Gå til innhold
Arkivverket

[#32318] Lars og Birthe, gift i Bergen 1775, kor var dei frå?

Gjest Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Lars Monsen gifta seg 17 desember 1775 i Domkirken, Bergen, med Birthe Halsteensdatter. Eg har sett mange stavemåtar til alle desse navna. Eg har og funne fem born, alle døpt i Domkirken, men er der nokon som kjenner til kor desse kom frå, og kven som var deira forfedre? Lars og Birthe var mine tipp3 oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Sund finnes i 1801 en Abel Larsdatter 15 år som tjenestejente (datteren Abel f. 1786?) LenkeNoe lenger oppe (nr 1547) finnes en Berthe Halstensdatter 63 år, enke og tjenestepike. Noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Til Lars Ove: Eg har funne giftarmålet, det er vel tydelig når eg har datoen med i det opprinnelige innlegget.Til Astrid: Det er desse som du har funne i FT 1801, som eg er på leit etter. Det som står der viser, når ein ser nøye etter, at Birthe og Abel var i teneste på same bruket på Sekkingstad, Marthe hos 'dei gamle' og Abel hos 'dei unge'. Men det som står i ft. 1801 har lurt meg, til eg fann ut at der er feil, for denne samme Abel gifta seg med Marthe Rasmusdatter Landro i 1810. Men eg klarer ikkje å finna ut kor Lars og Birthe kom ifrå, og for Lars' vedkommande finn eg heller ikkje kva tid han døde, so der veit eg ingenting om alder. Birthe var fødd ca 1738. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Jeg kan ikke la være å komme med en aldri så liten kommentar til det siste innlegget. Å kommentere det faktum at du har funnet giftermålet på den måten, det er frivillig å hjelpe deg med å finne dine aner her. Dessuten står Lars oppført med Mognsen som etternavn, ikke Monsen som du skriver i ditt første innlegg, dette kan være av betydning når du skal finne ut hvem som er hans far. Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til MagneJeg beklager ikke at jeg var 'frekk' nok til å synliggjøre giftermålet med en lenke. Jeg synes tvert i mot at den som søker hjelp her skulle gjort det selv.Alt blir mye enklere for oss 'hjelpere' når vi får alle kjente opplysninger på bordet, og hvis mulig; henvisninger til kilder.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Magne Polden:Jeg er usikker på hva du mener i innlegg 5. Mener du at Abel Larsdatter egentlig var en gutt eller?? Lars Monsen hadde to barn Abel født i Bergen. Abel f. født 1779 var en 'dreng' i følge merknaden i den digitaliserte kirkeboka. Abel født 1786 står uten merknad om kjønn. Da gikk jeg ut fra at det måtte være ei jente. For Abel ser for meg til primært å brukes som kvinnenavn - en forkortelse av Abelone ifølge Personnamnordboka (men mannsnavnet Abel er utledet av den bibelske Abel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tar visst feil ang. Abel som kvinne/Mannsnavn. Av FT 1801 ser jeg tallrike eksempler på at Abel inngår i patronym, særlig på Vestlandet og i Nord-Norge. (Her i Trøndelag er Abel sjeldent som mannsnavn:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Til Lars Ove, innlegg 3 & 8. Eg har vore stygg med deg når eg svarde i forrige innlegg. Beklager. At eg ikkje sjølv har sett opp denne lenka, og lenke til ft. 1801 får skuldast at eg ikkje visste bedre.Til Siv, innlegg 6. Det står nok nokon plass Mognsen, men eg meiner at når eg skriv Monsen og at eg har sett fleire stavemåtar, so bør det likevel ikkje vera låst på det.Innlegg 7, dette ser ut til å vera ein sterk kandidat, takkar og bukkar.Til Astrid, innlegg 9. Det var det, då. Abel var faktisk ein gutt. Eg har i si tid leita gjennom ft. 1801 etter alle med navnet Abel i Norge og Danmark, og dette er einaste mulige kandidaten til dette giftarmålet i 1810. Men det ser ut der som navnet Abel er fordelt med litt over 2/3 kvinner og litt under 1/3 menn. So har vi og konfirmanten Abel Larsen i 1803, som står under drenge og med alder 18 år, rettnok på Hisøen (Hitsøy), men det er kort vei frå Sekkingstad. Denne konfen har eg frå microfiche, som eg har her sjølv, (MF Sund MINI A7).Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Til Siv. Eg er vorten overbevist om at den som du har lenka i innlegg 7 er rett. Dette på grunn av navn som kjem att seinare i slekta. I innlegg 12 er der 3 lenker. Det kan henda at den 3. er rett, dei andre tvilar eg på, men i alle fall, til alle som har bidratt, Tusen takk for arbeid og omtanke.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.