Gå til innhold
Arkivverket

[#32218] Gårdsnavn i Askim

Gjest Grete  Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete  Jøraas

Fra 1918 og utover skal visstnok mine besteforeldre har bodd/arbeidet på gården Baglefaret i Askim. (Bondens navn var sannsynligvis Johannesen). Dette gårdsnavnet finner jeg ikke igjen noen steder, verken i bygdebøker eller internett. Kjenner noen dette navnet og kan gi meg mer utfyllende informasjon? På forhånd takk fra Grete Jøraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det er et veinavn i Askim i dag: Lenke. (Zoom inn for å se navnet.) Det ligger i utkanten av bebyggelsen, så det er mulig at gårdshus fortsatt finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloDesverre så kan jeg ikke hjelpe, men kanskje har noen av de store bibliotekene i området samme service som Bergen offentlige bibliotek. LenkeDer er det mulig å søke frem alle gårdene i Hordaland og S&F og finne link til den bygdeboka som gården er omtalt i.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg ser nå at lenken i (2) ikke åpner søketreffet mitt. Gjør slik: Klikk på lenken, og når kartsiden kommer opp: Skriv Gate-/veinavn = Baglerfaret, Nr. = 1 og Postnr. = 1831. (PS: Som fylke på innlegget er satt Akershus - det skal jo være Østfold.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Den nærmeste gården til der Baglerfaret ligger nå i FT 1900 er sannsynligvis Tornerud. Der er en fast losjerende hustømmermann Iver Johannessen (fra Rødenes) i FT 1900: Lenke. Der er vel ikke han du sikter til i (1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete  Jøraas

Takk alle for nyttige svar. Jeg oppfatter dette som om min farfar ikke arbeidet/bodde på gård da familien kom til Askim, men at han må ha hatt annet lønnet arbeid. Kanskje noen vet når gaten med dette navnet ble anlagt i Askim? Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Baglerne krysset Glomma på steder nær Askim (Fossum, Hovin etc..). Det vil jo være naturlig at Askim-folk med historiebevissthet ga veinavn etter slikt.Men at en eldre gård eller plass kan hete Baglerfaret, - det tviler jeg sterkt på.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Grete: Trekker du ikke litt for rask konklusjon i (6)? Baglerfaret kan ha vært et lokalt navn på denne veien før bybebyggelsen nådde dit (det er nesten 'på landet' ennå), og kan vel godt ha vært brukt for å angi både bo- og arbeidssted for besteforeldrene dine, selv om de arbeidet på/for en gård i nærheten, f.eks. Tornerud.Hvis du kontakter Askim kommune (f.eks. kultur- eller teknisk etat - se e-postadresse på kommunens hjemmeside), kan det godt hende du får vite om gatens og navnets opprinnelse. Eller du kan forsøke Smaalenenes Avis, som holder til i Askim, og som gjerne bringer slike spørsmål til leserne sine. Det er mye lokalhistorie i avisens spalter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Grete Jøraas

Bedre sent enn aldri - TAKK for svarene her! Jeg ble rammet av sykdom dengang, derfor 'forsvant' jeg fra debatten. Jeg vet heldigvis mer om Askimfamilien i dag.frisk hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.