Gå til innhold
Arkivverket

[#32226] Hvor i Telemark kom de fra ? - Engebret Monsen f.ca.1713 og Kari Erichsdtr.


Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Haugland

Engebret (Ingebrigt) Monssen og konen dro vestover på sine eldre dager, via Valdres og slo seg ned i Dyrdal i Aurland komm. Sogn & Fj. ca.1788, sammen med sin sønn Erich f.1750 og hans familie. Men hvor kom de fra og hvem var de ?? Hvor i Telemark sønnen Erich er født og gift vet jeg heller ikke, men han ble gift ca. 1782 med Anne Marie Ulrichsdtr. fra Ringsaker. Hennes foreldre dro også vestover til Sogn og Fj. Det er godt mulig at Engebret Monsen og Kari hadde flere barn enn Erich, muligens en sønn Mons som oppholdt seg i Valdres ca.1784. Hvor kom de fra? Er det noen som kan finne ut av det, er jeg takknemig. Mvh Solfrid. Er det noen som kan finne dem i kirkebøkerSkulle likt å sett kirkebøker fra Det samme gjorde sønnen Erich Engebretsen (Ingebrigtsen) f.1750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp
Gjest Jon Torp

Ser at Erik Engebretsen var messingsmed - og at de flytta mye rundt.....I mitt hode dukker ideen opp om at disse kanskje var av reisende folk...Opplysninger henta herifra... http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.aspKirkebok i Aurland, Sogn. År 1790 Fødselsdato 29.8.1790Førenamn Anna Etternamn Erichd.EkteFar Erich Ingebricts. Mor Anna Maria Ulrichd.Merknad Frå Ringsaker. Undredal sokn.---------Kirkebok i Sogndal. År 1786 Fødselsdato 5.1.1786Førenamn Gunhild Etternamn Erikd.EkteFar Erik Ingebrikts. Mor Anna Ulrikd.Merknad Kaupanger sokn, 'Næsset'. Mor: Anne Marie Ulrichsd. Fadrar frå Amla.---------Kirkebok i Aurland: År 1792 Fødselsdato 13.5.1792Førenamn John Etternamn Erichs.EkteFar Erich Ingebricts. Far's bustad Arnehus Far's yrke 'fremmed'Mor Anna Maria Ulrichd.Merknad Dyrdal, men opph.stad Arnehus. Fadrar frå Dyrdal. Framande.-----Kirkebok i Aurland År 1788 Fødselsdato 17.8.1788Førenamn Karie Etternamn Erichd.EkteFar Erich Ingebricts. Far's yrke messingsmedMor Anna Marie Ulrichd.Merknad Foreldra frå Telemark. Vangen sokn.-------Kirkebok i Sogndal. År 1794 - Fødselsdato 4.2.1794Førenamn Ulrik Etternamn Eriks.EkteFar Erik Ingebrikts. Mor Anna Ulrikd.Merknad Døypt Kaupanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra - http://www.valdresslekt.noDøypte i Slidre 1759-88 Kyrkje: S ?Fødd:Døypt: 29.02.1784Barn navn: KariFar navn: MongsFarfars navn: Engebret ?Far bostad forts: RingsakerMor navn: JohanaMorfars navn: UlrichKommentar: Ringsakerpr.gj. ----------Kyrkje: SlidreDøypt: 13.06.1784Barn navn: EngebretFar navn: ErichFarfars navn: EngebretFar bostad forts: RingsakerMor navn: Anna MariaMorfars navn: UlrichKommentar: Sjå Mongs Engeb. 29/2-1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sorry - ser nå at Anne Marie Ulriksdatters foreldre er Ulrik Hansen og Gunhild Nilsdatter fra Ringsaker.Men det forhindrer vel ikke at Anne Marie og Johanna var søstre.... eller .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Etter hva jeg kan skjønne er ditt eneste spor til Telemark dåpen fra Aurland i 1788 der det i transkripsjonen står 'Foreldra frå Telemark. Vangen sokn.'Nå er det ikke noe Vangen sokn i Telemark. Derimot er det Vang sokn i Hedmark. (Ringsaker / Hamar). Det kan jo være dette som var ment. Foreldrene kom jo flyttende derifra. Uten at det da er sagt at foreldrene er født der.Var jeg deg, ville jeg sjekka originalen til dåpsinnførselen 1788 i Aurland. Det kan være snakk om feilskrift fra prestens side. Eller det kan være en feil i transkripsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Tusen takk til Jon Torp for alt du har gjort med dette. - Likevel ser det ut for at du ikke har funnet dem i Telemark.Ang. innl.2: Ingeborg Ingebretsen f.1764 var ukjent for meg (hadde jo egentlig bare Erich f.1750 og Mongs (som vi fant i Valdres v/dåp av barn). Vet du når Mongs var født ? Ingeborg var altså f. i Hof i Hedmark, så det er vel det det østligste bostedet deres foreløpig. Undres om dåpspapirene til Erich i 1750 (eller Mongs) har noen opplysninger om bost. da ?Ang. innl. 3 og 4: Disse barna til Erik Engebretsen og Anne Marie Ulrichsdtr. har jeg funnet og forsker nå litt på fadrene deres på de forskjellige stedene de er døpt. Jeg er enig i at dette ser ut for å være av reisende folk.Ang. innl. 5: Disse barnedåpene fant jeg i VALDRESSLEKT og regner med at din 'teori 2' er riktig. Din 'teori 3' er usannsynlig for 'min' Ulrich heter Ulrich Hansen og konen Gunhild Nilsdtr. fra Bokrudstad, hans adr. v/ giftermålet var Mæliens-eie.- men hvor han er f. er ukjent. Da han døde i Aurland komm. i 1788 er nevnt i Merknad: 'Vangen sokn. Fødd på Biørnstad i Ringsaker, Hedmark og at han er mellom 50 og 60 år'. (De var nyinnflyttet til Aurland da og bodde hos dtr. Helene på h.m.pl. på gården Ramsøy. Hun som dødde i 1790.Ang. innl. 7 og 8: Jo Anne Marie og Johanne var søstre og gift med to brødre, og begge hadde barn til dåpen i V.Slidre i 1784. Der var heller ikke der nevnt hvor gammel Mongs Engebretsen var og om Johanne og Mongs var gift da de fikk dtr. Kari. Johanne er i alle fall nevnt som enke da hun gifter seg i 1791 i Aurland med soldat Ole Mikkelsen f.1757. Han var fra Voss kommune, h.m.pl. på Brekke i Raundalen der de bodde iflg. f.t. 1801 med 3 barn. Senere finner jeg dem ikke.Ang.innl. 9: Vangen sokn nevnt v/dåp i 1788, må være Vangen k.s. i Aurland, hovedsoknet. Egentlig hørte garden Dyrdal i Nærøyfjorden i Aurland komm,(hvor de endelig bosatte seg) til Underdal kirke. Jeg har også tenkt at 'Foreldra fra Telemark' kan ha vært en feilskrift i kirkeboken. Jeg har litt å jobbe med enda, men tusen takk så langt. Det spørs om jeg kommer lenger tilbake enn til Hof i Solør, jeg nærmer meg Svenskegrensen. Finnemanntallet har jeg sett. Hilsen Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.