Gå til innhold
Arkivverket

[#32298] Halvor Olsen Bjørvig, Ytterøy, Nord-Trøndelag ? og Guldborg Petersdatter

Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg søker foreldre til Halvor Olsen Bjørvig, mest sannsynlig født i Bjørvika på Ytterøya en gang rundt 1800 (+/-). Han flyttet senere til Tromsø.På FS finner jeg han født Trondheim i 1797. Kan det være riktig?Han ble gift med Guldborg Petersdatter i 1827. Jeg søker også hennes foreldre, og fødselssted.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Hanne LineJeg finner en Halvor Olsen Neder Bjørvig konfirmert i sitt 16 år, den 23. august 1807 i Ytterøy kirke - på side 163 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld, men jeg finner ingen Halvor Olsen født i prestegjeldet i perioden 1780-1810. Ved en rask gjennomgang av folketelling for 1810, finner jeg kun en med det navnet. Han står oppført som tjener på gården Veraas, men i og med at det i denne tellinga ikke er innført alder på personene, er det vanskelig å vite om dette er din mann.Etter å ha funnet navnene på Halvor og Guldborgs barn på Familysearch (Johannes Sussin, Peter Olai, Serine Elisabeth og Dorthe Malena), er kanskje dette et spor videre i riktig retning LenkeHalvor er i så fall, etter info fra FS, døpt i Skogn 14. august 1791. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

I innlegg (2) viser Mette Værnes til en mulig Halvor med familie i Skogn i FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11719&gardpostnr=72&personpostnr=1209#nedre>LenkeForeldre: Ole Ericssen, 55 år, og Dorthe Helgesdatter, 53 årNå er FT 1810 for Ytterøy (ved Mette Værnes)tilgjengelig på DA. Der finner jeg Daaret Helgesdatter som tjener (og enke) på gården Bjørvig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS IGI finner jeg følgende barn til Ole Ericsen og Dorthe Helgesdatter:1) Erich - døpt 26 jul 1772 Skogn2) Eric - døpt 22. okt 1775 Skogn3) Helge - døpt 7. sep 1777 Skogn4) Malene - døpt 2. des 1787 Skogn5) Halvord - døpt 14. aug 1791 SkognHer er det et langt sprang mellom nr 3 og nr 4.- Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Hanne LineJeg kan ikke finne at Doreth Helgesdatter er innført som død i Ytterøy prestegjeld...kanskje hun reiste tilbake til Skogn? Eller ble med på flyttelasset nordover? Jeg finner heller ikke Halvor eller Doreth i flyttelistene som starter i 1817, så sannsynligvis må en flytting ut av prestegjeldet igjen ha skjedd før den tid. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mette.I 1817 blir det i flg FS VRI født og døpt ei Hanna Maria Halvorsdatter Bjørvig i Trondheim. Foreldre er Halvor Bjørvig og Mette Josepsdatter.Har bl a funnet Hannas giftemål i Tromsø, som bekrefter at hun er født i Trondheim: LenkeSå det ser ut som om Halvor var en 'tur innom' i Trondheim før han flyttet til Tromsø.Neste barn som jeg har funnet, er Peder Olai f 1828 i Tromsø. Moren er Gullborg.Utfra dette må Halvor ha flyttet til Tromsø mellom 1817 og 1828.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie: Dorde Helgesdtr gift 4.12.1771 m Ole Eriksen Sandberg. Dorde var datter av Helge Olsen Veie på Rennan ytre og Marit Nilsdatter.Helge var født ca 1699 og døde 1781, 82 år gml. Han var sønn av Oluf Larsen Veie og Marit Nilsdtr død 1772.Jeg har de to bøkene som omhandler Rennan, Veie og Sandberg fram til 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnstein.Nå har jeg fått plasset Halvor, samt fått hans foreldre og besteforeldre. Supert!Anne Helgesdatter på Rennan Ytre i FT1801, er det ei søster av Dorde?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Helges mor, Marit Nilsdatter, som er død 1772? Hun må da ha blitt veldig gammel?Hvem er foreldrene til Ole Eriksen Sandberg?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei - det er mulig å misforstå Skogn Historie når det gjelder Marit Nielsdtr, og det har jeg antakelig klart. Navnet på mor til Helge er antakelig ikke oppgitt her.Sitat: 'Den næste opsitter på A (Veie - gård A) var Helge Olsen. Ifølge alders opgaven i kirkeboken var han født 1699 og var sannsynligvis sønn av Oluf Larsen. Han var gift med Marit Nielsdatter. Hans bøkselsbrev er ikke tinglæst, så jeg vet ikke når han overtok gården. Men på listen over kirketiende fra 1749 står Helge Veje med 4 skp. bygg og 16 skp. havre. Han må altså ha overtatt gården før den tid. I 1772 blev han enkemann. Marit blev gravfæstet den 26. mai, 52 år gammel, og hun efterlot sig tre sønner og tre døtre: Ole var mann på Sechnan, gift den 2. juni 1767 med enken Ane Nielsdtr. (se C. $ 10). Niels hadde den 23. januar 1769 fåt bøkselbrev av biskop Gunnerius på det halve av (gård) A, 'som hans fader Helge Olsen har afstaaet', og efter nyår 1771 giftet sig med Magnill, datter av Ole Johansen Nedre Gustad på Ekne. Samme år den 13. november holdt Ane bryllup med Benjamin Olsen Gevig (seinere Rennan) og Dordi den 4. desember med Ole Eriksen Sandberg. Jon 20 år og Marit 29 år var hjemme og sykelig; men senere må vel Jon ha frisknet til, for den 22. feb 1784 giftet han sig med Gunild, datter av Jon Pedersen Hegle; 'har kjøpt gaarden Hynne', står det i kirkeboken, men på Hynne var det ingen opsitter Jon Helgesen. Derimot opholdt han sig en tid på Kjølaasen, og i 1788 bøkslet han Hojem i Frol (se C. $ 18). Skiftet etter Marit blev holdt den 18. juni 1772 (oppramsing av besetning, utsæd etc - aktiva 166 rd - nok til å dekke gjelden... Helge blev gravfestet den 17. november 1781, 82 år gml.Når det gjelder Ole Eriksen Sandberg, så blir det vanskeligere. Den eneste jeg finner i bygdeboka som kan passe, er den corporal Ole Eriksen Bromstad (eller Brunstad) som giftet seg med enken Ingeborg på Sør Sandberg den 12. mars 1769. Ingeborg døde raskt (skifte 1773) uten at de fikk barn. Men han fikk jo barn i nytt ekteskap(?) allerede i 1772, så jeg vet ikke om dette er rette mann. Ole hadde både Sandberg og en del av Hoom, men solgte seg ut av begge, uten at jeg kan se at det står noe om hvor det ble av ham etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Søkte først etter navnet 'Guldborg' etter at jeg hadde lagt inn noe jeg fant i Tromsø kirkebok på Leilighetsfunn, og lurer derfor på om dette kan være et spor når det gjelder opphavet til Guldborg Petersdatter som det søkes etter her: Tromsø kirkebok 1824, født 17. okt., døpt 21. nov. uekte Ingvardine Ingebrichtsdtr. Foreldre: Pigen Guldborg Persdtr. fra Bøe Sogn i Tellemarken komet hertil fra Bergen. Far: Ingebricht Iversen fra Bergen. Begges 1. leiermaal. Ubeslegtet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Halvor Olsen gifter seg 24.1.1822 med Sigrid Gundersdtr. Lian fra Frol. Hun døde 29 mai 1822 etter å ha født datteren Serianna 18 mai. (Serianna ble gift med Gunder Nilsen Augdalsvald fra Åsen)Det er ikke spor etter Halvor i Skogn etter den tid.Faren til Halvor Ole Eriksen var født i 1746 på gården Nord-By på Ekne. Og døde på Leira 24.10.1803.Han hadde 3 barn i tillegg til dei som er nevnt i innlegg 4 :Hans (1773-1841)Han var bruker på øver-Bjørvik på Ytterøya, Ole (1780- ) han tjente på Ytterøya i 1808. og Halvor (1781-1786) Av de andre barna kan nevnes Erik (1775-1843) Var bruker på Veske på Levangernesset. Helge (1777- )Tjente på Sandstad på Ytterøya i 1808.Han har etterslekt bla. på Hønnåshagen i Leksvik. Malena (1787-1871) gift på gården Dalen på Ekne.Foreldrene til Ole Eriksen var Erik Tommassen (1699-1760) og Mali Christensdtr. By (1701-1759) Mali var igjen datter av Christen Olsen By ( -1749) og Karen Olsdtr. (1680- ) Christen var bruker på sør-By, Ekne.I innlegg 11 er nevnt Marit Nilsdtr. Veie (1720-1772) Hun var datter av Nils Jørgensen Håa (-1742) på Levangernesset.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.