Gå til innhold
Arkivverket

[#32236] Emne: 10830: Ramborg Knutsdtr. Lejon ?

Gjest Gorm Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gorm Christensen

Emne: 10830: Ramborg Knutsdtr. Lejon ?Jeg har med interesse læst debatten om Ramborg Knutsdatter Lejon frem til juli 2005.Er der en, der kan sætte navne på børnene efter Gard Toreson og Ramborg Knutsdatter og oplyse hvad der senere skete med denne familien, for at jeg kan se det i et lidt bredere perspektiv.Med venlig hilsenGorm Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorm Christensen

Jeg takker mange gange for oplysningen, og vil gerne spørge om Tore Gardson (en af børnene) blev gift med Ragnhild Eivingsdatter, og hvilke børn de fik.Når jeg spørger igen, er det fordi jeg gerne vil høre hvad den aktuelle forskning/mening er for tiden for Gard Toreson og Ramborg Knudsdatter - gerne 2 generationer frem i tiden og to generationer tilbage i tiden.Jeg er bekendt med hvad der står i forskellige bygdebøger for år siden, Arne Kvitruds oplysninger i Stavangerbogen fra 2004 og mange slægtsoplysninger lagt ud på internettet - hvorfor jeg må give mit komplement til debatten i dette forum.Med venlig hilsenGorm Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Se Asgaut Steinnes, Hev 'Tolga' vore krungods? Ætt og Heim 1969, s. 49-53. Barn:1). Tore Gardsson, kjent 1450-1451, gift med Ragnild Eyvindsdotter, nevnt 1451, etterslekt fullstendig ukjent.2). Katarina Gardsdotter, kjent 1451, gift med Torgeir Ånundsson, kjent 1451, etterslekt fullstendig ukjent.3). En sønn, (med uviss far), er ane til den Aslak Øysteinsson som er kjent 1450, og som ikke har kjent etterslekt.4). En sønn, (med ukjent far), er ane til den Gunnar Gunnarsson som er kjent 1450, og som ikke har kjent etterslekt.Sønnene 3 og 4: sønner av Ramborg. Disse sønnene *kan* være far til henholdsvis Alak og Gunnar, men det er også andre muligheter som slektskapet. De kan f eks også være morfar til hver av disse.Tillegg: Den Tore på Berge som er kjent 1458, og som er stamfar til Berge-ætten, kan ikke genealogisk knyttes til Gard Toresons ætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..siden de spørres om en av Gardssønnene ble gift med Ragnhild Eivingsdatter:dette er vel en av gangene Thorer Gardssön og hans Hustru Ragnhild Eyvindsdatter er nevnt Lenke MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorm Christensen

Tak for bl.a oplysning om: 'Tore Gardsson, kjent 1450-1451, gift med Ragnild Eyvindsdotter, nevnt 1451, etterslekt fullstendig ukjent'I Bygdebok for Nes Herred 1988 af Kaare S. Berg er det nævnt på s. 272: ' Sønn igjen antaes æ være Gunnbjørn Tordson, f. ca. 1420, lagmann i Ryfylke 1469'Er denne antagelse ikke korrekt ?Med venlig hilsenGorm Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den er korrekt såfremt den er bevist, og ukorrekt såfremt den kun er en gjetning. Hva skriver forfatteren forøvrig om det genealogiske forholdet - fører han frem sine bevis på en måte som er kontrollerbart for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorm Christensen

Kære Tore H. VigerustJeg finder det rimeligt, at du selv læser bygdebogen af Kaare S. Berg fra 1988 s. 272 og side 273, som er 19 år nyere 'forskning' end din henvisning, idet jeg ikke hermed tager stilling til hvad der er rigig eller forkert. Jeg har alene stillet spørgsmålet om efterslægten efter Ramborg Knudsdtr. Lejon kan føres to led videre, da Arne Kvitrud i Stavangerbogen 2004 skriver, at familien efter Tore Gardson og Ragnhild Ejvingsdtr. ikke med nogen rimelighed kan føres videre, hvilket vel er i overensstemmelse med det du skriver.Andre kilder på internettet henviser til - Forsand II, Lagmannsætta s. 84. vedrørende efterslægten. Har du kendskab til dette materiale.Med venlig hilsenGorm Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er ikke vanlig at ny forskning i norsk middelalderadel kun publiseres i bygdebøker. Jeg har heller ikke registrert annen genealogisk forskning av Kaare S. Berg. Derfor tviler jeg i utgangspunktet på at han drevet noe som helst middelaldergenealogisk forskning i det hele tatt. Men jeg skal lese boken.Sigleifs verk inneholder svindel og bedrag i likelig monn. Jeg har redegjordt omhyggelig for dette i et foredrag for Rogaland Historie- og ættesogelag ved årsmøtet 1990. At innholdet ennå ikke er publisert, skyldes utelukkende personvernet. For det bør gå enda en del år før det redegjøres for det nasjonalsosialistiske misbruket av norske middelalderslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I mer eller mindre grad inneholder også Forsandbøkene feil og mangler, som andre bøker.Det er derfor ikke noe problem å nevne disse bøkene, med eller uten spesielle kommentarer.Det skal visst også finnes meninger om at det fantes og / eller finnes 'trosretninger vedrørende Ramborg'.Man tillater seg derfor følgende påstand:Intet av dette har i særlig grad bidradd med å legge det beste og positive grunnlag for fremskrittet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig i det siste. Derfor synd at den nasjonalsosialistiske ideologien lurer i kulissene, -- her som i en del andre norske middelaldergenealogier. Jeg har meget stor forståelse for at f eks svensker og dansker forstår hva det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Uten ønske om at temperaturen økes kraftig:Undres på hvorvidt fremskrittet muligens kan hindres av tidligere bastante bevisførsler omkring at Ramborg er den hun er (er/var den hun var)?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gorm Christensen

Referanser til artikler i årshefter fra Rogaland Historie- og Ættesogelag - til alm. orientering:P. Valand: Var Ramborg Knutsdatter (Lejon) allikevel ektefødt? Ætt og Heim 1979, side 157.Asgaut Steinnes: Hev ”Tolga vore krungods,” Ætt og Heim 1969, side 49.P. Valand: Gard Toresons sønn, Tore Gardson våpener, Ætt og Heim 1968, side 98.P. Valand: Gard Toresons ætlinger og forbindelse med biskop Audun Eivindson. Var Gard Toreson en ætling av Erling Skjalgsson fra Sola: Ætt og Heim 1963, side 13.Marius Skadsem: Berge-ætta, Nokre Merknader. Ætt og Heim 1954, side 154.Marius Skadsem: Opphavet til Berge-ætta og andre ætter, Ætt og Heim 1949 ,side 34Eyvin Dahl: Den gjenoppstandne Birgitta Brynjulfsdatter, Ætt og Heim 1949, side 58Eyvin Dahl: Ramborg Knutsdatters husbond, Gard Toressøn, Ætt og Heim 1948, side 50Eyvin Dahl: Gard Toressons hustru Ramborg Knutsdotter II, Lagnaden, Rogaland Ættesogelags årshefte 1947, side 24Eyvin Dahl, Retting av feil i artikkelen i Lagnaden 1946, Lagnaden, Rogaland Ættesogelags årshefte 1947, side 106Eyvin Dahl: Gard Toressons hustru Ramborg Knutsdotter I, Lagnaden, Rogaland Ættesogelags årshefte 1946, side 13Spesialhefte om Berge-Ætta, Lagnaden, Rogaland Ættesogelags årshefte 1942.Herudover ligger jeg inde med en del avisartikler, som jeg har fået tilsendt og som interesserede kan få tilsendt.Med venlig hilsenGorm Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ole Gilje Dale

Gorm Christensen! Det er imponerande samling av artiklar m.m. du har samla. Då har eg spørsmål: Finst det ikkje dansk lektyre omkring dronning Margreta og dei svensk/norske venninnene hennar? helsing Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

O.G.Dale:Har du nøye gjennomgått de henviste i innlegg nr. 15? I så fall hva er da din konklusjon - før eventuelle danske kilder måtte fremkomme.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Fjogstad! Eg må sikkert lesa oppatt mange gonger før eg kan svara på siste spørsmålet ditt. Men kva meiner du med 'kilder'? Eg hadde vona at Gorm kunne visa oss 'noko' meir enn berre synsing. Ei samling av kjende originale dokument hadde vore flott. Du har gjort god jobb så langt. Takk for diskusjonen eg fekk vera med på i 2005. Eg startar 2006 med friskt mot. Også på Anbytarforum.God jol til deg og alle deltakarane. Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

O.G.Dale:Takker meget for hyggelig julehilsen!Det finnes mange dokument (kilder) som ikke er kommet frem i lyset enda og/eller har blitt oversatt. Således vil man i endel tilfelle måtte endre på tidligere fastlåste forhold.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Knut Fjogstad

K.F. fikk god tid med juletreet men p.g.a. innlegget på selveste julaften i dette tilhørende temaLenkeså ble det dårlig tid til avpyntingen av juletreet - men støvsugeren tok det meste.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorm Christensen

Jeg ønsker hermed alle i debatten et forsinket godt nyt år - og følge også spændt debatten emnne: 10.830 og 'Lenke'. Jeg kan ikke - for tiden - bidrage med yderligere oplysninger. Venlig hilsen Gorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Ole Gilje Dale

Gorm. Det var dronning Margrete som sette fram krav om Hestbø på forliksmøtet på Båhus i 1409.Eg synest det er rart at ein berre 'finn' dette referert i norske og svenske arkiv. Du kan sikkert bidra med aktuelle opplysingar. Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.