Gå til innhold
Arkivverket

[#32331] Otto von Harbou gm. Maria Michelet - hans opphav


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Min linje:Christian Harbou og Else Ottodtr. Thermo-Otto Harbou-Hans Christian Harbou-Otto von Harbou-Maren Sophie Harbou-Louise Heiss-Ludvig Schiørn-Hans Christian Otto Schiørn-Elina Schiørn-Ragnhild Scheie-meg(Kristin S. Aasen).Er du (Knut Fasting) en Harbou- etterkommer?Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Knut Fasting!Hyggelig å se/høre at du også er Harbou- etterkommer!(her i Norge og spesielt i Grømstad hvor jeg kommer fra).Har ikke hatt tid til å se på den lenken som du viser til ang. ditt slektskap med Harbou. Skal se på det en dag. Så jeg kan få sjekket hvor mange antall ganger menninger vi to eller du og min mor er.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kristin: vi er 10-menninger ! Men det var jo ofte mange inngifter i slektene så hvis du kan gi meg mer så kan vi se om det er andre slektslinjer også. Mail: kfasting@start.no; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Knut Fasting!Ja, du var kvikk med å si antall ganger!Jeg mailer deg i morgen.Så får vi se om det er aktuelt å komme med flere opplysninger om bl.a. linjer her i dette temaet.Torgeir, nå har du også en annen Harbou-etterkommer til din 'oppdragsgiver'.Vi mailes.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 32): Denne ligprediken angir at Otto Harboe (1659-1723) sin 'Mormoder var æ. og v. Frue Birgitte Vind', og 'Hans Mormoders Fader var æ. og v. Mand Jacob Vind til Grundet, Kong FR. den 2.dens Over Sekretær'.Mitt inntrykk er at det her hoppes over et ledd, idet Birgitte Vind vel var datter av riksråd Iver Jacobsen Vind (ca.1590-1658) til Kaupanger og fru Helvig (Nielsdatter) Skinkel (1602-1677(1668?). Iver's foreldre var omtalte Jacob Iversen Vind (Canonicus i Roskilde) og Else Jørgensdatter Høeg.Eller er det jeg som tar feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per: Tjaaaaa..... Det kan være noe rot med fødselsdatoer. Se på fødselsåret til Birgitte og Helvig Skinkel. De er jo jevngamle !Men jeg var jo inne på det samme, se nr 26.Av Jacobs døtre har man både Berte og Birte, kanskje disse har forskjellige foreldre ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Christian Harbou til Nygaard og Else Thermo hadde flg. barn:Otto f. 17/5 1659 d.3/7 1723 Kapitain v. 1.Agerhusiske Inf. Reg. g. 22/2 1692 m. Sophie Christine Knopf d.29/1 1712. (Den norske gren)Jørgen Henrik Harbou Fyrværker i Dansk Art. Korps f.? d.?Niels Harbou f.1692 begr.22/9 1722 Oberst i Dansk Art.Korps g. 19/4 1690 m. Anna Elisabeth Büchner d. 11/10 1730Bartholomæus Harbou død ung.Birgitte (Brita) Harbou død 1697 g. med Anders Eneroth Leijonflycht f. 18/9 1644 død 6/7 1713 svensk Regts.kvartermester (han g. 1.g. m. Maria Bohm 3 g. m. Maria Elisabeth Stjerna).Mette Harboe (til Hegnet) f. 1665 begr. 24/12 1700;ugift.Berthe til Hegnet; ugift.Christian Harbou d. 29/6 1722 i Stryn. Kapitain v. 1. Bergenh. Inf. Regt. g.m. Sophie Amalie Friderichs. (Fikk mange barn).Om ham skrives der bl.a.:at han bodde på Gaarden Tonning i Nordfjord, hvor en ildebrann der opstod, medens han var fraværende med Familie og Tjenere, berøvede ham alle hans ejendele; senere i Stryn hvor han døde, efterladende 'en heel fattig Enke - Sophie Amalie Friderichs og mange Barn.I Familien opbevares, i Original eller dog i en omtrent samtidig Afskrift, en af ham hans 'kiære For Fædre til Ære Minde' udarbejdet Fortegnelse over hans '16 Aner', som han kalder det, i Hovedsagen overensstemmende med dem, de ere opregnede i Otto Harbous Testamente.Det er nævnt 2 av hans barn:Christian Frederik Lieut. v. Oldenb. Nat. Inf. Reg.Han fik den 30/9 1726 Afsked efter Ansøgning for at rejse til Norge 'i et Velfærdsanliggende'; senere Efterretning om ham savnes. Heller ikke er det, trods velvillige Bestræbelser fra flere Sider lykkedes at opspore hans 'mange' Søskende eller deres eventuelle Efterkommere.ogKaren Harbou død 3/10 1765 g. 30/1 1726 i Tuse (Os) m. Johan Ditlev Reusch død 4/4 1761 Oberstliet. v. 1. Bergenh. Inf.-Reg.Til Knut Fasting, jeg går ut fra du vet at Paul Matthias Harbou ble begr.i København i Garnisionskirken ved Officersstolene. Et oliemalet Portræt af ham, halv figur i Legemsstørrelse, findes i Familien, skriver H.W. Harbou for ca. 120 år siden.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg burde vel nå sporenstreks legge ut genealogien til Thermo her i forumet, på grunnlag av de Gothaishes genealogisches Taschenbücher, men faktum er at jeg ikke eier dem, -- de kan leses på UBO, ihvertfall mange av dem (700 ulike bind ialt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvem som er foreldrene til offiser (i Smaalenene) Christian Harboe (ca.1672-1745), som 6 Mar 1730 fikk avskjed som Premiermajor, og var g.1. (1706) m. Dorothea Christiansdatter Wibe fra Lundegaard, Vanse, Lista, og g.2. (ca.1712?) m. Clara Ottesdatter Fiehn (død 25 Feb 1729), og g.3. (1730) m. Gregormaria Klein ?... og Christina(?) Harboe (f. 28 Okt 1672), g. 1696 med Claus Frimann (1667-1715) fra Kvinnherad, sogneprest i Selje, SF.... enn kaptein Christian Harboe, g.m. Abel Cathrine Motzfeld, d. av oberst Axel Arenfeldt von Motzfeldt fra Verdal (Axel bodde 1801 i Moss, 70 år gammel) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Der er ikke hoppet over et ledd:Iver og Berte/Birte(= Birgitte) Vind var søskende og barn av Jakob Vind til Grundet og Else Banner-Hoeg.Iver Vind (Rigsråd) f. i Roskilde 1/6 1590 død 17/2 1658 i Odense viet 17/6 1621 i Odense til Helvig Nielsdatter Skinkel f. 12/1 1602 Torpegaard død 28/6 1677 (Iflg. Danmarks Adelsårbog 1901).(Helvig var datter av Niels Skinkel f. Gjerskov Østrupgaard Odense Amt og Mette Bille).Berte(Birgitte)Vind f. i Roskilde 21/1 1601 viet 3/6 1632 til Otto Thermo.Men Else Ottosdtr. Thermo hadde også en søster Elisabeth Ottosdtr. Thermo, hun ble g. 2/3 1653 med Else's svigerfar (Christian Harbous far) Niels Harbou død 1679, til Holris 1631, til Nygaard 1637 og til Egelykke 1650, Orlogskapitain, det var hans 3.ægteskab. 1.g. Birte Galt Axelsdtr. død 1630; 2 g. Karen Urne Hansdtr. død 1651, enke efter Isak Pedersen Maaneskjold.Iflg. Egeløkkes historie står det bl.a. om Niels Harbou, at han ved sine giftermål var blevet en ganske velstående mand, der til daglig passede driften af sine gårde og en gang imellem undte sig en tur til Rudkøbing, hvor han ved en enkelt lejlighed i drukkenskab foranstaltede et gadeslagsmål på torvet. Hegnedegård solgte han 1656 til sin svigermoder fru Berte Vind (hun var altså svigermor til både far og søn). Nygaard havde han 3 år tidligere overladt sønnen Christian.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Iver Vind og Helveg Skinkel kan jo også umuligt være foreldre til Berte/Birgitte Vind f. 1601 g. med Otto Thermo 1632, han ville i så fall ha vært far som 11 årig (f.1690) og Helveg Skinkel var ikke f. ennå (f.1602);o).Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per i 61:Christina kalles hos meg Anna Pedersdatter Harboe, g.m. Claus Johansen Frimann, årstallene er korrekt. Hennes foreldre er Peder Nielsen Harboe, 1635-1703, Sogneprest til Selje, og Susanne Olufsdatter Torp, død 1677.Christian Harboe kan tilhøre en anne Haeboe-slekt.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Per Nermo i nr. 61:Nå ser jeg at du har fått svar ang. foreldrene til Christina (?)/Anna Pedersdatter.Så nå er det kun to igjen, begge Christian. Han Christian (ca. 1672-1745) er som du ser ikke sønn av Christian Harbou og Else Thermo. Han Christian som du spurte meg om i en mail i juli.Ser at de to etterlyste Harbou/Harboe hadde opphold i Norge. Ser også at etternavnene til ektefeller av de etterlyste Christian`er har etternavn som står i basen til Harbou i Danmark (siste lenke i nr. 15).Jeg tror vi skal prøve å konsentrere oss om en av sønnene til Christian Harbou og Else Thermo (norsk Harbou del) som het Christian Harbou, død 29/6-1722 i Stryn. Han Christian fikk bl.a. sønnen Christian Frederik.Teksten/sitatet i nr. 59 sier at det ikke har lykkes etter mange bestrebelser å finne etterkommerne til Christian Frederik.Har en liten følelse/instusjon om vi skal se på Christian og sønnen Christian Frederik og evt. etterkommere.Men han kapteinen Christian Harboe gift med Abel Cathrine Motzfeld kan like gjerne være i min Harbou gren (Otto-sønn av Christian og Else) som han kan være i Harbou grenen med en av sønnene (Christian) til Otto og Else.Dette nevner jeg for å prøve å gjøre det lettere i søket på opphavet til de to Christian`ene.Uansett skal jeg sjekke senere i dag om jeg har kopier av papirer med Harbou/Harboe-folk. Jeg husker ikke om det kan være noen kopier av de to stamtavlene og 'Optegnelser...' som Bente viser til i nr. 15.Bente Aaris, kanskje kan du fortelle om du vet om opphavet til de to etterlyste Christian`ene? Er du en Harbou/Harboe-etterkommer?Knut Fasting, du sier at det er minst to Harboe slekter i Norge. Betyr det enten Harboe eller Harbou slekter? Er de to minst Harbou/Harboe slektene i slekt med hverandre? Jeg spør, for å prøve å være sikker på å kunne lokalisere rette personer i de forskjellige Harboe/Harbou-slektene.Er Per Nermo, Tore Vigerust, Leif Kåre Solberg, Hans Cappelen etterkommere av Harbou/Harboe-folk?Jeg spør, for hvis noen av dere (også Bente Aaris) er det så kan vi danne/være en gruppe som samarbeider for å lokalisere Harbou/Harboe etterkommere? Men hvis noen av dere ikke er det, så går det an å være med i en slik gruppe siden dere virker interesserte i Harbou/Harboe-folk.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Jeg vet ikke hvem som er opphavet til:offiser (i Smaalenene) Christian Harboe (ca.1672-1745), noterte han også en gang men fannt ut han var en vildand i forbindelse med det jeg søgte, han står vel i de Militære Biografier:Ovenstads eller Den norske hærs officerer fra 18.Jan. 1628 til 17.mai 1814 I-II utg. Norsk Slektshistorisk Forening.Vdr.:En Abel Cathrine Motzfeldt (F) f. 1772, d. 1830 er nevnt på denne tavlen uten å være g. med en Harboe.[url="http://66.102.9.104/search?q=cache:Q2QqNERELXYJ:vestraat.net/iea-p/p340.htm+Axel+Arenfeldt+&hl=en>LenkeAbel Catharine Motzfeld g.1782 med Christian Harboe(1742-1825) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja, det er nok mange med navnet Harboe som slenger omkring i arkivene.Vi har jo etterkommerne etter rådmann Niels Pedersen i Bergen.Så er det de 2 Christianene.Og så etterkommerne etter Jacob de Harboe.Pluss eventuelle Harbou'er.Tore: du er kanskje etterkommer etter Stålstuten ? (; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Knut Fasting i nr. 56 spør om å være med i min og Torgeir Kvalvaags mailinger.Men våre mailinger har stort sett dreiet seg om en annen slektsgren (som ikke er Harbou) som jeg og 'oppdragsgiveren' tilhører. Og siden T.Kvalvaag laget tema om Harbou og Michelet som jeg og 'oppdragsgiveren' tilhører, så ble det aktuelt å sende mail med info til T. Kvalvaag. Du, Knut kan være med i våre maillinger ang. Harbou hvis Torgeir Kvalvaag gir samtykke til det. Jeg har ventet på at han dukket opp her i forumet i løpet av dagen for å kommentere ditt spørsmål.Jeg er i slekt med Pharo (Jens Olufsen Pharo)akkurat som Hilleborg Jensdatter Pharo er. Mener å huske at hun havnet i Aust-Agder. Aktuelle kilder: 'Grimstad-slegter'(navnet lyder noe lignende) og jeg mener det er noe som omhandler slekten Pharo. Men husker ikke nå.Har kopier ang. Pharo, tror jeg kanskje. Men har kopi av 'Grimstad-slegter' og 'Grimstad byhistorie'. Må bare finne fram kopiene.Ellers er jeg og 'oppdragsgiveren' i slekt med Inger som står bak databasen Ingernet. Hun, 'oppdragsgiveren' og jeg er etterkommere etter Maren Pharo (1612-1702)(datter av Jens Olufsen Pharo).Nevner det pga. Pharo og Harboe i nr. 67.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei Knut F (innlegg 68): Stålstuten er en nær slektning. Ellers så er det sikkert fint at det dannes en arbeidsgruppe for dem som er interessert (jfr innlegg 65). Kall det gjerne slektsforening for Harbou. I utlandet er dette en vanlig forekommende arbeidsform for studier av enkeltslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er akkurat kommet inn døra etter en tur utabygds. Må derfor nøye meg med en takk til alle 'deltagere' for fantastisk oppslutning om det jeg trodde var et håpløst tema. Hadde nemlig forsøkt tidligere i ulike fora. Men så var det plutselig bingo, ikke minst takket være Bente som forbarmet seg over meg (og andre.)Kommer evt. tilbake med kommentar når jeg har fått tid til å lese alt i sammenheng.Knut: Jeg må snakke med 'oppdragsgiveren' min om evt. samkjøring av mail. Det er ikke så mystisk som det høres ut for, men uansett er dette 'hans' stoff. Kristin er orientert. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nei, det har ikke lykkes å finne, hvem denne adelige Harboe var, og hvem Generalmajor Niels Harboe i Norge var, som Margrethe G. skulle være moder til og som skulle ha etterlatt mange barn, iflg. den godeste O.H. Guldberg, optegnelser han skriver å ha fra sin gamle 71 årige morbror (som var hans velynder), og som han selv vet.Men O.H.G. skriver også at Dines uten tvil ble prest på Fyen;men det var ikke sannt, han ble Parykkmaker i København, derimot har han navnene på Dines sønner riktig og den ene Jakob Dinesen Guldberg ble Amtsforvalter i Nyborg.Så om det er noe O.H.G. har tatt ut av luften eller hva vites ikke, men Hans Walter Harbou den eldre skriver:det er vel neppe helt grepen ut av Luften. Det har dog ikke været mig muligt at udfinde Sammenhængen.Den eneste adelige Generalmajor som heter Niels Harbou i Norge jeg vet om er sønn av (Hans Christian og Sarah Moss) 2/12 1730 død 24/6 1806 g. 1 g. 11/3 1768 m. Idde Sophie Michelet f. 10/9 1744 død 21/4 1771, 2 g. 8/3 1773 m. Henrika Margrethe Huitfeldt, dp. 21/10 1746 død 24/8 1813.Han står oppført med 9 barn på Stamtavlen.Men Hans Christian døpt.i Eiker 20/5 1695 skal jo være sønn av Otto Harbou g.m Sophie Christine Knopf på Kjennerud i Sandsvær 22/2 1692.Så er det en Niels (kaldt Nicolai) Harbou f.1694 død 17/11 1765, Generalmajor, Chef for Holst. Art. Korps, g. 27/10 1716 m. Maria Davidsdatter Berg døpt 8/7 1695. død ?Men han skal være sønn av (Otto's bror) Niels Harbou f.1662 bgr.22/9 60 år gml. i Garnisonskirken, Oberst i Dansk Art. Korps g. 19/4 1690 m. Anna Elisabeth Büchner f ? død 11/10 1730 hos sin eldste sønn i Kirkerup, datter av Oberstlieutenant ved Holstenske Art. Paul Büchner (f. i Dresden d. 28/7 1624 død i Rendsborg 21/4 1698 Epitaphium i Alstadt Kirke i Rendsborg).I forbindelse med en ansøkning skriver den ene sønn at faderen intet etterlot sig kun en fattig enke med 7 barn (hvoraf kun 3 sønner er konstateret og 2 døtre).Så kjenner man jo ikke alle barna til han som døde på Stryn, men hadde det vært en Generalmajor Niels Harbou der, ville han nok ha dukket opp for lengst ;-)Der står saken;om en av dem har vært g. til venstre hånd kan jo være,og Margrethe stå med faderens patronym Hansdatter,det får ant. stå hen i det uvisse!Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har funnet mailen (18/9-01) med mailadressen til Hans Walter Harbou:harbou følger krolalfa følger post følger punktum følger tele følger punktum følger dkMen jeg vet ikke om den er i bruk.I mailen fra ham så står det at det ikke fins noen mandlige etterkommere av familien harbou i Norge, men at det fins en Helle Harbou Hals på Kløfta hvor det blir oppgitt mailadressen til en terje.j.lersen foran krollafa følger c2i følger punktum følger net.Vet ikke om den mailadressen eksisterer i dag.Er det mulig at noen kan sjekke hva som har skjedd med hjemmesiden til Harbou og om Hans Walter Harbou lever i dag?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Den siste e-adresse jeg har på H.W. Harbou er fra 7. januar 2002 hwharboukrøllatdcadslpunktumdkHan står opført i DIS-Danmarks medlemsliste med et annet:harbou(a)mailpunktumdkhttp://www.dis-danmark.dk/mailsoeg.phpJeg kan da lige i samme slengen nevne at skiftesaker vdr. H.C. Harbou ligger på Riksarkivet under:Militære Skifter: 1722-1856 Generalauditøren (Landetaten)Registrering: Seddelreg. 57Innhold: Skifteprotokoller og skiftesaker med bilag.til dem som måtte være interessert.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.