Gå til innhold
Arkivverket

[#32273] Gudsteneste Gloppen 1875

Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Har De tilgang til prestens dagsregister som kan vise om der var høgmesse i Gimmestad evt. Vereide kyrkje i Gloppen fyrste eller andre søndag i advent 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Første søndag i advent, 28. november 1875, var det kirketjeneste i Vereide. Det var en jordfestelse og en kone 'indlededes'. Sokneprest Uchermann var nettopp død, og den residerende kapellanen forrettet som konstituert sokneprest.Andre søndag er det ikke opplysning om at det ble holdt gudstjeneste.Lørdag 11. desember var det møte i kommunestyret om deling av prestegjeldet, og seinere samme dag ledet den konstituerte soknepresten skolekommisjonens møte.12. desember, 3. søndag i advent, var det kirketjeneste med barnedåp i Vereide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk! Eg stiller spørsmålet for å kunne tidfeste ein episode som lever i tradisjon i familien min - og med dette er vi nok på den 28.november. Kapellanen som vart konstituert som sokneprest var vel då Johan Schliemann Rønning, går eg ut frå, eller var det føremannen Andreas Diodorus Jespersen? Skiljet mellom dei går i 1875, men truleg tidlegare på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil tro det var Andreas D. Jespersen som forrettet, for han var i Gloppen da han ble utnevnt til sokneprest i Kinn 27. november 1875, og tiltrådte nok ikke i Kinn før etter nyttår. Johan S. Rønning ble utnevnt til kapellan i Gloppen 6. mai 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.