Gå til innhold
Arkivverket

[#32312] Mannskap på S/S Fiskeren i 1890

Gjest Margaret Elisabeth Schønning Skorpen
 Del

Recommended Posts

Finnes det i arkivet mannskapslister på denne båten som sansynligvis gikk i trafikk fra Bergen rundt 1890.Mvh Margaret E. Schønning Skorpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I arkivene etter Innrulleringssjefen i Bergen/Bergen sjømannskontor har mannskapslister fra 1789 til rundt 1845, og igjen fra rundt 1915 og opp til krigen, men dessverre ikke fra perioden rundt 1890. Vi har derimot mannskapsrullene, men de gir oversikt over hvor den enkelte sjømann hadde stått ombord, og ikke hvem som hadde vært medden enkelte båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.Forstår jeg det rett at en da kan finne ut hvor damskipspige Kristine Olsen (født ca.1857) var ombord.Hun var i folketellingen i 1891 for Bergen nevnt under merknad,da var hun forsørger for sin sønn som var pleiesønn. Pleiebarn er de registrert i noen form arkiv?Mvh Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dampskipspikene er dessverre en kategori som faller utenfor de gamle sjømannsrullene! Men det er mulig vi kan finne mer opplysninger om henne i andre kilder, f.eks. Fødselsstiftelsens arkiv om hun fødte i Bergen. Pleiebarna ble omfattet med interesse av Helserådet i Bergen, blant annet med pleiebarnsprotokoller, men ikke før rundt 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

S/S Fiskeren var eit av skipa til Vesteraalen D/S på den tida (1888 og frametter). Etter det eg veit, er arkivet til VDS hjå Riksarkivet no. Men om det er sortert og inneheld dei opplysningane du er ute etter, veit eg ikkje. Men du kan jo høyre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ny opplysning anngående S/S Fiskeren. Det jeg er på jakt etter er opplysninger som kan føre til at jeg finner ut mer om min bestemor Kristine Olsen. Min far (Einar Edvard Schønning) var født i Bergen og var i fosterhjem først, men ble hentet opp til Bodø som liten. Stein Ole Kjær har lagt ut en etterlysning på brukerforum nr: 29056. Mer info der. Håpet er at fødslen eller at han var pleiebarn kan være registrert i pleiebarnsprotokoll eller fødselsstiftelsens arkiv.Mvh Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.