Gå til innhold
Arkivverket

[#32296] skolebilde


Gjest odd kjetil berg
 Del

Recommended Posts

Gjest odd kjetil berg

Dette ga ikke noe treff,noe som ikke overrasker meg. Fikk bildet fra Canada i dag, trolig tatt i området mellom Drammen og Jevnaker, altså området etter Randsfjordsbanen. Senderens oldefar er født i N. Eiker, og bodde de fleste steder mellom Drammen og Jevnaker.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Fikk treff på Foss, Røyken jegFoss, Johan K. A. (1863-)Kommentar: Reiste i sin ungdom til USA hvor han lærte fotografering, kom tilbake ca. 1903 og slo seg ned på Nærsnes som presse- og reisefotograf. Etter at han sluttet som fotograf drev han som gårdbruker. Brukte også gummistempel.Virkesteder: 1903 ca-1930: Nærsnes i RøykenKilder: Bonge, Susanne: Eldre norske fotografer, 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Nja, jeg fikk dette svare:Det ble funnet 1 post:Foss, Johan K. A. (1863-?)Hilsen Egil Sundelius, (Døpt i Jevnaker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odd kjetil berg

Da vet vi hvem som tok bildet, og når han virket. Det som da gjenstår er da hvor og evnt. hvem? Jeg tror at det med sikkerhet ikke er fra Jevnaker da bygningen ikke ligner på noen av skolebygningene på de gamle grendeskolene her.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odd kjetil berg

her er hva min Canadiske venn tror om saken, han følger etterlysningen fra Canada The 1900 census shows Anna, Dagny and Gulbrand at Modums Børnehjem. I think that this might be a picture with them in it. I think the boy with the blonde hair on the top row, far right, might be Gulbrand. The girl on the far right, third row down with the dark hair and white collar might be Anna and the one sitting beside her in the white blouse might be Dagny. LenkeHvis dette stemmer som han tror er vi Modum, noe jeg tror er fult mulig.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odd kjetil berg

Hvis Bruce har rett, må bildet være tatt før 1907 da barna igjen ble forenet med sin far på Jevnaker De var på Modum Børnehjem fra ca 1899 til ca 1905-6.Om dette stemmer så vil det vel være mest rigtig å lage et nytt tema med denne overskriften:Modum Børnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei du...Fotograf Johan Kristian Andersen 1863-1934. født på Eiker. Av foreldrene Anders Hermansen og Ingeborg Olsdtr. Han tok senere navnet Foss. Det skal visstnok finnes etterkommere av han og kona Edle Alette Hansdtr 1867-1957 i Røyken ennå.Jeg vil tippe at det er et konfirmasjons bilde. Vet du hvor disse 3 søsknene ble konfirmert ?? Kanskje det kunne gi en pekepinn...Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.