Gå til innhold
Arkivverket

[#32217] Barona


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg hadde blitt veldig glad hvis noen hadde klart å finne ut hvilket land dette er/var. Er det noen historieksperter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvorfor mener du det må være et land? Et raskt google-søk på ordet gir som resultat flere steder i USA som heter Barona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

I folketellingene for USA står det oppgitt statens navn for de som er født innenlands, for de utenlandsfødte, landets navn. Og det er ingen stat i USA som heter Barona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har selvsagt rett i det - men det kan jo være noen inkonsekvenser i folketellingen m.h.t. oppgivelse av stat. Ellers: Et skudd i halvblinde - hva med landskapet Baronia på Sardinia Lenke Ellers vil vel navnet på vedkommende som er født i 'Barona' være en pekepinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Oher, Jacob, f. i Baden, Ohner, Lena, f. i Barona. Og lenger ned på siden: Amt, George, f. i France, Amt, Carolina, f. i Barona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei. Jeg vet ikke om dette er relevant i forhold til ditt spørsmål, og de personer du her viser til. Men det er et indianer reservat i California som heter Barona.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Det kan godt hende at det er stedet. De kunne jo være av indianerslekt selv om de hadde amerikanske navn, eller at de bodde i en by med hvite innbyggere i reservatet. Har noen mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hverken Lena eller Carolina er utpreget 'amerikanske' navn.Ellers slog det meg at Barona kan være feilskrift for eller feiltolkning av Bavaria (r og v kan lett forveksles, samme med a og o, ri kan fort bli n). Bavaria er engelsk for Bayern, og i så fall kommer alle personene du nevnte fra samme kontinent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Nå har jeg funnet ut at dette landet er Bavaria/Bayern. Men finnes det noen oversikt over statene i Tyskland slik det var før? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner svært mye historisk litteratur om det gamle Bayern (Bavaria, ikke Barona). Besøk ett av våre UB, så finner du det du trenger. Putzger historiske atlas er veldig hendig (har utkommet siden 1800-tallet, siste utgaven 2001/03).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Takk for svar! Men jeg skjønner like vel ikke hvor jeg skal 'gå' innen Universitetet i Oslo's internettside for å finne informasjon om Tyskland/Bayern. Kunne du f. eks. lagt ut en lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.