Gå til innhold
Arkivverket

[#32331] Otto von Harbou gm. Maria Michelet - hans opphav


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Otto von Harbou ble 28.9.1761 gift med Maria Post Michelet (1738-1805.)Hvem var han? Er ikke sikker på om 'von' er slengt på i ettertid eller om han virkelig er av adel. I så fall er han vel av dansk opprinnelse. Men jeg finner ham f.eks. ikke her: [url="http://www.skislekt.no/adel/Harbou.htm>http://www.skislekt.no/adel/Harbou.htmeller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Torgeir!Jeg er selv etterkommer av Otto von Harbou og Maria Michelet gjennom Schiørn-grenen som du kjenner til.Har opplysninger ang. anene hans bakover. (til ca. 1650-tallet). Jeg skal sende deg mail ang. det i morgen el. overmorgen. Har vært mye og reist.Otto von Harbou er født i Fiskum, øvre Eiker, Buskerud år 1728 (død 10-06-1793 Mellem Asak i Skedsmo) mens Maria Post Michelet er født i Vølneberg, Sørum. Forfedrene til Otto kommer fra Danmark. Ang. von navnet se Tore Vigerusts innlegg om Norges Adels Årbok. Der spør jeg om von navnet. Maria Post Michelet sine forfedre er fra Frankrike (Michelet navnet)(Metz).Faren til Otto von harbou het ikke Otto, men Hans Christian. Det var bestefaren til Otto von Harbou som het Otto Harbou.Håper det var greit det så langt.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Først til Kristin: Fint at du kom på banen. Du skjønner sikkert hvorfor jeg bringer opp dette spørsmålet. Avventer nærmere tilbakemelding.Til Knut: Takk for respons i flere kanaler. Men tror jeg tar svaret her. Hvis jeg med mitt spørsmål er kommet inn på noe som er dokumentert langt bakover i historia, tar jeg gjerne alt jeg kan få.Til begge (og andre): Otto Harbous og Maria Michelets datter Maren Sophie var ifølge mine opplysninger gift med en Christian Otto von Heiss.Er dette enda en med danske adelsrøtter?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Torgeir!Det er riktig at Maren Harbou var gift med Christian Otto Heiss. Men Christian Otto Heiss sine forfedre (Heiss navnet ) kom fra Stokke og så igjen fra Tyskland (Hattstedt ved Husum).Mer kommer i mail til deg.Nå må jeg ile til en avtale i tidlig formiddag.Vi snakkes.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Ottos far, Hans Christian, må vel være General Major Hans Christian Harbou, død 16.apr. 1763 i Trondheim. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28978&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke (19). Senere major Hans Christian Harboe Grøn ser for øvrig ut til å ha blitt kalt opp etter ham, uten å ha vært i slekt.Når det gjelder bruken av ”von” Harboe, se mitt svar under ”'Von' foran etternavnet. - adelig tittel?”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Knut: Nei, jeg ventet nok ikke avskrift av DAA i dette forumet. Trodde kanskje anene til Otto von Harbou forelå i et enklere format. Forsøker meg på DAA på mitt neste besøk på Deichman. Men takk allikavæl.Leif Kåre: Jeg har forsøkt å sette meg inn i debatten omkring Harboe Grøn-kombinasjonen. Den gordiske knuten er det visst ingen som har hogd over ennå. (Forøvrig er det feil at Alexander hogg over knuten. Tvertimot løste han den ved hjelp av list.)Det var ellers, som det påpekes, ganske vanlig at man ga et barn navnet til en 'finere' person som mellomnavn i dåpen. Men jeg er ikke sikker på hvor vanlig det var at bonus-navnet ble brakt videre i neste slektsledd. En person jeg kjenner endel til, fikk Sverdrup i dåpsgave. Men det ble med det...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Harbou er utførlig behandlet i DAA 1897, med rettelser en rekke ganger, sist i 1974/75. Harboe er forøvrig behandlet i 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nå, så er det på den igjen vdr. Harbou, da jeg har rodet en hel del med den slekt har jeg samlet noen opplysninger, for noen av slektens medlemmer til minste detalj.Hadde kontakt med Hans Walter Harbou i Danmark for noen år tilbake i forbindelse med en sak, han har hatt noen meget fine hjemmesider hvor det hele vdr. slekten var lagt ut på et sølvfat, med anetavler, våpenskjold,biografier o.s.v., nå men hjemmesiden finnes for tiden ikke, hva som er skjedd vet jeg ikke, han fikk den ellers oversatt til både på engelsk og tysk.Men det jeg med 100% kan bekrefte, så langt som Kirkebøkene på den tid er juridisk gyldige, at den Otto som det etterspørres her ER sønn av Generalmajor Hans Christian Harbou og Sarah Moss. Jeg har selv sittet på RA og rotet i H.C.H's skiftebilag.Hans Walters bestefar Capitain H.W. Harbou har skrevet 'Optegnelser om slægten Harbou eller Hardebou' (med masse kildehenvisninger) utgitt 1889 som særtryk av Personalhistorisk Tidsskrift 2. række, bind II og III, tror det finnes på Deichmanske i Lesesalen, det bør du finne.Hvis det blir nødvendigt har jeg kopier av det. Det finnes også 2 Stamtavler tror de ligger med i Tidsskriftet.Stamtavle over Familien Harbou eller Hardebou I. Den ældre Slægt. (Starter med Knud Nielsen som fikk Skjoldbrev (Adelsbrev)1440)Stamtavle over Slægten Harbou eller Hardebou II. Den nyere Slægt. (Starter med Christian Harbou til Nygaard gift med Else Thermo) Her står så din Otto gift med Maria Post Michelet, de fikk 5 barn, 2 ugifte 2 døde som små og Maren Sophie g. med Ritmester Christian Otto Heiss, ingen etterkommere av dem er med. Det er opplyst mig at det ikke finnes noen/er funnet noen igjen på den agnatiske side (sværdsiden)på den norske gren, det er etterkommere etter jenter.For at pirrer din nysgjerrighet kan jeg da lige skrive et lite utdrag hva det bl.a. står om Otto. (Foruten personlige dataer og militære karriere).I Konduitelisterne 1764 faar han følgende Vidnebyrd: 'Har ved forefaldende Leiligheder alletider vist sig at være en aktiv Officer og lader se Lyst til Tjenesten; fører og en, en Officer anstændig Konduite'Han blev gift i Trygstad den 28. September 1761 med Maria Post Michelet, døbt i Sørum den 19.maj 1738, død i Christiania og begravet i Skedsmo den 14.Februar 1805. Hun var ældste datter af Oberstlieutenant Chr. Fred. Michelet og HUstru født Holst. Af deres Børn kjendes 3 sønner og 3 døttre, af hvilke dog kun en Datter overlevede Forældrene. Disse boede først på Løkken i Nittedalen, men flyttede snart (før 1763) til Skedsmo, hvor de eiede Gaarden Mellem-Asak.Så kan du jo se på denne:[url="http://66.102.9.104/search?q=cache:SSAaw1FLkYYJ:www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Harbou/Harbou.htm+Knud+Nielsen+Sindingg%C3%A5rd&hl=en>LenkeDenne kan du morer dig med å lete frem til dine, det er ingen Asterix, men du skal begynne med nr.3 Peder Knudsen ;-):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

-Alle monner dra, skrev jeg (12.) Men her kommer det jo i bøtter og spann (om du tillater en litt respektløs metafor, Bente.) Foreløpig tusen takk for all info.Nå har jeg en avtale med en plenklipper (type Stige), men skal begynne å jobbe med de siste opplysningene så snart jeg er tilbake.Jeg bør vel legge til for ordens skyld at jeg ikke gjør dette for egen skyld. Kristin vet mer om det. Men artig er det læll, som trønderen sier. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Ang. nr. 13:Noen i Harbou-slekten brukte navnet sitt slik: Harboe. Så noen Harboer var i slekt med noen Harbouer.Nytt for meg det med Harrebow.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er mulig det, Knut. Men jeg får ikke det helt til å stemmet med det som står her http://www.skislekt.no/adel/Harbou.htmMen siden det var Knud Nielsen til Engbjerggård som fikk adelsbrevet i 1440, var vel alle etterkommerne adelige. Eller?For meg ser det ut som om det kunne skifte fra Harbou til Harboe og tilbake igjen fra en generasjon til neste.Det er vel heller ikke så mye hjelp i å vite hva navnet kommer av:'Engbjerggård ligger ved Harboøre. Deraf slægtens navn.'Artig dette her. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei igjen,Du må altså lese:Capitain H.W. Harbou har skrevet 'Optegnelser om slægten Harbou eller Hardebou' (med masse kildehenvisninger) utgitt 1889 som særtryk av Personalhistorisk Tidsskrift 2. række, bind II og IIIDet vil gi dig svar på spørsmålene du stiller:F.eks. finnes bl. meget annet avskrift av Otto Harbous Testamente (H.C.H.'s far og Otto g. med Maria Post Michelet's farfar), lyder som flg.:Otto Harbous Testamente.Belangende den velædle og velbaarne, nu i Gud salige Mand, Herr Otto Harbou, fordum H. kgl. Maysts til Danmark og Norge etc. velbestalter Capitain ved det Numedalske og Sandværske Compagni under det Agerhusiske Regimebt til Fods, hans ADELIGE Byrd og Herkomst, meget christelige Liv og Levnets Fremdragelse, saa og salige Afsked fra denne Verden Anno 1723 den 3.July, da er han fød paa Nygaard på Laaland (sic!) (Lolland)Aar 1659 den 17de May om Morgenen Klokken 6 af ærlige og velbyrdige Forældre baade paa fædrene og mødrene Side. Hans Fader var æ. og v. Mand Christian Harbou til Nygaard. Hans Moder var æ. og v. Frue Else von Thermo ----------------------------------- ---------------------------------------------- Hans Morfader var æ. og v. Mand Otto von Thermo til Hagenfyn kgl. Majestæts Jægermester og Amtmand over Lyse Kloster Len udi Norge. Hans Mormoder var æ. og v. Frue Birgitte Vind.[Hans Morfaders Fader var æ. og v. Mand Bartholomæus von Thermo til Hagenfyn]. Hans Morfaders Moder var æ. og v. Mand Jacob Vind til Grundet, salig Høilovlig Kong Frederik den 2dens Over Sekretær, Archidiaconus,Prælat og Canonicus i Roskilde. Hans Mormoders Moder var æ. og v. Frue Else Høg til Klarup. Hans Morfaders Farfader var æ. og v. Mand Otto von Thermo, Greve til Leitzen(?). Hans Morfaders Farmoder var æ. og v. Frue Elisabeth Schapelauen. Hans Mormoders Farfader var æ. og v. Mand Iver Vind til Starup. Hans Mormoders Farmoder var æ. og v. Frue Anne Sandbjerg. Hans Morfaders Farfaders Fader var æ. og v. Mand Hans von Thermo til Hagenfyn. Hans Morfaders Farfaders Fader var æ. og v. Mand Henrik Vind til Starup. Hans Mormoders Farfaders Moder var æ. og v. Frue Anne Skeel.Af disse fornemme adelige Familier haver denne sal. Mand sin ADELIGE Extraction og Herkomst, og paa det Enhver maa vide, hvor gammel denne adelige Stamme har været, da var ærlige og velbyrdige Knud Nielsøn den første Mand af denne Slægt og blev nobiliteret af Kong Christophoro Bavaro Aar 1440; saa at opregne videre denne sal. Mands ADELIGE Herkomst og Aner er ufornøden og vilde blive for vidtløftig.Så kommer det flere sider med hans liv i detalj fra vugge til grav.NB! Det er flere Kildehenvisninger, dem har jeg hellerikke tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen, Bente. Ja, jeg skal inn til Deichman så snart jeg er ferdig med noe mer trivielt som jeg bare må ha unna først.Det mer enn aner meg at min 'oppdragsgiver' kommer til å gjøre store øyne når han får vite alt dette. Men først til gode, gamle Deichman. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 20: her er det vel noe rart?Hans Morfaders Moder var æ. og v. Mand Jacob Vind til Grundet, salig Høilovlig Kong Frederik den 2dens Over Sekretær, Archidiaconus,Prælat og Canonicus i Roskilde.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Veldig rart. Men hvis vi snur litt på begrepene og skriver 'Hans Mormoders Fader var æ. og v. Mand Jacob Vind til Grundet' tror jeg kanskje gåta er løst.Uansett blir det spennende å høre fra Bente. Hilsen Torgeir.PS Hva betyr egentlig '...æ. og v...'? Ærede og verdige (vyrde)? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Strengt tatt er det vel noe rart her også: 'Hans Morfaders Farfaders Fader var æ. og v. Mand Henrik Vind til Starup.'Jeg tror kanskje det blir bedre med 'Hans Mormoders Farfaders Fader var æ. og v. Mand Henrik Vind til Starup.' Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.