Gå til innhold
Arkivverket

[#32320] Er det noen som er gode på skrifttyding?

Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

1800-tallsskrift er ikke det jeg er mest glad i, men jeg prøver:'Steenarbeider Jon Jonsen Vasvig eller Helle er den samme Person, som omhandles i Politikammerets gjenstavnsforklaring af 8 Januar 1867,af hvilken Afskrift vedlægges. Angjeldendes Hustru, Johanne Madsdatter Viksøren forklarer, at hun nogle [?], efter at hendes Mand d. 14 Juli 1866 var bleven arresteret for den Forbrydelse, for hvilken han senest er domfældt, reiste Gjem til Viks Præstegiæld med sit Barn, og forblev sammesteds, ligetil Manden om Høsten 1869 blev løsladt af Strafanstalten, hvorefter de flyttede sammen og boede i Andersens Huus i Solheimsvigen 1/2 Aar til Vaaren 1870; der paa boede de i Fjelds Præstegield, [?] pr.(?) Lyeskjær og Telnæs, i 1 Aar til Vaaren 1871; saa hos Mdme Olsen paa Torset(?) i 1 Aar til Vaaren 1872 og Sommeren sidstnævnte Aar hos Mdm Natanielsen per Blegen; derpaa reiste de til Viks Præstegjæld, hvor de opholdt sig Vinteren 1872 og 1873 til noget over Pintse og senere haver de atter boet hos Mdm Natanielsen per Blegen. J den Tid Comparenten, som anført, boede i Vik under Mandens hænsidden i Strafanstalten, nød hun ingen Understøttelse af Fattigvæsenet, derimod fik de lidt hjælp, formeentlig(?) af Bergens Fattigkasse, medens de boede i Solheimsvigen, da Manden led af et [?] i sin [?], der gjorde ham uskikket til Arbeide. Af Politikammerets Protokoller sees, at Angjeld. Jon Jonsen Vasvig eller Helle ved Stiftsoverretsdom af 20 Aug. 1866 for Tyveri, efter forhen 3 Gange at have været fældt for samme Forbrydelse, blev insat(?) med 6 Aar og 3 Mdrs Strafarbeid, fra hvilket han tilfølge Kgl Benaadning blev løsladt d. 4 October 1869.Bergen Pltk, d 17 Novbr 1873 (...)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Jeg ser at den samme John Johnsen Vasvik er omtalt samme sted allerde i 1854:LenkeDette er det like vanskelig for meg å få noe meningsfullt ut av, men ser likevel ut til å innholde mye viktig info om ham.Tør jeg spørre deg, Svein Arnolf eller andre, om litt hjelp til denne teksten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.