Gå til innhold
Arkivverket

[#32261] Rasmus Olsen Kvam, Nes, Hedmark. Hans kone Kirsten. Opphav?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Under behandlingen av Kvam østre står det i Gårdshistorien for Nes at Rasmus Olsens kone Kirsten Jensdtr. var søster til 'Gunnor Jensdtr. på Mølstad', skifte 15/3 1670 fol. 183b. Problemet er at Gunnor i virkeligheten var en JONSDTR., og oppr. fra Hilstad øvre. Kirsten kalles helt klart 'Jensdtr.' i skiftet etter henne 23/2 1671 fol. 186b. Derimot var Gunnor Jonsdtr. Mølstad gift med Hans JENSEN, som det var skifte etter 22/9 1668 fol. 179b. Kan Kirsten ha vært søster av Hans istf. Gunnor?Under Mølstad østre i Nes står det nevnt hvem som ble formyndere for barna etter Hans Jensen og Gunnor Jonsdtr.:1) Jon Hansen f. ca. 1656. Formynder Anders Engelaug i Løten (farbror), senere Kjell Haug (fasters mann).2) Jens Hansen f. ca. 1658. Formynder Ole Ausdal (fasters mann)3) Rasmus Hansen f. ca. 1662. Formynder Gulbrand Hilstad (morbror)4) Kirsti Hansdtr. Formynder RASMUS KVAM.5) Gunhild Hansdtr. Formynder Laurits Hovi (fasters mann).I minst 4 av 5 tilfeller er det altså slektninger som er formyndere her. Spørsmålet er da i hvilken egenskap Rasmus Kvam er formynder.Men denne løsningen, at Kirsten evt. skulle ha vært søster til Hans Jensen Mølstad, er ikke helt uten problemer:Iflg. gårdshistorien hadde Jens Mølstad disse barna:1) Hans, neste bruker2) Peder, utenlands i 1668 da det var skifte etter broren Hans på Mølstad.3) Anders, bodde på Engelaug i Løten. Barnløs. Skifte 1673, DA HANS SØSKEN ARVET.4) Kari. G.m. Mikkel Eriksen Bye. Skifte 1663. To døtre, men disse er ikke nevnt ved skiftet etter Anders i 1673.5) Kari d.y. Gift 1) med Syver Ausdal, gift 2) med Ole Bjørnsen Sterud6) Anne, gift med Laurits Hovi.7) Rønnaug, gift med Kjell Eriksen Haug nedre.Det er visstnok bare disse tre siste som nevnes ved skiftet etter Anders i 1673. - Og i så fall kan jo ikke Kirsten ha vært en søster her? Kirsten var jo da uansett død, så da burde vel mannen, evt. barna ha vært nevnt?Og for det tilfelle at Kirstens farsnavn likevel skulle ha vært Jonsdatter og ikke Jensdatter, så nevnes ikke Kirsten eller hennes mann Rasmus Olsen blant barna eller svigersønnene til Jon Nilsen Hilstad øvre.Noen som kan hjelpe med løsningen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er det noen som vet hvordan jeg kommer i kontakt med forfatteren av Nes bygdebok, Gunhild Kolstad? Jeg tenker da på e-post eller vanlig post.Evt. svar kan rettes til: svbjornd + krøllalfa + online + punktum + no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har sett litt på skiftene men kommer ikke nærmere løsningen. Tror ikke det er noe hjelp i å kontakte G.K. da jeg gjentatte ganger har snakket med henne om å rette opp feil fra forrige bok i den neste. Hun er rett og slett ikke interessert i det.Du må ringe, du finner henne i katalogen men jeg tror du møter veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg kan vel i hvert fall da betrakte det som står under Kvam som feil. Kanskje kan tingbøkene gi svar - det er i hvert fall pussig om Rasmus Kvam (eller hans kone) ikke på en eller annen måte er beslektet med Hans Jensen og Gunnor Jonsdatter på Mølstad, siden alle de andre formynderne på skiftet etter dem var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.