Gå til innhold
Arkivverket

[#32258] Hva vil være neste skritt i USA ?

Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Ols. og hans lille familie utvandret til Wisconsin i 1887 og 88. Hverken meg selv eller mine hjelpere kan finne dem i US 1900, Canada 1901 og jeg har til og med søkt i Norge 1900. Er det mere som kan gjøres, eller var det slik at døde Ole før 1900 ? Han var født i 1854. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HelgeJeg veit du har leita etter disse folka lenge.Hva het foreldrene til Ole Olsen Rønningen? Utvandret de? Hvis nei - døde de etter Ole utvandret? Har du i såfall sjekka dødsfallsprotokollen for om mulig å finne ut om det der er oppgitt hvor Ole var på det tidspunktet.Hva het foreldrene til Ole kone, Marie? Utvandret de? Hvis nei - døde de etter at Marie utvandret? Har du i såfall sjekka dødsfallsprotokollen for om mulig å finne ut om det der er oppgitt hvor Marie var på det tidspunktet.Ble noen av Ole eller Maries søsken igjen i Norge? Hvis ja - og hvis en av dem døde barnløs etter foreldrene er det sjanse for at Ole eller Maries oppholdssted da er oppgitt i dødsfallsprotokollen her i Norge.Du sier at noen av Maries søsken utvandret. Hvem? Når? Navn?Utvandret noen av Oles søsken? Hvem? Når? Navn?Klokt om du i denne debatten oppsummerer ALT du vet om Ole og Marie og deres slektskrets. Er litt tungvint å leite fram og tilbake i de to tre debattene som finnes om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Det står nevnt at Ole og familien kom til Wisconsin i 1887 og 1888.Så jeg har lurt på om man kan sjekke i kirkebøkene i Wisconsin. Lurer på om det går an. Vet ikke. Har ikke mye peiling på det.Vet ikke hvor gamle disse menneskene i den familien var. Hvis de var unge, så kanskje flere ble født der? Også om deres dødsfall er nevnt der.Hva med SSDI (Social Security Death Index)?Barnas navn? (Oles barn)Konens (Marie) fulle navn?Fint å vite hvor i Norge de kom fra?!Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Jon, i innlegg 2 refererer du til dødsfallprotokollene. Hvor finnes disse, og normalt hvilke opplysninger inneholder de ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for hjelp. I dette tilfellet så er ikke kirkebøkene for Heidal sogn (i daværende Vaage) innsendt til Statsarkivet for tidsrommet som starter i 1886. Jeg har sett et kartotekkort for gravferden til Ole's svigerfar uten at det står noen etterlatte-opplysninger. Var det vanlig over alt å påføre slike opplysninger ? Ellers så vet jeg lite om Ole Olsen (Rønningen) bortsett fra at han vokste opp 10 meter fra Marie. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HelgeDødsfallsprotokollen ble ført av lensmannen. Den inneholder opplysninger om etterlatte. Du finner den nok på Statsarkivet - uavhengig av om kirkebøkene er avlevert eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Hans: Ole Ols' fødselsdato vet jeg ikke, kun året 1854. Marie's dato var 7. mai 1860 og Kari 18. mai 1885. De reiste fra det stedet som var reisemål for Ole, Mnomonie, WI. Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Med et navn som Ole Olsen bør du nok starte først i Norge og finne fødselsdatoen hans.Du oppgir flere opplysninger her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28689&sok=Helge+H%E5l%E5s%E6ter&startnr=&antall=&spraak=>Lenkeog her har du da fødselsdatoen på Ole - eller er det feil mann????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er vel Menomonie i Dunn County, WI det dreier seg om. Kirkebokfilmene nr. 42, 48, 61,62,63,64 og 759 er fra forkjellige menigheter i Menomonie. De finnes på Norsk Utvandremuseum, Ottestad, men de lånes ikke ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Fødselsdatoen til Ole Ols var 11. august 1854, Innlegget var mest tenkt for å vite hvilken metode e.g. hvilken søkemotor som er egnet. Og jeg er uvitende, da jeg f.eks. ikke vet om noe programsystem som bruker eksakt dato ? Med hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Internett er bra men du kan ikke finne alt der. Var jeg deg ville jeg sett igjennom kirkebokfilmene jeg nevnte i forrige innlegg. Spesiellt søke etter flere barn + ekteskap for nevnte Kari f.1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.