Gå til innhold
Arkivverket

[#32248] Fredrikshald : Lars Grønlund , stads musicant


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Lars Grønlund ble viet i Berg (Østfold)1776 med Maren Olsdatter. Hun var datter av Ole Eriksen og Maren Hansdatter Bøe.Jeg vet ingen ting om Lars Grønlund, hvor han kommer ifra osv. Her bor paret i 1801 LenkeEr det noen som kjenner til ham ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke så mye å bidra med, men jeg ville vel ha tippet på at han var svensk. Navnet kan tyde det. Dessuten befinner vi oss jo nær svenskegrensen. M.h.t. yrket er det vel i hvert fall ikke urimelig å anta at han var innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ved vielsen har presten understreket navnene deres : Musicant Lars Grønlund enkemand og pigen Maren Olsdatter med kongl. tillatelse at copuleres uten trolovelse. cau. Organist Stenbeck og Hans Johannesen Haagenbye.Det står ikke hvor han kommer fra, men muligheten for at han er svensk er tilstede. Forloveren, Organist Stenbeck er nok svensk.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fant nå ut at det er en gård i Berg som heter Grønlund , som lå under Askildrød. Så da er muligheten stor for at han stammer fra denne gård.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

En Lars Grønlund er med i valgmanntallet 1817 Frhaldhttp://www.frhald.no/Valg/valg1817.htmJeg mener Grønlund er et navn fra Berg, rundt Tistedalen (Asak). Det finnes en Grønlundgård nevnt i boka til Ivar Sætrang om Kirker og Kirkegods i Berg, men ingen Lars er nevnt der. Var han også organist i kirken i byen, er han sikkert også nevnt i bøkene til Olaf Forstøm om Fredrikshald. Jeg har desverre ikke disse bøkene. Organister i kirken var vanlig fra ca 1800, tror jeg..Det er også nevnt en Maren Grønlund som fadder i Berg (Knut Hamre: Døpte i Berg i Østfold) 1778, da til en Hans Jonsen Sørbrøden. En Madame Grønlund er fadder i 1773 til Abraham Brun Tosterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Gården Grønlund lå under søndre Askildsrød fra 1805, men søndre Nordby hadde også del i gården. I 1857 ble den igjen utskilt fra A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiKan opplyse at det under døde i Berg er oppført en Anne Grønlund, Hellevad?, 76 år og begravet 10.1.1773, muligens Lars' mor?. Det begraves også en Jens Grønlund, 70 år og 6 mnd. den 4.7.1787 ved Asak kirke. Jens Grønlund er forøvrig kausjonist ved flere vielser i perioden 1781 til 1787, her er han bl.a. nevnt som Procur og Sr?Foruten dette har jeg Jomfru Berthe Laurence Grønlund som konfirmeres i 1777 i Berg og Nils Andersen Grønlund, Næset? som konfirmeres i 1805.Lars Grønlund ses som kausjonist ved vielsene til Lars Matsen og Dorthe Hansdatter i 1777 og Ole Fredriksen og Maria Andersdatter samme år. Videre ved vielsen til ungkar og klokker Hans Jacob Thiis og Karen Torbjørnsdatter i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Med tips fra Liv (6) 1762 under gården Søndre Nordbye fant jeg jammen i meg : Andre boende på gården, Nils Grønlund og kone ! Jeg har mange ' kjentfolk' på Nordbygården, men har ikke lagt merke til Grønlund . Da tror jeg at jeg er på god vei!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei. Har sett diskusjonen om Grønlund en stund og har et lite tips. På hjemmesiden til Ø Gulbrandsen; www.gulbrand.net finner jeg følgende om en Jens Grønlund: 'Jens Grønlund (un.) Jens ble født ca. 1717 . Jens Grønlund (senere, f.eks. i 1774, titulert prokurator) fikk 12.6 1760 skjøte på 3 huder i Rød. Antagelig overtok han samtidig parten i Nes. Det synes å være en viss navneforvirring enten i kildene eller avskriften for i regnskapene oppføres en Mons Grønlund t.o.m. 1776, mens det er Jens Grønlund i 1777/78 og 1783. Jens Grønlund var oppsitter på Rød til sin død i 1787.. Se Nes.'Ved å slå opp på angitte side og nytte de lenker som er der finner du kanskje enda mer. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Denne prokurator Jens Grønlund død 1787 som er nevnt over på gården Rød i Asak, var gift med Karen Thurmann død ca 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenHar ytterligere Grønlund i Berg registrert som døde:17.10.1773 Mari Kieldsd. Grønlund, 40 år08.02.1784 Ole Larsen Grønlund, 50 år23.04.1809 Asach Erich Andersen Grønlund, 30 år23.04.1809 Asach Christine Erichsd. Grønlund, 0,5 år24.10.1792 Asak Madame Karen Grønlund, Røed, 70 år, 11 mnd02.10.1796 Asak Jens, Grønrup, Røed, 53 år (feilskrift for Grønlund?) 14.05.1801 Asak Jens Jørgensen Grønlund, 10 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

(10)Hmm ,jeg fant ikke www.guldbrand.net ?Hvem var disse Grønlund`ene egentlig!? Kom de fra gården Grønlund i Berg?Ang. Jens Grønlund sin kone,Madam Grønlund er hennes navn Karen Tygesen Fuhrman ?I 1791 Er det arv til datteren Helene Margrethe Romedahl i gården Rød. Da må hun før vært gift med Nicolai Abraham Romedahl. - 1795, Clemet Hansen Østbye med flere skjøter som arvinger efter afgangne Madame Grønlund til Kjøpmand Jens Werner Benthsen som ..? hans hustrus arv 2250 rd... 1777 Sorenskriver Heyerdahl autions skjøte til musicant Lars Grønlund udi Fr.hald på halve gaard Brøden Nordre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen
http://www.gulbrand.net/Hvor har du funnet navnet Karen Tygesen Fuhrman?Prokurator Jens Grønlund og hustru Karen Thurmann skal ligge begravd på Asak kirkegård ifølge kirkevegeprotokollen, skriver Ivar Sætrang i boken om gårdene i Berg. Jens Grønlund skal ha 'dukket opp' på Rød i 1774, og der bodde han til han døde, ser det ut som. I 1786 lånte han penger av Major Heides Legat. Men noen sønn Lars er ikke nevnt i boken, heller ikke noen andre barn.Her bør kirkebøkene døde i Fredrikshald etter 1817 (valgmanntallet) sjekkes. Lars Grønlund levde vel mulig der til han døde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg var en tur innom FS : Helene Margrethe Romedahl Rød i Torpedalen 1757 - 1 mai 1807, datter av Nicolai Abraham Romedahl og Karen Tygesen Fuhrman. Gift 1805 med Torleif Schonberg Scheldrup.Jeg skal se i panteboken en gang til, mulig at jeg har tolket noe feil. ( jeg er ingen 'reser' til å forstå alt ,desverre)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg har registrert Karen Thygesdatter Fuhrman gift med Nicolai Abraham Rommedal. Søsteren Maren var født 1719, så hvis Karen er født ca 1721 kan det jo godt stemme. Da må Karen i så fall ha vært gift 2 ganger. Foreldrene var Thyge Nielsen Fuhrman, f.ca.1682, sogneprest til Holmedal og Anne Marie Bloch, 1682-1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jens Grønlund født des.1716 - død 4 juli 1787, 70 år og 6 mnd.Lars Grønlund 60 år i 1801, født ca 1741.Om det er noe slektskap her, vet jeg ikke , siden jeg ikke har funnet Lars sitt farsnavn.Lars hadde vært gift 2 ganger før, med ? - Gården Brøden skøtet han 29 des. 1778 til Christen Lauritzen Schaug for 1340 rd.På gården Solbreche er Even Romedahl ,Jens Grønlund og enken Karen Grønlund nevnt fra 1776 - 1793.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke mulighet til å rette innlegget? Det går rett inn ?! -(17) Jeg skrev at Jens Grønlund var født des.1716, det er vel mere riktig at han er født jan.1717.Ang. Jens Grønlund så fant jeg noe 'Sommertinget 1786' : Petter Johan Østbyes afkald til Sviger faderen Procurator Jens Grønlund for hans hustru Anne Maria Romedahl.Even Romedahl afkald til Sviger faderen Procurator Jens Grønlund for hans ..? etter Broderen Niels Fuurmand.Hva får man ut av dette , Sviger fader til Petter Johan Østbye som er gift med Anne Marie Romedahl og Sviger fader til Even Romedahl.(...? Beklager,men det er enkelte ord jeg ikke greier å tyde)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Nå har jeg funnet ut Karens navn er Tuurmann. T `en ser ut som F ! Navnet er skrevet med to u`er her. Det riktige er nok som Liv skriver:THURMANN.1790 10 febr.Karen Tuurmann enke etter afg. Grønlund hans gavebrev til datteren Hellene Romedahl på 300 rd.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Den Lars Grønlund som var stadsmusikant i Frhald 1801 og gift med Maren Olsdatter, var det skifte etter 6.7.1817 står det i skifteprotokollen 1812-1826 for Fredrikshald. Her er det sikkert noe å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.