Gå til innhold
Arkivverket

[#32219] Marthe Olsdatter født i Fana ca 1826 - far Ole Olsen. Hvem var hennes mor?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det mulig å få vite hvem som er foreldrene og svigerforeldrene til følgende: Marthe Olsdatter var født ca. i 1826 i Fana - trolig datter av Ole Olsen og senere gift med Ole Johannessen, f. ca 1828 på Aarenes i Hammers Prgj. ? Jeg har barna til Ole og Marthe men klarer ikke å finne foreldrene.Disse skal ha bodd i FyllingenJeg håper på hjelp og takker på forhånd!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Foreldre til Martha:Ole Olsen Fyllingen 1791-1866 f. Øvre Fyllingen og død på Nedre Fyllingen, gift 27.03.1815 i Fana med Kari Ivarsdatter Strømme, f. 1787 Strømme i Fana.Ole Johannessen var født 14.09.1829 på Haukås i Åsane. Foreldre: Johannes Olsen Haukås 23.02.1783-05.04.1849 gift 02.07.1827 i Åsane med Gjertrud Olsdatter Bogetveit 25.01.1803-15.05.1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Johan Ludvig Kvamme for svaret! Det var flott å få vite dette!Men kan jeg spørre hvilken kilde du har det fra? Og står det noe om hvilket bnr. Ole og Kari kom fra på Fyllingen. Dette bruket - bnr.1 - ble jo delt på fire bruk hvorav 'Hamregården' vell var på brnr 4?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Opplysningene om personer fra Åsane er hentet fra kirkebøkene for Hamre (Åsane)Når det gjelder personer fra Fana så er det delvis hentet fra bygdebok for Fana. Den sier at Ole Johannessen drev Nedre Fyllingen, bruk 4 fra 1866-1889. Den ene sønnen til Ole som var født 28.06.1866 i Fana ble gift i Åsane 03.05.1893 med Kari Larsdatter Minne (Arna) f.18.06.1864 og død 04.03.1941 på Sæterstøl, bruk 2 i Åsane , også kalt Jonsterhaug. Etterslekten kaller seg alle for Jonsterhaug Johannes og Kari fikk 6 barn, 4 ble gift og førte slekten videre.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for dette, Johan Ludvig Kvamme! Grunnen til at jeg spurte etter kilden er at jeg ikke helt stoler på alt som står i Bygdeboken for Fana. Det er i alle fall riktig at den ene sønnen til Ole, Johannes, ble gift med Kari Larsdatter. Den eldste sønnen, Oluf, giftet seg med søsteren til Kari, Marie Larsdatter. De fikk 10 barn. Muligens står der noe også om henne i kirkebøkene for Hamre? Det sies at Oluf møtte Marie i brorens bryllup. (kilde er opplysninger fra etterkommerne).Hvis du har noe mer å bidra med så takker jeg hjertelig for for det.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Johannes Olsen Haukås 1783-1849 sine foreldre:Ole Olsen Haukås 1752-1806 viet 1777 med Margaretha Steffensdatter Nordre Toppe 1754-1823. Gjertrud Olsdatter Bogetveit sine foreldre: Ole Åmundsen f.1765 på Fyllingen br. nr. 1 i Hamre død 09.04.1851 på Bogetveit br. nr. 1 viet 02.07.1795 med Britha Jensdatter Haukedal 1773- 03.03.1839 Bogetveit, ÅsaneMvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk igjen, Johan Ludvig Kvamme! Men, unnskyld meg, kanskje jeg i min alder er litt treg: Hvem er Gjertrud Olsdatter og Ole Åmundsen? Er det foreldrene til Ole Olsen Haukås eller...?Det er blitt så mange Ole*er i denne familien at det kan fort gå helt i surr::)Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager, Johan Ludvig Kvamme, men nå såg jeg hvem disse var! Jeg får skylde på alderen!Med vennlig hilsen og takk! Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.