Gå til innhold
Arkivverket

[#32223] Hvem var Andreas Fenger Grøn (1841-1912)

Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Han er ved ulike folketellinger oppgitt å være født i Trondheim 1841, og beveger seg mye rundt i landet før han dør i Haugesund i 1912. Han var apoteker (farmasøyt), ugift i Drammen i 1865 og i Haugesund (Skaare) i 1900. Han var gift 1872 i Domkirken Christiania med Emma Nicoline Antonette Ekmann, og senere (før 1900) gift med fotografen Christopha Jansen fra Bergen. Det var barn i begge ekteskap. Barna av første oppgis å være født i Ørkedalsøren i S-Trøndelag. Jeg vet ingenting om hans eller første kones bakgrunn. Kone nummer to har jeg god oversikt over. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Iflg.Adressebok for Trondheim 1913 er det en Andreas Fenger Grøn ansatt ved Den Tekniske Høiskole,Gløshaugen.Stilling:Tekn.uorg.Kemi Denne skolen ble opprettet i 1900 Trådte i virksomhet 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Første kone skal være Emma Necoline Antoinette Eckmann, gift i vor Frelsers Kirke 01.11.1872 - hun født i Hammerfest 26.10.1852, død i Haugesund 02.04.1897. Hennes foreldre Olaf Pedersen Eskmann og Hansine Olsen.Grøn gift 2. gang i Haugesund 03.07.1899.Norges Apotekere fra 1588 til 1908 ( Flood 1908) har også flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte Grøn selv, ifølge samme kilde f. 16.07.1841 i Trondhjem, sønn av malermester Johannes Mortensen Grøn og Simonette Schøller, men det er jo henvist tidligere til FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men hvor kom Grøn-navnet fra ??Kom ikke det fra mors-siden eller fars-siden ??Jeg synes det ser ut til at apotekerens besteforeldre på fars-siden kommer fra Verdal og ikke Trondheim som FT 1865 sier.Ser ut til at Morten Olsen og Ingeborg Ellefsen i Verdal er besteforeldre på fars-siden til apotekeren.Her er muligens besteforeldre-familien i Verdal noen få år før Johannes er født. LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor Grøn-navnet kom fra, har jeg ikke forsøkt løse.Men vedrørende Ørkedalsøren, Andreas Fenger Grøn var apoteker her 1879-90. Således er f.eks. sønnen Fenger i første ekteskap født i Fredrikshald 24.07.1875 (det er nok flere barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her går det både bakover og framover i tid med utgangspunkt 1841.Apotekerens mor ser ut til å komme fra en relativt høy stand. Schøller er jo såvidt behandlet her før. LenkeSchøller (Kjent og beskrevet Trondhjemsnavn) hadde også Verdalsforbindelse. Milli Juul Rosenvinge Hansdatter Scøller (litt av et navn) blir født i Verdal 9. mai 1817.NB: Kun som et forsøk på å gi en ledetråd, IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Så flott!! Må fordøye all denne informasjonen før jeg kommeterer enkeltheter. Jeg mistet kontakten med Digitalarkivet omtrent da jeg postet meldingen, og fikk derfor ikke lagt inn lenkene til folketellingene slik jeg hadde tenkt. Beklager! Her har det skjedd mye mens jeg var på jobb... Har nå nettopp klart å åpne arkivet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Det ser ut som om moren til Emma Necoline Antoinette Eckmann giftet seg omigjen før 1865 med lensmann Andreas Hinberg: Lenke Til Geir: Hvordan vet du at det er tante og onkel i Trondheim i 1865? Annet enn at det ser sannsynlig ut? Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa bare at det var lenke til FT 1865 uten at jeg leste denne. Du får nesten ta det som jeg snakket til meg selv, jeg lette i kilder kanskje ikke alle hadde i huset. Ved siden nevnte apotekerbok, 'også 'Studentene fra 1895' om Fenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener, Geir... Det er jo all grunn til å tro at Andreas Fenger Schladermund og foreldrene til Andreas Fenger Grøn - på samme adresse i 1865 - mer enn antyder slektskap. Altså: Vet du noe om dette slektskapet og hvordan det evt henger sammen? Uansett: Tusen takk for flott hjelp til dere alle! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Andreas Fenger Grøn kan være oppkalt etter skipsføreren, er godt mulig. At de derfor er beslektet, er ikke like selvfølgelig. Samme adresse kan bety begge deler.Trondhjem er ikke akkurat min hjemmebane, jeg 'reiser dit bare når jeg må'. Men om opplysningene om alder og fødested i 1865-tellingen stemmer, virker ikke slektskapet - om det er nært - så helt opplagt.Men for all del, du kan meget vel ha rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Uten at jeg har gjennomgått samtlige ved navn Grøn(n) i FT 01, tilhører åpenbart de fleste én av to Grøn-slekter:Vestfoldslekten stammer fra Erik Andersen Grøn(ner) som innvandret fra Fjellbacka i Bohuslen i 1684. [url="http://www.vigerust.net/immigrant/larvik_grevskap.html>Lenke. Han regnes som grunnlegger av Kjerringvik i Tjølling hvor han og sønnene senere nedsatte seg som loser, kroverter og skutebyggere. I det 19. århundre var fortsatt mesteparten av slekten lokalisert som småredere og skippere, mens enkelte var blitt akademikere, bosatt i Christiania. Denne Grøn-slekten er behandlet i en rekke sammenhenger, også i dette forum: Lenke. (Se også: Finne-Grønn SH. Slegten Klaveness av Sandeherred. Kristiania 1902. Berg L. Tjølling – en bygdebok. Kristiania 1915, s 484) Intet tyder på at Andreas Fenger Grøn hadde tilknytning til denne Vestfoldslekten.Trønderslekten Grøn stammer fra kjøpmann i Trondheim Johan Johansøn GRØNN (.... - 1658) og Maren Christophersdatter (1610 - 1688) – 7 barn. I løpet av det 18. århundre utviklet dette seg til en tallrik offisers- og embetsmannsslekt i Trøndelag og Møre. Lenke Lenke (53). Sannsynlige medlemmer av slekten er sporadisk berørt også i andre debatter her på Brukarforum, f. eks. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe (7). Om Andreas Fenger Grøn skulle tilhøre denne trønderslekten Grøn, virker det ikke urimelig at han nedsatte seg i Fredrikshald hvor han i så fall ville ha hatt innflytelsesrik slekt. Daværende kaptein Hans Christian Harboe Grøn(n), f. ca 1761, fra 1800 etablerte en haldengren av slekten. Gjennom klubbtilhørighet, sine barns ekteskap, fadder- og forloverreasjoner ble denne grenen assimilert inn i haldenpatrisiatet.Her i Brukarforum er det for øvrig etterlyst flere personer fra Trøndelag – perioden rundt 1800 – uten at disse, så langt, er knyttet til ovennevnte slekt. Det kan derfor ha eksistert også andre Grøn(n)-slekter i Trøndelag. Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere Grøn'er som ikke stammer fra Erich Andersen Grønn(er)i Christiania. Hverken Peder Erichsen Grøn (1682-1737) gift med Anna Maria Lonicer, Anne Marie Glad og Anna Catharina Hagemann eller kjøpmann Tøger Erichsen Grøn (død 1719) gift med Margrethe Monsdatter er sønner av nevnte Erich Grønn(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 10: Det var nok jeg (ikke Geir), i innlegg 3, som gjorde en litt kjapp onkel-tante-kobling i huset til de familiene i Sandgaden i Trondheim i 1865. (Også jeg drev med høyttenkning, men jeg tror jeg har NESTEN mine ord i behold !!)Jeg skal prøve å forklare hvordan det ser ut til å forholde seg: Christine Frederikke Schladermund (33 år) er DATTER av Johannes Mortensen Grøn og Simonelle Margrete Grøn.Det vil igjen si at apotekeren Andreas Fenger Grøn (f. 1841) og skipsføreren Andreas Fenger Schladermund (fra Molde) er svogere til tross for den store aldersforskjellen.Iflg. En FT-kilde (kirkebokavskrift) er Christine Frederikke 23 des 1832 og døpt 3. mars 1833 i Vor Frue i Trondhjem (med Johannes og Simonelle som foreldre)Da blir apotekeren (som i 1865 er i Drammen) onkel til Schladermund-barna, mens Schladermund-barnas og deres mor-mor (Simonethe el. Simonelle ??) bor under samme tak i Trondhjem.Jeg vil derfor holde en meget sterk mulighet åpen for at Fenger-navnet IKKE ble anvent på apotekeren før relativt sent i hans liv. (M.a.o. han har TATT navnet, som i denne sammenheng ikke ser ut til å være slektsnavn.)Christine Frederikke (1832) ser ut til å være den eldste av Grøn-barna, og apotekeren Andreas (1841), den yngste. Mellom disse har vi John Sigurd (f. 1834) og Cathrine Lucie (f. 1836) (NB: Denne kilden lar seg sjekke !!) I jakten på Grøn-navnet, ser det ut til at vi famler i blinde, og selv har jeg antydet Verdalen som mulig sted å begynne letingen, men på tross av noen kronglete indikasjoner, har jeg et annet forslag i Trondheim:Det er noe underlig over Geirs kilde (i innlegg 6,) der Schøller-navnet dukker opp som Simonethes slektsnavn. Da Simonette (22 år) inngår ekteskap med sin Johannes (25 år) 28. mai 1830 i Domkirken i Trondheim, har kirkebokavskriften på FS gitt henne navnet Simonette Margrete SKJOLDBERG. Johannes sin far kalles Christian GRON. (Dette lar seg sjekke)Med andre ord, så tror jeg at Grøn-navnet antakelig ser ut til å komme fra apotekerens far-far. Christian Grøn (Muligens denne på FT.1801 i Trondheim Lenke ) Her stemmer hvertfall bruken av navnet på datteren Catharine overens med senere navnbruk. Johannes kan utmerket godt ha vært født inn i denne familien omkring 1804/1805.Men hvilken Grøn dette er, må andre prøve å gå inn på. (Kanskje Leif Kåre Solberg kan hjelpe ?)Det som problematiserer denne spekulasjonen er det fraværende patronymet MORTENSEN (som kanskje også er et slektsnavn ?) Et lite sukk:At kirkebokavskriften i FS gir Simonette etternavnet Skjoldberg er interessant. (Finnes det noen gård i Trøndelag i nærheten av dette navnet mon tro ??? Eller kan forklaringen ha vært så enkel som at oppleseren i Salt Lake City har lest Schøller og skriveren har skrevet Skjoldberg)Det ville vært veldig fint om noen kunne sjekket nettopp dette.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, Flood er absolutt ikke feilfri i sin apotekerbok. Men det er jo så langtfra FS også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Johannes far Christian Grøn, kan være den Christian Nilsen Grønn som slo seg ned i Levanger omkring 1810 og ble far til Levangers første ordfører, (1841) Hans Nicolai Ogmand Grønn (1811-83). [url="http://www.levanger.folkebibl.no/Gatenavn/gronns_gate.pdf>Lenke. Christian Nilsen Grønn var sannsynligvis identisk med Klubværten i Trondhjem ved FT 01, Christian Grøn(n).I følge Else Margrethe & Magne Varslots hjemmeside http://www.varslot.net/magne/bk2343.html var Christian Nilsen Grønn (1771-1841), g.m. Maren Olsdatter Gran (1775-1839), sønn av Niels Muus Grønn (1748-96) f. i Snåsa(?) og eier av Ulve Gård ved Levanger. I henhold til tidligere opplysninger var han g.m. Elisabeth Andersdatter, mens Varslot angir moren som ukjent. Den videre slektsgangen bakover går frem av Lenke (23) og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Hans Nicolai Ogmand Grønns barnebarn Ebbe og Hans Nicolai Grønn skal ha utgitt en slektshistorie: ”Grønnslekten (med stort og smått de siste 500 år)”. Den ligger ikke på BIBSYS, og jeg har ikke utgivelsesår eller -sted.I 1981skal det også være utgitt nok en slektshistorie: Steinar Grønn: ”Karoline og Karl Ludvig Grønn – Forfedre og etterkommere”. Heller ikke denne ligger ikke på BIBSYS!Om noen skulle ha tilgang til disse to slektshistoriene, hadde det vært fint å få opplyst om mine opplysninger lar seg verifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Rettelse til (20): Steinar Grønn: ”Karoline og Karl Ludvig Grønn – Forfedre og etterkommere” 1981, 96 s. er registrert i BIBSYS, men med opplysning: ”Ingen tilgjengelige eksemplarer”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Beklager til dere begge - Iver og Geir - at jeg blandet sammen hvem som var opphavet til tante og og onkel. Da er det ikke rart at jeg ble forvirret av Geirs kommentar! Det er en veldig interessant spekulasjon at Andreas Grøn tok navnet Fenger først i voksen alder - som en slags hyldest til svogeren? Men han bruker definitivt navnet allerede i 1865 Lenke, og da er han ikke så _veldig_ voksen, og han er fortsatt ugift. Det er jo også en mulighet for at hans søster (gift Schladermund) har giftet seg innen slekten, og at det er her forklaringen ligger. Takk for all interesse. Det ser ut som om jeg definitivt må lete etter originaloppføringen for Andreas dåp og foreldrenes ekteskasinngåelse. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Nå tror jeg vi nærmer oss noe mht Simonette Schøller/Skjoldberg. I FS skriver de jo ikke Ø, og faren til Simonette angis ved ekteskapet å hete Simon Skjoldberg. I folketellingen for 1801 finner vi i Prinsens gate en ung malermester Simon Schiølberg: Lenke Dermed er det meget sannsynlig at vi har funnet Simonettes foreldre, ikke minst fordi både hennes far og hennes mann dermed er malermestere i Trondheim. Svaret lå 'midt imellom' Schøller og Skjoldberg! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå kommer jeg og kan virke negativ igjen. Men om Trondhjems folketelling 1801 på Digitalarkivet er like dårlig som for Christiania, er slike slektsnavns stavemåte lite å stole på. (Jeg er usikker på om hva det er flest av, riktige eller gale navn i Christiania i 1801 - litt spissformulert). Dette skyldes både primærkilden og transkriberingen. Men som sagt, Trondhjem er jeg ikke hjemme i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Neida, Geir, ikke negativ. Kjølende stemmer er viktige!Men det er noe her, når en kopler de ulike sekundære kildene: Simon Skjoldberg er far til Simonette ifølge Family Search når hun gifter seg i 1830. De bruker ikke ø i det amerikanske Family Search. Da kan man skrive det om til Simon Skjøldberg. Og det er ingen rimelig forskjell på dette og Simon Schiølberg. Det er faktisk bare en 'd' og to varianter av det samme: Skjø og Schiø. Jeg holder på at dette er mer enn ganske sannsynlig, særlig når bostedet og yrket stemmer 100% - det var jo vanlig å gifte seg innen håndverkstanden.Ellers ser det iflg Family Search ut som om Simon Fredrich Schiølberg giftet seg for 2. gang, 50 år gammel, i Vor Frue, Tr.heim, 22.6.1823. Han var enkemann, og giftet seg med den 64 år gamle enken Lucia Strom (Strøm). Ved dette ekteskapet oppgis det at hans far het Fredrich Simonsen.Et stykke vekke fra Andreas Fenger Grøn nå, men spennende er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.