Gå til innhold
Arkivverket

[#32323] Bendix Iversen Hjelvik, 1650-1725, Veøy - sønn av 'syvdalersfut' Iver Andersen.


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I anerekka har jeg Iver Berntsen, ca 1700-67, fra Hjelvik, Veøy, MR og Gjertrud Knudsdatter Helland, 1700-67, fra Vestnes. På Distreff finner jeg foreldrene Bendix Iversen Hjelvik, f 1650-, og Hille Alet Knutsdatter Hjelvik, f 1655- .Nå er det ført søsken til Iver over en periode på 56 år, noe jeg tviler på kan være riktig, men har noen kjennskap til Bendix far (eller aner ?) Iver Andersen 'syvdalersfut', f ca 1610 i Bergen og død på Vestnes 1683? Som hans foreldre er Anders Iversen Giskefut 'på Gjermenes', d 1645, og Inger Jacobsdatter Falch. Inger datter av Jacob Pedersen, f i Viborg 1544 - d i Trondheim 1633 og Margrethe Petersdatter (falchener), f i Trondheim d 1622 i Vestnes. Margtrehe datter av Petter Adriansen 'dutchman' og Gunhild Sevoldsdatter. Petter sønn av Adrian Rotgersen (falchener).Det ville være fint om noen har utfyllende opplysning om disse personene.Jeg har i tillegg en Ingeborg Bendixdatter, 1692-1758, som gifter seg med Peder Olsen Rydjord, 1692-1743. Kan hun være en datter av den samme Bendix??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest John H. Aarønes

Hei!Det kunne vore interessant å få vite litt om dei andre barna etter Bendix Iversen og Alet Knutsdatter Hjelvik. Er det t.d. nokon samanheng med Bendix/Bendixen-namnet i Molde og/eller noverande Fræna kommune?Romsdal Tingprt. 3 p. 10 1700 3/7 Ting paa Holtzbøen i Fanne Otting, hvor publiseret Jacob Bendixsøns afkald given sin formynder Peder Pedersøn for sin sal. Faders Arvelod samme afkald af Madz Clauson oc Knud Bendixson til Vitterlighed underskrevet - datert Bergen 10/5 1699.Karen Bendixdatter var gift med Anders Hansen (Juul). - Ved hans Skifte 1719 20/9 var Iver Bendixen Malle.Romsdal Tingbog 1b p. 55 : 1692 5/10 Ting for Fanne Otting hvor Zacharias Holch udj Flovigen boende, fremkom udj Retten og erbad endel Arvegods som hans Myndling Bendix Bendixen arveligen er tilfalden, om nogen finder samme at ville afhandle, hvilket blev oplæst og udj Retten paaskrevet oc var samme underskrevet og dateret 3/10 1692Romsdal Tingbog 1b p. 21 : 1691 1/7 Ting for Fanne Otting, hvor publ. Peder Pederson paa Molde ved Jacob Tostenson Røebech loed opbyde en del Arvegods, som hans Myndling Jacob Bendixsøn pa Skiftet efter sin Sal. Fader er tilfalden - om nogen findes som vil tilhandle sig noget af bemelt Arvegods, men ingen fandtes, hvilket han begjerede maatte antegnes.Kilde: Collin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Her er kopi fra DIStreff av siden hvor Per Gjendem har lagt inn opplysninger om Bendix Iversen Hjelvik. Familieoversikt for Bendix Iversen Hjelvik Ivers. Iver Andersen 'syvdalersfut' f.1610 Bergen, Hordaland 1650-1666 Veøy, Møre og Romsdal 1655 Gulen, Sogn og Fjordane 1662 Trondheim, Sør-Trøndelag d.1683 Vestnes, Møre og Romsdal d.1683 Vike, Møre og Romsdal Sønn:Bendix Iversen Hjelvik Ivers. f.1650-1725 Veøy, Møre og Romsdal 1726 Vestnes, Møre og Romsdal Gift m. Partner e.l. Hille Aleth Knutsdtr. Hjelvik Knuts. f.1655-1725 Veøy, Møre og Romsdal; 1726 Vestnes, Møre og Romsdal;Barn:Knut Benten Hjelvik f.1670-1729 Veøy, Møre og Romsdal; 1737 Molde, Møre og Romsdal;Iver Bentsen T.o. Hjelvik f.1685-1718 Veøy, Møre og Romsdal;Anna Bentsdtr. Hjelvik f.1696-1733 Veøy, Møre og Romsdal;Iver Bentsen T. Y. Hjelvik f.1698 Veøy, Møre og Romsdal; 1733 Vestnes, Møre og Romsdal;Anders Bentsen Hjelvik f.1699 Veøy, Møre og Romsdal; 1732 Molde, Møre og Romsdal;Marithe Bentsdtr. Hjelvik f.1701-1728 Veøy, Møre og Romsdal; 1721 Bolsøy, Møre og Romsdal; 1723 Fræna, Møre og Romsdal;Gjertrud Bentsdtr. Hjelvik f.1725-1755 Veøy, Møre og Romsdal;Henrik Bentsen (1) Svinebøen f.1726 Vestnes, Møre og Romsdal; 1747 Bolsøy, Møre og Romsdal; 1765 Veøy, Møre og Romsdal;Iver Bentsen d.y. er min 4 tippoldefar. Aldersforskjellen mellom yngste bror f 1670 og eldste bror f 1726 er svært stor, og mener at det må være noe feil her.I Olafsens Veøy fortid og nutid er ikke Bendix nevnt blant barna til futen Iver Andersen og kona Anna Munthe.Det spørs om Bendix Iversen Hjelvik er den samme Bent Iversen Hjelvik, 1650-1719, som er gift med Alet Knutsdatter Hjelvik. Skifte etter ham 10.5.1719 (Ødegård s 162 Ættelinjer fra middelalderen). Samme kilde sier at det er muntlig overlevering (nevnt i Olafsens bok) at Bent er sønn av futen.Som du ser har barn av Bent (Bendix?) tilknytning til Fræna og Molde, men det er ikke helt lett å lese opplysninger (årstall) ut fra kopien fra DIStreff.Min Ingeborg Bendixdatter kjenner jeg bare fra Solemdal: Bygdebok for Holm sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Siden kirkebøkene for Veøy starter i 1721, er det ikke mulig å verifisere sammensetningen av denne 'søskenflokken' via denne kilden. Når det gjelder personene som er oppgitt født etter 1721, kan kirkeboka avkrefte f.eks. at det ble født noen Henrik Bentsen i Veøy i året 1726.Det ville være særdeles interessant hvis alternativ kilde ble oppgitt. Det kan tenkes at skifteprotokollene er et hensiktsmessig sted å lete. Dessverre har eg ikke tilgang til disse.Inntil videre velger jeg å ikke fatte tillit til opplysningene som det blir referert til.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Til innlegg 4.'Inntil videre velger jeg å ikke fatte tillit til opplysningene som det blir referert til. Vennlig hilsen Steinar'Meiner du at dei opplysningane eg viser til, Tingprt. og Skifteprt. ikkje er pålitelege eller berre oppsettet i innlegg 3?Ellers var det nytt for meg at Iver Andersen 'syvdalerfut' hadde ein son med namn Bendix.Einaste 'treffet' eg finn i det stoffet eg har leita i, er Iver Bendixen:'Romsdal Tingbok 1b p. 25 - 1691 1/10 Ting for Vaagø Ott. hvortil Iver Bendixsen Male udj Retten fremstod oc begjerde at Erich Joensen Neerland og Peder Reiersen Remmen, maatte forklare den Forligelse, som mellem hannem og hans Hustrus Stiffader Erich Joensen, som nu er udj hans Huus oc af Alderdom saa suag, at han ikke selv paa Tinget kan fremkomme, slutet er ; bemeldte Erich Joensen og Peder Reiersen begge fremstode og foregaf at di efter Anmodning af Iver Malou oc hans Stiffader, komme til bemelte Gaard Mallou, at høre deres Forligelse, som blev saaledes, at Iver Malou lovede at underholde sin Kones Stiffader Erich Joensen til sin Dødedag, oc med en hederllig Begravelse at foriune, hvor for da derimod Erich Joensen overdrog, hvis ringe han sig kunde efterlade at skal hjemfalde bemeldte sin Suoger Iver Mallou, uden nogen pretention af hans Arvinger, i alle maader, hvilket under forsegling blev begjært beskreven.'Men dette fører vel neppe til Hjelvik eller Helland.Men opplysninga om at Zacharias Holck var formynder for Bendix Bendixen kan jo være eit spor. Som nemnt i innlegget av Steinar E. må skiftene vere den beste staden å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Min tvil refereres til informasjonen fra DIStreff som ble omtalt i innlegg nr. 3. Navnelikhet kan nok være et indisium som kan være verdt å ta utgangspunkt i, men de få og mangelfulle opplysningene som kirkeboka gir for de første tiårene etter 1721 må sjekkes ut med andre kilder, før en fastslår noe som et faktum. Teorier framsatt som faktum på Internett sprer seg svært fort og lar seg ofte ikke gjendrive på senere tidspunkt.Skiftene, i den grad de ble protokollert, er derimot svært pålitelige og gode kilder. Jeg er imponert over dem som gjør en innsats med å gå inn i skifteprotokollene.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nei John, det er mine opplysningene i innlegg 3 Steinar og også jeg, ikke har tillit til, vi er begge interessert i hva som måtte komme fram om Hvelvikfolket. Jeg refererte hva jeg fant på DIStreff om Bent/Bendix, der noe av må være galt, men sikkert noe riktig også. Men koblingen mellom syvdalersfuten og Bent/Bendix skulle det være interessant om noen hadde kjennskap til, slik at en kan få den bekreftet eller høyst sannsynlig avkreftet. Jeg ser infoen? er i ferd med å spre seg til andre.John, ditt innspill er mottatt med glede, jeg trodde det opprinnelige spørsmålet var i ferd med å dø hen.Mvh Osvald straks på vei til Romsdal og som håper orkanrestene ikke slår inn over indre fjordstrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Når det gjelder informasjon fra den kilden som er oppgitt i innlegg 3 så burde vel alt stemples med en diger rød varseltrekant.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Til Johan (innlegg (2))I Utdrag av Trondhjems eldste skifteprotokoller av Kjeld Bugge (NST XVI s. 289 – 328) er følgende skifte å finne på s.311:22/8 1687, i Molde etter Bendix Knudsens smeds † h. Johanne Christensd. Barn: Christen 17 smedlærling i Bergen, Knud 15, Jacob 12, Bendix 8. 665 – 42, sølv, varer. Verger Mads Claesen, Iver Jensen og Peder Pedersen, sistn. Gift sal. Ellen Christensd. Uten barn, søster av Johanne. Deres mor var Sara Jacobsd, 81 år gl. Enke.Bendix Smed med familie finnes igjen i folketellingen for Molde 1681. Johannes (og Ellens) mor Sara har tydeligvis bodd hos dem (selv om alderen er litt unøyaktig). Familien har altså vært:Smed Bendix Knudsen g. m. Johanne Christensdatter (død før 22/8 1687). Følgende barn:Christen Bendixsøn, f. omk. 1670 Knud Bendixsøn, f. omk. 1672 Jacob Bendixsøn, f. omk. 1675 Bendix Bendixsøn, f. omk. 1679Knud, Jacob og Bendix Bendixsønner som du nevner, må rimeligvis være de samme som er nevnt i dette skiftet. Det kan se ut til at Zacharias Holch Flovigen har overtatt formynderskap for Bendix fra Iver Jensen før 1692. Hvilken kopling f.eks.Iver Bendixen Malle og Karen Bendixdatter eventuelt har til denne familien, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for at du minte meg på det skiftet Marianne.Bendix Knudsen var jo også nemnt som utliggerborger i 1683-85.Og sonen Bendix sette pris på vin?Bendix Bendixen kjøber 3 Anker fransk Viin for 10 Rd. 3 ort 12 sk. og 1 Anker fransk Brændevin for 8 Rd. 1 ort 8 sk. (På auksjon i Molde - beslaglagt smuglervare)Men Bendix-namnet var visst meir utbreidd i Romsdal enn eg trudde - så det vart visst eit blindspor Osvald. (:- Det bles i allefall godt her i ytre):- Så får håpe du hadde ein fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest John H. Aarønes

Det finst vel andre kjelder også. 1664-66 teljinga t.d. Men den har eg diverre ikkje akkurat no.Eg veit ikkje om dette er til noo hjelp, men her er noen 'Bendixar' og noko attåt....Folkeskatten 1681 - Husmenn og husfolk i Vestnes kirkesogn:'Bendixes enke ved Vike med mange smaa barn, til med vanhelsig og i hus hos henne er en gammel uslepen tøs v.n. Gjertrud.'Folk på gardane er diverre ikkje med i denne kjelda.1701 - teljinga:Dogstad: tjenestedreng Iver Bendixen 8 år.Alfarnes: Bendix 57 år.Scholdhafn: tjenestedreng Bendix Knudsen 10 årJeldvigen: Bent 50 år. Sønner: Iver Bentzen 7 år, Joen Bentzen 6 år, Knud Bentzen 4 år.I tilleg nemnt: Knud Jelvigen 76 år. Paul Jelvigen 45 år. Sønner: Anders 9 år, Olle og Arne tv. 6 år.Ytterslemmen: Bendix 58 år. Sønn: Anders 9 år. I jordebok for Romsdal 1661 eig Iffuer Andersen 4 pd. 22 mrkr. i Jeluigen og er bøxelrådig over denne delen. Brukarane heiter Knud Knudzen, Semund og Iffuer. Brukaren Iffuer kan kanskje vere ein kandidat som far til Bendix f. 1650, noko som ein kanskje kan få avkrefta/stadfest i folketellinga 1664-66.Største bruket på Jeluigen 2 wogr 2 pd. brukar Ole Knudsen og Anders. Det er deira eige odel og bøxler sjøl.Dei to siste bruka eig Wedøe kirke/prestebol, tilsammen 2 pd. 4 mrkr., men Iffr Andersen er Bøxelrådig.Namnet Knud (som i Hille Alet Knutsdatter Helvik) finst altså på begge bruka.Skattematrikkelen for 1647 - 5 woger 1 pd. 4 mrkr. er brukarane:Oluf 1 w, Knuudt 1 w., Knuudt Olsen 3 1/2 pd. 4 mk., Annders 5 pd., Oluf Knuds. 1 w.Dette var odelgods. Caspar bøger 1 w., Tore Syltebøen bøger Ollus (Olufs?)paart og aasederne bøger huer set igjen.Casper er Caspar Christoffersen (Schøller) tidlegare fut i Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Tilbake fra indre fjordstrøk hvor vinden ikke var verre enn at det ble rikelig med svartinger i frysebagen (av det slaget som blir røde når de blir kokt!).Takker for innspill i Bendixspørsmålet. Syvdalersfuten tror jeg vi så langt kan sette en strek over som opphav til Iver Bentsen. Helges råd skal jeg notere meg bak øret.Og Ingeborg Bendiksdatters opphav tror jeg vi ikke må reise over fjorden for å finne. Som John skriver har vi en Bendix på Alfarnes, bare 4 km unna. Bendiks Knudsen Alfarnes fra Inderneset, f ca 1644-1718, ble bruker i Myren like ved, men dessverre er både kone og barn ukjent. I tillegg har vi Bendiks Sjursen Slemmen, 1645-1703, som en heller ikke må i båt for nå. Bendiks er bruker etter faren på Ytre Slemmen 1675-1703, gift med ukjent kone og bare ett kjent barn, etterfølgeren Anders Bendiksen Slemmen, 1692-17?. Som en ser kan begge aldersmessig være far til Ingeborg. En finner Bendixnavnet også på Ytre Sandnes, der Elling Bendixen Sandnes, 1656-1719, var bruker både i 1701 og 1711. (Skifte 1719). Det er synd at kirkebøkene ikke går så langt tilbake at en kan finne noe mer.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!Det er ikkje fogden Iver Andersen heller som er far til Bendix. Men det er det vel heller ingen som har påstått. Eg la inn eit bilete av fogden med familie berre for å prøve korleis ein kunne gjere det. Og til mi store overrasking fekk eg det til. :-)LenkeEllers er eg samd i at ein bør avskrive 'syvdalarsfuten' som far til Bendix Iversen, noko som fleire har vore inne på her.Det var interessant å sjå at det fantes så mange med Bendix namn, Osvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.