Gå til innhold
Arkivverket

[#32264] Jernbanetunnelen 'Green River tunnelen' i Washington - USA.


Gjest Dagny Marie Øiestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Marie Øiestad

I et intervju i avisen (1937) med min oldefar, Erik Olsen Sjølseth, fra Øksendal, forteller han om sin tid i staten Washington - USA, og det opplyses følgende: 'Erik kom til Kasketfjella der Norhern Pasific hev lina si ca. 4000 fot over havet. Her vart han med å arbeida ein tunnel som kallast Green River tunnelen.' Dette arbeidet var han trolig med på omkring 1886/1887, og jeg vil tro det er Cascade Mountains det er snakk om. Jeg har uten hell forsøkt å finne ut noe omkring den nevnte tunnelen. Kan noen ha opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

'Kasketfjella' må vel heller vere Casket Mountain(s). Det er iallfall eit namn som finst fleire stadar - har du leita langs linja?. Casket tyder kiste, på amerikansk mest om likkister. Cascade tyder foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er nok heller 'The Great Northern' jernbaneselskapet du skal fram til.Selskapet eksisterer ikke lenger.I 1970 ble disse selskapene slått sammen: Great Northern Railway Northern Pacific Railway Chicago, Burlington & Quincy Railroad Spokane, Portland & Seattle RailwayDet nye navnet ble Burlington Northern Railroad.Fra hjemmesida til den historiske foreningen som bevarer Great Northern sakser jeg:'A close up of the East Portal. The sign above the archway reads, 'Cascade Tunnel - 7.8 Miles Long - Elevation 2,881 Feet - 41,183 Feet Long - Completed 1929 - No.-15'. The BNSF recently installed what looks like a 'false front' which contains the red and white checkerboard reflective door. The door now opens to the right into the small building behind the signal. Originally, the door opened upward and had red and white reflective stripes. You can see the original tunnel portal looming above and behind the Cascade Tunnel sign.'Her finner du mer om dette, samt bilde av tunnelinngangen: http://www.gngoat.org/east_portal.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Takk Hallvard. Din førstnevnte adresse ga tilgang til et debattforum som ga meg følgende svar:Odds are he worked on the Stampede Tunnel at the top of Stampede Pass, both so named because of the difficulty of keeping men on the job. It was said that the contractor, Nelson Bennet had three crews all the time, one working, one enroute to the tunnel, and one enroute from the tunnel. The Western approach to the tunnel is up the valley of the Green River.The 4000 foot elevation quoted is in the ballpark for the original temporary line over the top of the pass. Current summit is about 2800 feet at the apex of the tunnel.The time you cite is also correct for Stampede Tunnel. The railroad was the Northern Pacific. I have rode through the tunnel several times. It is about 9,000 feet long, or just under 3,000 meters.Mac McCulloch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.