrefsrud. Kanskje var han derfra? På Familysearch finner jeg denne Ole Ingebretsen, døpt i Fåberg 17.07.1740., sønn av Ingebret Lysgaard. Kanskje dette er en slektning av Anne og Christen? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Erik Engebretsen, også nevnt i innlegg 11, skulle angivelig også være fra søndre Gudbrandsdal. Om vi fortsatt har som en hypotese at han og Ole var i slekt, er det rimelig å lete etter Eriks dåp i Fåberg. Familysearch har noen aktuelle kandidater, men ingen hvis far med rimelighet kan antas å være den samme som Oles. Her er et par stykker som er døpt i Fåberg: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221584953&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Og her er en Christen Engebretsen fra Fåberg: Lenke av rett alder, idet den Christen Ingebrigtsen vi søker opphavet til, døde i april 1809, begravet 7.4.1809, og var da angivelig 52 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen
Gjest Hans Mathisen

Foreløpig er det ikke noe som tyder på at noen av alle disse Ole, Erik, Christen Engebretssønner og Anne Engebretsdatter er i slekt. Gårdene deres fedre skrives til varierer hele tiden her. Men folk kunne jo flytte på seg. Et nærmere studium av hvilke faddere som opptrer ved disse dåpene kan kanskje være et neste skritt å ta, for å se om det er noen som går igjen. Men forøvrig er trolig alt dette et skikkelig 'long shot'. Noen synspunkter på noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Ole Ingebretsen, døpt i Fåberg 17.07.1740, som nevnes i innlegg 13, ville vært 61 eller 62 år gammel i 1801. En eneste Ole Ingebretsen finnes i Lier i FT 1801. Han bor på et bruk under Ask Hovedgaard i Frogner sogn i Lier og er da 58 år og gift med Inger Larsdatter, 56 år. Han er trolig den Ole Ingebretsen Skrefsrud som kom til Lier fra Søndre Gudbrandsdal i 1788. Avviket i alder er muligens ikke større her enn at det fortsatt kan være den samme Ole Ingebretsen vi her har å gjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.