Gå til innhold
Arkivverket

[#32238] Thale M.Holfeldt og sønner Hans og Christopher.Hvor ble de av?


Gjest Einar E Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E Kristiansen

I folketelling for Hjelmeland 1801,Sande,er søster til Johanne M. Holfeldt(se temanr.32172)Thale Margaretha Holfeldt oppsatt som Nicolai Tostrups kone.Hun er her 23 år gammel.Paret har en sønn Hans 2 år g. i samme ft. En mulig annen sønn;Christopher Henrik Holfeldt f.1804 er å finne i fam.search da han blir gift med Julie Schafti 1834.Christophers fars navn er her Tostrup (bare fam.navnet). Hadde Thale og Nicolai flere barn? Hvor ble det av Hans? Deres mulige sønn Christopher? Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans gift 27.10.1832 i vor Frelsers Kirke, Christiania med Fredrikke Christiane Schaft. Konstituert amtmann i Jarlsberg og Larvik amt. 1844 amtmann i Nordre Bergenshus Amnt. 1848 stortingsmann var dette amt. 1854-56 amtmann i Christians Amt (Oppland). Bodde de to siste år i Christiania. Død 27.01.1856.Christopher flyttet 1822 til Christiania hvor han ble kontorist. Gift der 07.11.1834 med Julie Camilla Schaft. Grosserer. Død i Christiania 17.10.1881. (Ja, konene var søstre, foreldre Andreas Schaft, Zahlkasserer, Justisråd osv. gift 08.05.1799 i Slottsmenigheten (Akershus Festning) med Petronelle Nicolone Green).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Takk Geir K. for god hjelp til å finne ut av mine funderinger.Men var disse mennene brødre som ble gift med hver sin søster eller finnes andre slektkopplinger her.Nå vel,i 1801-telling for 0301 Christiania heter Andreas Schaft`s kone: Petronile Nicoline med etternavn 'De_Seue' og ikke Green. Lurer på hvorfor? Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Maren Bukier var første gang gift med Peter Nicolay Green som hun fikk datteren Petronelle Nicoline Green med. Green døde før datteren ble født og da moren 23.04.1773 giftet seg med Nicolai Christian de Seue, ble dette navnet stundom benyttet.Det står imidlertid Green f.eks. ved vielsen med Schaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette har sammenheng med arbeidet med å sette sammen Christianias befolkning 1624-1815 - et arbeid som også bringer meg ut av byen mht. personer og familier som flytter ut/inn til byen. For denne typen opplysninger er det først og fremst ministerialbøker og skifter (fra hhv. 1648 og 1690 for Christianias vedkommende), men det er et uttall kilder som benyttes i antall om enn ikke i kvantitet.Ingenting er hentet fra kilder som FamilySearch, hjemmesider o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

F. eks. den siste 'Med Kongelig Bevilgning Zahl Casserer Andreas Schaft og Jomfrue Petronelle Nicoline Green. C: Hr.Berg Hr.Dedene' er hentet fra 'Garnison Mini 3 1777-1809 f.202a' (dog het det ikke Garnison før i 1823)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Geir,suverent,som om man vil tenne et lys for det arbeid du gjør.Kanskje tør eg stille et par spørsmål til om det ikke er til for mye besvær for dig? Denne Peter Nicolay tilhør han noen gren av de Greener som kom fra Bohuslän eller fra noen annen fam eller annen del av verden.(fam.search er litt uklart og ibland vilseførende)Maren kanskje er slekt med Justisråd eller krigsbokholder Bokier. igjen takk for info! Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Maren er nettopp datter av Thomas Bukier og hans ektefelle Karen Sophie Riis. Blandt hennes søsken kan vel først og fremst nevnes justisråd og slottsfogden Poul Th. Bukier og Anna Catharina (som var gift med Johan Herman Wessel).Maren ble døpt i Slottsmenigheten på Akershus Festning 14.03.1748 (Garnison Mini 1 1734-1756 f.55a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peter Nicolay Green var født på Strømsøe, døpt der 02.09.1733. Han har jeg ikke mer om blandt det bearbeidete materialet, men skal se om jeg ikke finner mer i bunkene av tilleggsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skal rette meg selv litt, Poul er døpt Povel Bukier (eventuelt Buchier), for å unngå misforståelse Th. stod kun for Thomassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Vikvam

Hvor kom min bestemor fra? Hun het Ragnhild Henriksen.Ble født i 1889,trolig i Kristiania.Hum giftet seg med bestefar Karl Andersen i 1907 i Jacob menighet. De fikk 4 barn før hun døde ca 1918 i spanskesyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.