Gå til innhold
Arkivverket

[#32315] Barna til Ole Iversen og Pernille Ingebrigtsdtr. i Fana. F. mellom 1819 -1848?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

&filnamnJeg leter etter barna til Ole Iversen, Strømme, gift i Fana 11.11.1819 med Pernille Ingebrigtsdatter. Pernille døde 01.01.1848. De fikk følgende barn: Ingebrigt, Ivar, Salomon og Agate. Salomon døde I 1833 4 år og 8 uker. Jeg finner I FT. 1900 for Fana 2 som heter Ingebrigt og som bor på Løvaas, g.nr.23: LenkeDen eldste av dem er født ca 1829 og har passende alder. Er der noen som har tilgang til Bygdeboken for Fana og som kan tenke seg å gjøre et oppslag for meg?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp til å finne disse slektningene mine!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Carsten Schanche, for flotte opplysninger!Det var veldig bra å få dette. Den siste Ivar må jeg se litt nærmere på.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. I Fana bygdebok står det at Ingebrigt tjente på Løvås, og at Agate bodde på Straume. Det står ingenting om hvor Ivar havnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Nina for innspill. Når det gjelder den Ingebrigt som er på Løvås så er nok det den Ingebrigt som iflg. FT 1900 er f. 1829 og som har en søster som heter Elen, f. 1873. I tillegg så har denne Ingebrigt en sønn som heter Ingebrigt og er iflg. den samme FT. f. 1886.Ellers så går jo Ingebrigt-navnet igjen i familien.Ingebrigt og Elen har altså følgende barn oppgitt: Ingebrigt, f.1886, Mons, f. 1889, Kristian, f. 1892, Magnus, 1894, Reinert, f. 1896 og Olga, 18.1.1899.Jeg ser frem til flere innspill og takker hjerteligst for fortsatt mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg snakket med barnebarnet til den Ingebrigt Løvås som iflg. FT var f. i 1886. Kona til denne Ingebrigt hette Signy Sælen, kom fra Sælen. Men hvor er nå det!Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Sælen var en gård i Fyllingsdalen, men jeg tror ikke Ingebrigt på Løvås er din Ingebrigt. Han på Løvas het Ingebrigt Rasmussen Løvaas, og var født i 1829. Sønnen hans, Rasmus I. Løvaas overtok gården etter han. Du finner de der i FT 1875. Det var sønnen til Rasmus, som også het Ingebrigt, som giftet seg med Sygni Ivarsdatter Sælen. Jeg finner dessverre ingenting om Ingebrigt Olsen under Løvås i Fana bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Det ser ut som Anne Pernille Ingebrigtsdatter var tante til Ingebrigt Rasmussen. En Ingebrigt Andersen hadde Løvås fra 1783. Han var gift med Agate Rasmusdatter, og de fikk bl.a. Rasmus, f. 1794 og Anna, f. 1791. Rasmus overtok Løvås, og Anna bodde på Straume. (Alt i følge Fana bygdebok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina. Jeg skal ta det i rekkefølge: Ingebrigt Løvaas d.æ. var født i 1829 og var Føderådsmann i 1900, men Ingebrigt Løvaas den yngre var født i 1886 og ble gift med Sygni Ivarsdatter Sælen som var Ingebrigt sitt søskenbarn. Bla. dette gjorde Ingebrigt sitt barnebarn oppmerksom på! Ingebrigt og Sygni ble gift i 1910 og deres første sønn sønn Rasmus ble født i 1911 Er dette galt mener du?Vennligst korriger meg hvis jeg har skrevet noe feil. Det er fort gjort!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at jeg må ha vært ganske så trøtt i hode mitt i går kveld, noe som jeg ikke kan beklage. I min alder er vel det normalt etter en lang dag ved dataen?:)Til saken. Jeg kan ikke finne at Sygni og Ingebrigt kan være søskenbarn, slik som hans barnebarn hevdet. Er det noe jeg i farten har oversett? Står der noe om det i Fana Bygdebok som kanskje skulle indikere et slektsskap?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det Nina Mastberg påpeker i innlegg 8 er vel at Ingebrigt Rasmussen, Løvås (f. 1829)neppe er sønn av Ole Iversen, Strømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Vidar Flesland!Nei Ingebrigt Rasmussen, Løvås kan da umulig være sønn av Ole Iversen. Jeg har vell ikke sagt det? Etteravnet tilsier jo at han må være sønn av Rasmus.Jeg beklager hvis jeg har misforstått Ninas innlegg!Men hva sier Bygdeboken for Fana om Ingebrigt Rasmussen Løvaas? Vet du noe om det?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Her er et utdrag av det som står i bygdeboken om denne familien: Ingebrigt Andersen (1759 - 1812) var sønn av Anders Ingebrigtsen Myklebust og Marta Eriksdatter Klakegg. Ingebrigt var gift med Agate Rasmusdatter og de fikk 7 barn som levde opp, bl.a. Rasmus Ingebrigtsen (1794 - 1866) og Anne Pernille som giftet seg med Ole Ivarsen på Straume. Rasmus giftet seg med Eli Ivarsdatter og de fikk 6 barn som vokste opp. Eldste sønnen Ingebrigt Rasmussen Løvaas (1829 - 1914) overtok gården. Han giftet seg i 1858 med Kristi Larsdatter Heldal. Deres eldste sønn het Rasmus Ingebrigtsen Løvaas (1862 - 1933) og var gift med Kari Monsdatter N.Mjelde. De igjen fikk en sønn, Ingebrigt R. Løvaas (1886 - 1974) som giftet seg med Sygni Ivarsdatter Sælen. Det ser ut som Sygnis mor og Ingebrigts far var søsken. Sygnis mor het Anna Ingebrigtsdatter og var fra Løvås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Nina, for flott og oversiktlige opplysninger som ser ut som de er korrekte. Har ikke sett nøye gjennom datoer og slikt men personene stemmer i alle fall ut fra det jeg har skrevet ned. Finner du dette i Bind 4 i Bygdeboken? Jeg har lånt den tidligere i en annen sammenheng, men blir visst nødt til å låne den igjen.Jeg var nok litt trøtt i går kveld og da fungerer ikke min gamle hjerne så godt. Har nå i ettermiddag snakket med et av barnebarna til Ingebrigt R. Løvaas som også mener det er korrekt. Han har lovet å sende meg kopi av slektstavlen som de har fra hans bestefar og da får jeg se om alt er som det skal være. Han blir vel min 6. menning.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.