Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 I folketellingen 1860 for U.S.A., står Barona oppgitt som fødested. Hvilket land er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Jeg hadde blitt veldig glad hvis noen hadde klart å finne ut hvilket land dette er/var. Er det noen historieksperter der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Hvorfor mener du det må være et land? Et raskt google-søk på ordet gir som resultat flere steder i USA som heter Barona. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 I folketellingene for USA står det oppgitt statens navn for de som er født innenlands, for de utenlandsfødte, landets navn. Og det er ingen stat i USA som heter Barona. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Du har selvsagt rett i det - men det kan jo være noen inkonsekvenser i folketellingen m.h.t. oppgivelse av stat. Ellers: Et skudd i halvblinde - hva med landskapet Baronia på Sardinia Lenke Ellers vil vel navnet på vedkommende som er født i 'Barona' være en pekepinn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Andreas Snildal Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Hva heter 'baroneseren(e)'? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Oher, Jacob, f. i Baden, Ohner, Lena, f. i Barona. Og lenger ned på siden: Amt, George, f. i France, Amt, Carolina, f. i Barona. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Terje Soløy Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Hei. Jeg vet ikke om dette er relevant i forhold til ditt spørsmål, og de personer du her viser til. Men det er et indianer reservat i California som heter Barona.mvh Terje Soløy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet August 25, 2005 Del Skrevet August 25, 2005 Det kan godt hende at det er stedet. De kunne jo være av indianerslekt selv om de hadde amerikanske navn, eller at de bodde i en by med hvite innbyggere i reservatet. Har noen mer informasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kenneth Holter Skrevet August 26, 2005 Del Skrevet August 26, 2005 Hverken Lena eller Carolina er utpreget 'amerikanske' navn.Ellers slog det meg at Barona kan være feilskrift for eller feiltolkning av Bavaria (r og v kan lett forveksles, samme med a og o, ri kan fort bli n). Bavaria er engelsk for Bayern, og i så fall kommer alle personene du nevnte fra samme kontinent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet September 28, 2005 Del Skrevet September 28, 2005 Nå har jeg funnet ut at dette landet er Bavaria/Bayern. Men finnes det noen oversikt over statene i Tyskland slik det var før? Takknemlig for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet September 28, 2005 Del Skrevet September 28, 2005 Du finner svært mye historisk litteratur om det gamle Bayern (Bavaria, ikke Barona). Besøk ett av våre UB, så finner du det du trenger. Putzger historiske atlas er veldig hendig (har utkommet siden 1800-tallet, siste utgaven 2001/03). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Espen Grønna Brataker Skrevet September 28, 2005 Del Skrevet September 28, 2005 Takk for svar! Men jeg skjønner like vel ikke hvor jeg skal 'gå' innen Universitetet i Oslo's internettside for å finne informasjon om Tyskland/Bayern. Kunne du f. eks. lagt ut en lenke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per B. Lilje Skrevet September 28, 2005 Del Skrevet September 28, 2005 Denne web-siden har masse informasjon om Bayerns historie: [url="http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/phil_Fak_III/Geschichte/Bayern_f.html>LenkeEllers viser dette kartet bl.a. kongeriket Bayern i 1871: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet September 28, 2005 Del Skrevet September 28, 2005 Espen, jeg nevnte ikke UBO's webside. Jeg mente det fysiske biblioteket på Blindern. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts