Gå til innhold
Arkivverket

[#32281] Edvart Vilhelm Kristiansen


Gjest Harald Folvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Folvik

Min oldefar, Edvart Vilhelm Kristensen, ble født i Meløy 9.august 1863, foreldre Edvard Georg Christensen og Willemine Eline Villiamsdatter. Han ble bortsatt til en familie i Rødøy, hvor han dukker opp som 2-åring, under folketellingen i 1865. Edvard Georg Christensen var Sorenskriverfullmektig i Meløy på denne tiden, Willemine var tjenestejente, og Edvart Vilhelm 'uekte' barn, trolig en ikke uvanlig variant på den tiden. Kan noen fortelle meg noe om denne sorenskriverfullmektigen, som altså er min tippoldefar, hvor han kom fra og hvor han forsvant til? Jeg kan ikke finne ham ved søk i div. folketellinger! Likedan, hvis noen kan gi meg noen opplysninger om Willemine, hva hendte med henne? Hva var årsaken til at Edvart Vilhelm ble satt bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Finne Willhelmine Eline (skrevet slik i kirkeboka) døpt 29. januar 1842. Hun er født 14.januar. Far gårdbruker Wellam? Ellingsen, Sneen og hustru Else Danielsdatter. Sneen er en liten øy utenfor Bolga i Meløy.Finner Willhelmines andre sønn Victor Emil døpt 3.12.1865, han er født 29.10.1865. Som far er oppgitt Lensmann Edvard Johnsen, Mosvold. Han vil ikke erkjenne farskapet står det i kirkeboka.Willhelmine er da bosatt på Skagen gård på Meløya.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det ser ut som foreldrene til Willhelmine er død i 1865. På en gård i Sneen er det sannsynligvis en bror av henne som bor. LenkeAnne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Har funnet litt mer til deg. Else Danielsdatter (mor til Willhelmine) dør 18.9.1845 i Sneen og faren William Ellingsen dør 3.10.1846 på samme sted. En jente ved navn Karen Williamsdatter dør 10 år gammel 1.4.1846 i Sneen. Det er nok deres datter. Evert Williamsen som det var lenke til i innlegg 5 er født 12.4.1824 og konfirmert 1845.Like før Else dør får hun sønnen Daniel Andreas f. 22.4.1845.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.