Gå til innhold
Arkivverket

[#32299] Brynhild Knutsdtr. Stokka (1590-1664)

Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Hei Jeg leter etter forfedrene til Brynhild Knutsdtr. (1590-1664) gm.Joh. Osmundson Stokka Jeg finner mange teorier på internett ang. forbindelsen til Byre slekten, men er litt usikker på hvilken som er den mest sannsynlige linjen hennes bakover. Det blir litt sammenblanding av Ihle og Byreslektene, men hvilken linje er den 'rette å følge' ? Jeg har hennes far som Knut Torgilsson Stokka og hennes mor som NN.Ormsdatter, datter av Orm Amundson Byre-Stokka. Er dette rett spor? Hvor finner jeg litteraturen som bekrefter det som man anser som det rette? Jeg leste en plass at hennes slekt kunne man spore langt tilbake. Stemmer dette. Kan Noen hjelpe meg med denne? MVH Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Prøver meg en gang til. Jeg har lett etter hvor jeg leste om dette temaet, og fant opplysningene i Dis-Haugalands medlemsblad nr 1 2003, med tittelen 'Stokkatavla fra Vats, frem fra glemselen', som er ett epitafium, hvor det ble diskutert kona på den såkalte 'Stokkatavlen' Brynhilde (Brønele) Knudsdtr. Stokka, og at hun skulle kunne føre sine aner tilbake til de første kriste kongene i Norge, Olav Trygvason og Kong Sverre. Men da må nå dette stå skrevet en eller annen plass, og er det noen som vet hvor jeg skal starte med letingen min? Hennes foreldre står i innlegget ovenfor. Jeg regner med at det finnes mange som er i slekt med denne damen, og har de samme interresser i å finne hennes aner som meg. Håper ikke dette blir for mye masing, men måtte bare prøve igjen ;-) Mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørg. Takker deg for tipset, og skal prøve å få låne boken neste uke om de har den inne på biblioteket i Stavanger. Jeg har lest så mye om Stokkafolket,som jeg har som slekt, men jeg har også lest mange innlegg om at ingen kan føre sin linje bakover så langt som det påstås i Dis-Haugalands medlemsblad nr 1 fra 2003. Jeg har derfor lett og lett, uten videre resultater enn det jeg har funnet i Ætt og heim. Håper jeg får ordnet opp i 'rotet mitt' denne gang. Jeg har brukt 'Soga om Vats' tidligere i andre sammenhenger, og det ser ut til å holde. Mange takk for hjelpen. Mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.