Gå til innhold
Arkivverket

[#32216] Treidane og Hola i Tjøme - Elen Marie Persdatter født rundt 1799.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til Elen Marie Persdatter som iføle Tjøme Bygdebok s. 458 under Hola skal være fra Treidane (Tregdene)? Hun er gift i 1822 med Torger Eriksen født på Kullebekk 1792-1856. Elen Marie dør 1867. I FT 1865 bor hun hos sønnen på Hola og kalles 'Andersdatter'. Finner henne ikke i FT av 1801, finner heller ikke noen Per eller Anders som passer under Treidane i bygdeboken. Vet noen hvem hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Elen Marie i 1865-tellingen. LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om damen som kalles både Persdatter og Andersdatter.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet mellom Torger Erichen og Elen Marie Pedersdatter, kirkebokavskrift Vestfoldslekt:LenkeDa får vi vel tro at det er Pedersdatter som er rett.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk, Gunn - Pedersdatter er nok det rette, rart at jeg ikke finner henne i FT 1801 eller under Treidane i bygdeboken. Jeg får sjekke kib på filmrullene iom at de ikke dekker årene for hennes fødsel på Vestfoldslekt. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under DIS Vestfold finner du på menyen lenker til div. kilder. Under gårder og slekter Tjøme kan du søke på meny over gårder. http://home.online.no/~srasmu/ Under Treidane fant mange opplysninger om Elen Maria Persdatter: Sitat:Født 1798 i Treidane, Utbygden , Tjøme. død 8.o1 1867 i Hola, Utbygden, Tjøme.Levde 1865 i Hole, bruk 84, Utbygden , Tjøme.Vestfold.g. 7 feb 1822 med Torger Erikssøn f. 1792 i Hola, Utbygden, Tjøme, d. 25 des 1856 i Hola, bruk 2.Utbygden, Tjøme.Barn: Elen Katrine Torgersdatter f. 28 sep 1822Erik Torgersen f. 2 jun 1825, d. 8 mai 1894Elen Torgersdatter, f. 11 mai 1827Jørgen T. f. 8 nov 1828Anne Maria T. f. 5 mar 1831Matea T. f. 11 aug 1833Thrine Eline T. f. 2 okt 1835Anton T. f. 7 okt 1837, d. 19 aug 1909Torger Edvart T. f. 21 aug 1840Hans T. f. 5 apr 1843Alle barna f. Hola bruk 2. Utbygden , Tjøme. ( med forbehold om rett avskrift.) Du kan sikkert finne mange flere opplysninger om slekta her og selve gården om du går inn på den hjemmesiden jeg nevnte.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så kan vi fundere over kilden til at Elen er født '1798 i Treidane, Utbygden , Tjøme'.Vi skal ikke se bort fra at dette er skrevet basert på alderen som er oppgitt i FT1865 (67 år), evt basert på at hun var 24 år ved vielsen i 1822, og opplysningen i Tjøme bygdebok om at hun var fra Treidane. Om dette er riktig, er vi ikke nærmere løsningen.Hvor har så Tjøme bygdebok opplysningen om at hun var fra Treidene fra, når verken hun eller foreldrene er å finne på den gården i bygdeboka? Sannsynigvis fra vielsen, men der står det ikke annet enn at Treidene er hennes bosted på det tidspunkt. Hun behøver med andre ord ikke å være født der, eller ha noen slektstilknytning dit.Det sikreste å ta utgangspunkt i, er opplysningen i FT1865 om at hun er i sitt 67. år og født i Nøtterøy prestegjeld. Dersom alderen er riktig, skal dette tilsi at 1799 er fødselsåret (1798 om vi går ut fra at hun var 24 år i 1822). Nøtterøy prestegjeld omfattet både Nøtterøy og Tjøme.Jeg klarer heller ikke å finne henne på Nøtterøy eller Tjøme i FT1801. Det kan jo bety at hun ikke var født ennå, men vi har tross alt to aldersangivelser som peker mot at hun er født 1798/99, så et sted burde hun finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for rettingen av mitt funn av konfirmant, Kristian. Jeg brurde nok lest bedre på årstallet.Lurer på om foreldrene hennes kan være Peder Olsen og Mari Poulsdatter. De døper mange barn i dette området. Dessverre går ikke kirkebokkopiene av dåp lenger enn til 1790, på Vestfoldslekt, så da finner jeg ikke flere opplysninger om henne der.Hun skal være født på Treidane, men jeg har ikke funnet hennes foreldre under søk der.Er kirkebøkene mangelfulle fra denne tiden, eller kan hun komme fra et annet sted i Vestfold?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Elen Marie Pedersdatter ble mor så sent som 3. desember 1846. Lenke Jeg har sjelden sett kvinner bli mødre etter fylte 45 år, så kanskje forklaringen på at vi ikke finner henne i FT1801 likevel er at hun ikke var født?Skjønt, det er/var sikkert ikke umulig å bli mor i en alder av 47-48 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Peder Olsen og Maren/Mari Paulsdatter, som Gunn nevner i innlegg 9, er her Lenke i FT1801. Ingen Elen Marie, og Maren er under alle omstendigheter for gammel til å ha satt barn til verden 2-3 år i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Elen Maria Pedersdatter Mo er konfirmert 4. juni 1815 på Tjøme. Morens navn er oppgitt til Anne Jørgensdatter, dåpsdato er 25. juli 1798.Ved dåpen på Tjøme 25. juli 1798 er fødselsdato oppgitt til 17. juli 1798, morens navn Johanne Jørgensdatter p. Sønstegaard. Jacob Olsen fra Arndal (Arnadal i Stokke) er utlagt som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tanken til Marie streifet meg også, men jeg kan ikke huske å ha vært borti liknende tidligere. Uansett burde det jo være mulig å kontrollere om Johanne fant seg en ektemann eller ikke.Om Elen Marie eventuelt brukte Pedersdatter fordi hun hadde en stefar som het Peder, vil det være et interessant tilfelle. Husk at patronymer ikke var etternavn i moderne forstand. Å kalle seg Pedersdatter når faren het Jacob, er på bakgrunn av det nokså meningsløst. Jeg kan ikke tro at hun gjorde det for å skjule sin uekte fødsel heller; Tjøme må tross alt ha vært et lite og gjennomsiktig samfunn i en slik sammenheng.Håper noen kan finne forklaringen, for dette synes jeg var interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.