Gå til innhold
Arkivverket

[#32225] Ingeborg Larsdatter f. ca 1737-38, Frosta

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Ingeborg Larsdatter som var 52 år da hun ble gravlagt på Logtu kirkegård på Frosta den 07.01.1790. Hun ble trolovet med Arnt Toresen Berg den 13.10.1765, men jeg har ikke funnet noe giftermål. Arnt døde mellom 1795 og 1801, og var født ca 1735. Barn:1)Thore Arntsen Berg døpt 22.p.trinit. 1767, trolovet i Stjørdal 24.04.1792 med Elen Kierstina Halvorsdatter. De ble gift på Stjørdal den 29.05.1792. Disse er blant mine aner gjennom sønnen Halvor født 1804. Thore døde 04.03.1815.2)Helena Arntsdatter Berg døpt 12.11.17693)Anne Arntsdatter Berg døpt 27.06.1773.4)Anne Arntsdatter Berg skal være født ca 1777, men det stemmer ikke. Har ikke henne som døpt.5)Secilia Arntsdatter Berg sexagesima 17776)Jacob Arntsen Berg døpt Dom Jubilate 17797)Lars Arntsen Berg døpt 19.p.trinit. 17828)Ingeborg Anna Arntsdatter døpt Dom5 p.trinit. 1784. Alle barna døpt i Logtu kirke.Merker meg at en av fadderne til Thore i 1767 var Lars Vigan. Finner ingen som kan passe under gården Vikan i bygdeboka, men en Lars Halvorsen fra Juberg var bruker i Viken fra 1767 til 1781. Det kan jo være en aktuell kandidat som far til Ingeborg, og jeg merker meg også at denne Lars Halvorsen var gift med Ingeborg Tørresdatter(1742-1824). Kan dette være Ingeborg Larsdatters foreldre? Noen som har andre forslag eller vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Forslaget til hvem som kunne være foreldre til Ingeborg Larsdatter var nok ikke helt gjennomtenkt, for det er jo ikke mulig at moren var 4 år yngre enn sin datter. Dessuten er den foreslåtte Lars Halvorsen som far også på alder med Ingeborg Larsdatter. Så en får nok lete videre etter aktuelle foreldrekandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei Anne LiseIkke store halmstrået, men Frostaboka bind VII under Berg (s. 411) opplyses det at Arnt Thoresen og Ingeborg Larsdatter også ble gift i 1765. Så hvis dette stemmer, skulle copuleringen være å finne i ei kirkebok for dette året. Men kanskje ikke nødvendigvis i Frosta? Ingeborg kan jo ha kommet fra et annet prestegjeld?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg har sett kirkeboka for 1765, og de ble trolovet 13.10.1765 på Frosta. Forloverne var Ole Moxnes og Colabanus Juberg. Kan heller ikke se at disse umiddelbart skulle være i slekt med Ingeborg. Den eneste Ole Moxnes som passer tidsmessig er Ole Andersen Moxnes, og i Juberg Ytre er den en Colbanus Jonsen som betalte bygsel der i 1760 Ofte var jo barnas faddere slektninger, men jeg har ikke funnet noe bevis for det i dette tilfellet. Kanskje noen andre vet mer om fadderne slik at dette kan bli et spor? De som er fra Berg er jo i slekt med faren Arnt. Skriver det opp her:1)Tore Arntsen døpt 22.p.trinit(15.11)1767. Faddere: Berit Berg, Lars Vigen, Ole Berg,Lars Torsen Berg.2)Helena Arnsdatter døpt 25.p.trinit(12.11)1769. Faddere: Ane Vigen, Ingeborg Vigen, Marit Vigen eller Ringen, Jacob Alstad.3)Anne Arntsdatter døpt 3.p.trin(27.06)1773. Faddere: Gunelle Asklund,Guri Asklund, Inger Berg, Ole Ulvig, Halvor Vigen.4)Sicilie Arntsdatter døpt Sexagesima(02.02.)1777.Faddere: Ingeborg Ulvigen,Anne Vikaleiret, Jacob Toresen Berg, Christian Wiigen.5)Jacob Arnsten Berg døpt Dom.Jubilate(25.04)1779. Faddere: Martha Presthus, Martha Berg, Ole Berg, Torsten Wangberg, Ole Asklund.6)Lars Arntsen Berg døpt 19.p.trinit(06.10)1782. Faddere: Berith Berg,Berith Larsdatter Berg,Arn Berg, Peder Berg, Jens Naavigen.7)Ingeborg Anna Arnsdatter Berg døpt Dom.5.p.trinit(11.07)1784. Faddere: Mette Rekkebo, Berith Berg,Margrethe Berg, Jacob Rekkebo, Ole BergEr det noen av disse fadderne som var i slekt med Ingeborg. Er klar over at noen av dem fra Berg var brødre av Arnt Toresen, og Jacob Rekkebo var også bror av han. Hva med de andre fadderne? Lars Vigen er jo interessant som fadder til Tore i 1767 og kan være far til Ingeborg, men ingen Lars på gården Vigen passer. Det nærmeste er en Viken som jeg har skrevet om tidligere, men han kan jo ikke være Ingeborgs far iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Etter å ha kjøpt bind 9 av Frostaboka har jeg funnet en Lars i Viken som passer veldig. Det er Lars Haldorsen født ca 1704, og som døde i ca 1781. Han var gift med Anne Larsdatter Giset. Jeg merker meg også at mine aner Ingeborg Larsdatter og Arnt Toresen Berg kaller sin eldste datter for Anne. Noen som vet om det er skifte på Lars Haldorsen i ca 1781? De som har skrevet Frostabøkene har sett på mange skifter, men jeg har også funnet et skifte de har hoppet over. Jeg har selvfølgelig har mikrofilmen med skifter for 1778-1785 på fjernlån før jeg visste om dette. Kanskje har det også dukket opp nye lesere som vet hvem som var foreldrene til Ingeborg Larsdatter. Jeg har i det minste noen sterke kandidater i Lars Haldorsen Viken og Anne Larsdatter som var fra Giset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at en Ingeborg Larsdatter som ble konfirmert i 1756 er først som datter av Lars Haldorsen Viken, men at det ikke står noe om hvem hun var gift med. Da jeg så giftermålet i kirkeboka sto det vel heller ikke noe om hvor hun var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei. Dette gjelder vel egentlig ikke denne konkrete saken men : Frostaboka bind 9, er det ei nylig utgitt bygdebok ( høst/vinter ) og hvilke gnr. omhandler denne boka ?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja 'Frostaboka' bind 9 er kom ut 05.10.2005(dato for underskriften i forordet). Den omfatter gårdsnummer 66-77.Siden jeg holder på med Frostanene så passet det å kjøpe den nå før jul. Jeg var i mailkontakt med Roar Lindgaard i høst, rett før at boka var klar til utgivelse. Siden jeg har mange Frostaaner blant pappas aner, har jeg bestemt meg for å kjøpe alle de nye Frostabøkene og har også bind 3 og 4 som er historie for Frosta. Du kan få mailadressen til Frosta Historielag hvis du har lyst til å bestille boka, men siden jeg ikke kan legge ut den her så legger jeg ut min istedet så du kan ta kontakt med meg i første omgang: anlih@online.no.Ellers er jeg vel ca 95 % sikker på at Ingeborg Larsdatter her er datter av Lars Haldorsen Viken, for som fadder til sønnen Tore Arntsen Berg i 1767 er Lars Viken, og i 1769 er Ane Vigen fadder på Helena Arntsdatter Berg. Lars Haldorsen Viken var bruker i Viken til 1781, og hans kone het Ane. Dessuten heter en datter av Ingeborg Larsdatter og Arnt Toresen Berg Ane. Skulle jo gjerne vært 100 % sikker da, og skulle likt å vite om det var skifte på Lars Haldorsen Viken i ca 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette emnet igjen. Det viser seg at i Frostaboka er det oppgitt feil dødsår på Lars Haldorsen Viken. Han ble gravlagt 08.01.1787, og er da oppgitt å være 88 år gammel. Jeg har også sjekket fadderne til 2 av barna til Haldor Larsen Viken:-Anna døpt Quasimodogen 1779, og blant fadderne var Arn Berg(sikkert Arnt Toresen Berg).-Joen døpt 25.07.1781, og blant fadderne var Ingeborg Berg.Håper at noen nye lesere har kommet til her, og nå er mitt spørsmål: Er det noe skifte etter Lars Haldorsen Viken i ca 1787 eller på kona Anne Larsdatter? Jeg satser vel på at dette nå er mine aner, men føler jeg mangler endelig bevis her. Hvis noen mener at Ingeborg Larsdatter her har andre foreldre så håper jeg de sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har omsider begynt å forstå noe av skiftet jeg tok utskrift av fra mikrofilm tidligere på Arnt Toresen Berg, som det ble holdt skifte på den 24.01.1792. I skiftet er verge for sønnen Jacob Arntsen morbror?? Larsen Wigen. Fornavnet kan være Anders eller Haldor, men Haldor passer jo best ut fra tidligere opplysninger da. Det burde jo da i Frostaboka ha stått at Ingeborg Larsdatter som er ført som datter av Lars Haldorsen i Viken og som ble konfirmert i 1756 var gift med Arnt Toresen Berg, men samtidig forstår jeg jo at hvis skiftet i 1792 er eneste kilde til dette så er det ikke så rart de ikke har fått det med. Skiftet er vanskelig å lese, og jeg sitter også med en dårlig kopi. Jeg er imidlerid helt sikker på at verge for Jacob har var en Larsen fra Viken og at det var Jacobs morbror. Skiftet står på folio eller side 307 i 'Skifter fra Stjør-og Verdal 1785-1796' i bok 10 på mikrofilm HF-1874 eller 1875. Skulle ønske at noen med bedre leseferdighet når det gjelder skifter kunne se på skiftet.Nå ser det jo iallefall ut som om jeg har løst problemet med hvem som var foreldrene til den Ingeborg Larsdatter som var gift med Arnt Toresen Berg. Det var Haldor Larsen Viken(ca 1704-gravlagt 08.01.1787) og Anne Larsdatter Giseth som døde den 28.02.1794(født ca 1693 siden hun da var 87 år). Det er jo ikke problemer med å komme en generasjon videre iallefall på disse i bygdebok for Frosta ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Korrigering: Anne Larsdatter ble selvfølgelig født ca 1707 og ikke ca 1693. Da ville hun nok heller ikke kunnet bli mor i ca 1745 da sønnen Haldor ble født. Det kunne også vært interessant å vite om noen har funnet flere barn enn dem som står i Frostaboka: Ingeborg født ca 1738 og Haldor født ca 1745. På den tiden var det vel heller sjelden med familier med bare 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette blir visst reneste 'enetalen', men jeg må komme med en liten rettelse. Det er Lars Arntsen som har morbror fra Wigen som verge eller formynder. Etter 'intense studier' mener jeg at det står H??dor Larsen Wigen. Kopien jeg har er litt svak, men jeg mener å huske at originalen også var litt svak på enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.