Gå til innhold
Arkivverket

[#32239] ønsker opplysninger om Josephin fra USA født 26.04.1888

Gjest Trond Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Strandhaug

Magnus Oskar Thommesen fra Odalen født 26.02.1908 gift i 1948 i San Francisco med Josephine fra USA, hun født 26.08 1888Magnus Oskar dør på Dedichen private sykehus i Oslo i 02.08 1955Gravlagt Oppstad kirke i Sør OdalØnsker opplysninger om Josephine(muligens skrevet feil)Ønsker å få vite hennes etternavn.Hun levde da jeg var liten 1960.Det ble sagt at hun var en av eierene i Coca ColaKan noen hjelpe.Hilsen Trond Strandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Legger til en link til utvandringen i 1928 Her står det at han var gift og biletten var prp. Det spørs hvilket efternavn han brukte i USA Ser det er tre valgmuligheter herLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Solveig Det er 100% sikkert at det er (269184) Magnus Thommesen. Han var fra Lystad i Sør Odal. Morens navn var Anna (Thommesen) Det er blitt meg fortalt at Magnus var haleskytter i bombefly under krigen. Han skulle vistnok ha fått en 'bombesjokk', som merket han livet ut. Etter krigen fikk han, meg fortalt, jobb som sjafør hos Josephine ???. Siden ble han gift med henne. Ser at hun var 20 år eldre en han. Da han ligger på Dedichen i Oslo står 'stilling' som rentist.Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Trond Strandhaug

Hei. Ønsker og forfølge denne saken litt til. Josephine`s etternavn var Howard(trolig skrevet slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Magnus Theabrusen Tønnesen Arrival Date: 6 Aug 1928 Estimated birth year: abt 1908 Age: 20 Gender: Male Port of Departure: Oslo, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Frederik VIII Search Ship Database: View the Frederik VIII in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York NATIVITY: Norway Line: 16 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_4314 Birth Location: Norway Birth Location Other: s odal Page Number: 25Står Magnus Theodorsen Tønnesen. Singel. Farmer. Siste bopel er Skarnes, S.Odal. Mor er Anna Thommesen, Skarnes St., S.odal. Skal til onkel Peder Tønnesen i Waterloo, Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Vil tru at tingretten (før:skifteretten), har opplysningar til deg.Men veit ikkje om det er Oslo eller der han vart begravd. Vil tru det er Oso, men det finndu ut ved å ta ein telefon og spørja :-)Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste Josephine f aug 1888 jeg finner i 1900 census, er denne. Men vet du om Howard er hennes pikenavn eller etternavn fra et tidligere ekteskap?1900 United States Federal CensusName: Josephine G Howard [Ham E Heward] Home in 1900: Rockingham, Windham, Vermont Age: 11 Birth Date: Aug 1888 Birthplace: Vermont Race: White Gender: Female Relationship to Head of House: Daughter Father's Birthplace: Vermont Mother's Name: Pauline Mother's Birthplace: Germany Marital Status: Single Residence : Bellows Falls Village, Windham, Vermont Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Pauline Howard 38 Inez I Howard 14 Josephine G Howard 11 Herman Ulitsch 65 Harry W Farnsworth 24 George Fifield 20 William B Palmer 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Josephine husker jeg fra det jeg var liten, i førsten av 60 årene. Hun var og besøkte sin svigermor, på Oppstadbakken i Sør Odal, her i Norge. I grenna kalte de henne for 'amerikanerinnen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var spørsmålet mitt noe uklart. Du har opplysninger om giftemålet i 1948 samt Josephines fødselsdato og etternavn. Hvorfra har du det? Det er vel ikke noe du husker fra barndommen? Døde hun i Norge? Howard, er det hennes pikenavn eller etternavn fra et tidligere ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei du spør vedr. giftermålet i 1948, jeg husker faktisk ikke hvor jeg har denne opplysningen fra. Heller ikke Josephines fødselsdato. Etternavnet fikk jeg vite her på nyåret. Hun døde ikke i Norge, men 'han' ligger på Oppstad Kirke`s gravlund i Sør Odal. Litt usikker på etternavnet Howard, om det er pikenavnet eller at hun ble gift Howard. Om hun var gift Howard, fra et tidligere ekteskap er det jo litt rart at hun ikke skifter navnet på ny da hun gifter seg med Magnus Thommesen. Jeg vil anta at navnet Howard er pikenavnet hennes. Du nevner at han reiste over til USA til sin onkel, Peder. Det har jeg ikke fått sjekket ut ennå, men det er jo en mulighet. Anna hadde en bror som het Peder Olsen(?) født 1873 gift med 'Karen' i fra Sverige, flyttet til Oslo står det i bygdeboka. Må sjekke litt mer rundt faren til Magnus. Tønnesen er ikke noe 'kjent' navn, men jeg skal sjekke ut dette litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.