Gå til innhold
Arkivverket

[#32246] Dordi Halvorsdatter Hornås, Høland gift 23.11.1754 m Søren Amundsen f?

Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei Kan noen hjelpe med hvor Søren Amundsen som giftet seg med Dordi Halvorsdatter Hornås kom fra? Jeg har en kandidat f 09 okober 1729 i Nes, sønn av Amund Amundsen f ca 1698 og Kari Sørensdatter f 1697 som giftet seg 1721 i Nes, Akershus. Noen som har bygdebøkene for Nes og kan se om jeg er på rett spor?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Dordi Halvorsdatter (1731-1777) fra Hornås i Høland giftet seg i Høland i 1754 med enkemann Søren Amundsen Haukebøl i Høland. Søren Amundsen fra Søndre Tøyen i Høland hadde i 1723 giftet seg med Mari Kolbjørnsdatter (ca. 1665-1754) fra Kjelle i Høland, enke etter Petter Hermannsen Haukebøl (ca. 1661-1723), men hadde ingen barn med henne.Søren bodde i 1701 hjemme på Søndre Tøyen og var født ca. 1689, og ved sin død i 1763 bodde han på Leikebekk under Haukebøl og etterlot to barn med sin andre kone, Dordi Halvorsdatter, Amund og Peder. Dordi Halvorsdatter giftet seg 2) 1764 med Erik Alsen (født på Kollerud i Høland 1731, død på Hauer under Logn i Høland 1796).Sørens foreldre var Amund Andersen på Søndre Tøyen (død 1732) og Siri Halvorsdatter (død 1735). Amund Tøyen bygslet (Søndre) Tøyen i 1686 og oppgis i en militær rulle fra 1688 å være 42 år gammel, altså født ca. 1646, mens han etter manntallet 1701 er født ca. 1638, og i følge oppgitt alder ved sin død født ca. 1642. (Han er ikke nevnt i manntallene for Høland på 1660-tallet.) Han er åpenbart blitt en svært gammel mann.Også Amunds kone, Siri Halvorsdatter, ble gammel. Da hun døde oppgis hun å være 99 år gammel, å ha vært gift i 57 år, å ha giftet seg 39 år gammel og avlet 10 barn. Her er helt klart aldersangivelser som ikke kan være korrekte. Kanskje var Amund og Siri gift i 57 år, og så har sognepresten beregnet henne alder da hun giftet seg ut fra oppgitt dødsalder? Av de 10 barna de angivelig avlet (og hvorav mange kan ha dødd unge), kjenner jeg kun til de to sønnene som levet i 1701: Ole født ca. 1682 og Søren født ca. 1689.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei OddTusen takk for hjelpen. Jeg har søkt lenge etter Sørens opphav og fødested. Jeg er etterkommer etter den ene sønnen Amund som ble født på Haukebøl i 1856. Står det i en av bygdebøkene? Og når kommer det en bok om Hemnes?Har en nøtt til: Amund Sørensen 1756-1828 på Veiby u Åmot og Siri Johannesdatter 1753-1839 på Veuby u Åmot (ukjente foreldre) deres ene datter Dorthea giftet seg m Gudmund Johnsen Nygaard f 1767, som jeg endelig har funnet ut ble født på Nygaard u Bergsjø, Hemnes. Av Fs skal foreldrene være Jo(e)n Christophersen og Marthe Gudmundsdatter som giftet seg i 1754. Nok en gang, tusen takk for verdifull hjelp.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg kan bekrefte at foreldrene til Gudmund Jonsen, født 1767, var Jon Kristoffersen (født på Bjerkenes i Høland 1731, død på Nygård under Bergsjø i Høland) og Marte Gudmundsdatter (født på Birkedalen under Sandum i Høland 1729, død på Nygård under Bergsjø 1800).Med mindre det er blitt mindre forsinkelser burde bind 4 av ”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog” foreligge nå i løpet av september. Dette bindet tar for seg gårdene i Vålerkrokfjerdingen i Hemnes, det vil si i det alt vesentlige gårdene i Hemnes øst for Hølandselva, deriblant Bergsjø.Bind 5 er tenkt å ta for seg Langstrandfjerdingen, det vil si, sånn omtrent, gårdene på østsiden av Hemnessjøen. (Amund Sørensen, født på Haukebøl 1756, er for øvrig omtalt i bind 1, s. 424, under Veiby under Åmot, mens Gudmund Jonsen er omtalt i bind 2, s. 92.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.