Gå til innhold
Arkivverket

[#32224] Giftermål Frosta/Åsen 1814 og 1815


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om noen har tilgang til kirkebøker for Frostens prestegjeld 1814 og 1815, og jeg har 1 trolovelse og 1 giftermål som jeg gjerne skulle vite mer om. Det gjelder kirkeboka 1812-1816 på mikrofilm HF-1255, og hyllenr. 713.A03.Jeg har jo prøvd å lese i kirkeboka på mikrofilm, men har en del problemer med tolkningen for disse årene.På side 69 står det om trolovelse mellom mine aner Andreas Jonsen Spilsetsvedjan og Ingeborg Joensdatter Nedre Skjesol den 29.09.1814. Har jo fått noe ut av lesingen selv, men det er sikkert en del jeg ikke har fått med. Tar med det jeg tror jeg har fått med:Trolovet den 29.September 1814 paa garden Loe i Aasen ungkarl og garnisonjæger(???) nr. 93 Andreas Johnsen Spilsetpladsen af 1. Trondhjems?????1. Trondhjems jægerdivisjon(??) ? ansøgt(?) gift ?? attest fra divisjonen ?? egteskab med pigen Ingeborg Joensdatter Nedre Skjesol. Han var 29 år og født og konfirmeret i Åsen(døpt i mellomjula 1784). Hun 25 år. født og konfirmert i Åsen(døpt i 1790). Deretter kommer mye jeg ikke forstår, til jeg kommer til forloverne som var Tron Larsen Nedre Skjeso(brudens morbror vet jeg ellers), og Ole Jensen Nedre Skjesol. Her står en del mer som jeg altså skulle hatt hjelp til å tolke.På side 95 i kirkeboka står dette giftermålet den 11.August 1815 på Frostens prestegard, som angår min ane Ingeborg Thomasdatter(ane gjennom hennes 1.ekteskap) og en bror av en ane:?? soldat Jens Olsen Hovdal af ?? Frosten anmerket ??? som skal være at han skulle gifte seg med enken etter Mons Gundersen Breivik som het Ingeborg Thomasdatter. Det står videre noe om skifte etter Gunder Monsen Breivik, og jeg vet ellers at han døde den 22.12.1814 og ble gravlagt 03.05.1815. Videre står det en hel masse som jeg ikke forstår.Håper noen kan hjelpe med tolkningen her, og Ingeborg Thomasdatter har jeg heller ingen aner på. Hun skal være født ca 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.