Gå til innhold
Arkivverket

[#32331] Otto von Harbou gm. Maria Michelet - hans opphav

Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Bente Aaris, i nr. 69? nevner du det med Dines som kom til Fyen.Jeg har hatt etterlysning om stedet Fyen.Vet du hvor det kan være? Øya Fyn i Danmark el. et sted i Norge. Fyen blir omtalt under gården Finstad i Kråkstad bygdebok (Trane-slekten).På forhånd takk!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Kristin,Fyen = Øya Fyn i Danmark (den ligger mellem Sjælland og Jylland, med H.C. Andersens fødeby Odense som hovedstad).Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente, det kune vært interessant om du kunne identifisere/tidfeste Ove Høegh-Guldberg (den senere statsminister) og hans mor (datter av Ove Guldberg) litt nærmere.Niels Høegh (1734-1806), professor og sogneprest i Skedsmo,Akershus, hadde bl.a. sønnene Dines og Ove Guldberg Høegh. Hvordan er disse i slekt med Guldberg-presten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det kan jeg da godt gjøre, men IKKE til kommersielt bruk.Morfaderen:Ove Hansen Guldberg #14, f. 1 jun 1671, Guldbjerg. Han blev gift med (1) Maria Magdalene Brangstrup #236. Han blev gift med (2) Maria Elisabeth Hansdatter #15, f. CIR 1670. Ove døde 19 feb 1732. Ove var morfar Ove Høegh-Guldberg. Ove skrev, at hans mors forfædre havde været præster til Guldbjerg menighed, barn efter barn siden reformationen, og som det på de tider var brugeligt at tage tilnavn af det sted, man var født på, så havde hans salig mors forfædre altid haft det Guldbjerg navn, hvilket hendes børn da, som og der er fødte, har efter den skik, som og i deres barndomstid endnu blev holdt vedlige, alle beholdt. Ove voksede efter forældrenes død op hos sin halv-farbror Jacob Fangel, der var præst i Tommerup. 6 år gammel kom han på latinskole i Odense, og senere på Odense Akademi. Efter embedseksamen hører (lærer), og senere rektor på Bogense Latinskole. Ordineret som sognepræst 28.01.1700 i Barrit og Vrigsted i Bjert Herred. 1718 - 1732 præst i Hvirring-Homborg-Tamdrup i Nim Herred. Ove og Maria Elisabeth fik mindst 6 sønner, hvoraf 5 blev præster, og 3 døtre. Børn: 7. i Helene Dorthea Guldberg #16 f. 1698. 8. ii Dines Hansen Guldberg #165 f. 1697. 9. iii Vitus Guldberg #171 f. 30 aug 1699.Moderen:Helene Dorthea Guldberg #16, f. 1698. Hun blev gift med Jørgen Pedersen Høg #17, 1724, f. 1683, (søn af Peder Jørgensen Flensborg #216 og Barbara Nielsdatter Høg #217) stilling Købmand, Bedemand., d. 1751. Helene døde 1742. I ægteskabet var der 3 sønner og 1 datter. Helene havde 5 brødre, der alle blev præster, dels i Jylland, dels på øerne. Børn: 12. i Ove Høegh Guldberg #123 f. 1 sep 1731.12. Ove Høegh Guldberg #123, f. 1 sep 1731, Horsens, stilling Statsminister, geheimeråd. Han blev gift med (1) Cathrine Marie Nørlem #218, 30 jul 1762, i Bygholm Mølle, f. 30 apr 1736, Bygholm Mølle, (datter af Peder Jensen Nørlem #221 og Christentze Hansdatter Lessov #222) d. 1 jan 1763, Sorø.Han blev gift med (2) Lucie Emerentze Nørlem #124, eft 1763, f. 12 mar 1738, Bygholm Mølle, (datter af Peder Jensen Nørlem #221 og Christentze Hansdatter Lessov #222) d. 5 sep 1807, Hald hovedgård. Ove døde 7 feb 1808, Hald hovedgård, begr: Finderup. Ove Høegh-Guldberg blev adlet d. 11. okt 1777 fra 29. jan 1773 at regne. Hans to koner var søstre. Børn: i Juliane Marie Høegh Guldberg #126, f. 9 jan 1770, Aarhus. Hun blev gift med ukendt #168, 1794, i Aarhus, (Vilhelmsborg).ii Friderich Høegh Guldberg #127, f. 26 mar 1771, København. Han blev gift med Ukendt #169, 6 dec 1797, i Trinitatis.iii Peder Høegh Guldberg #125, f. 1776, Aarhus.iv Christian Høegh Guldberg #128, f. 1777, Aarhus.v Julius Høegh Guldberg #129 f. 1779. Iflg. en stamtavle - Rev. av Chr. Rosenmand:Niels Høegh (1734-1806)sp. i Skedsmo tit. professor 1783. g. 1.g. 1765 Helene Margrethe Ramshardt (1742-79) g. 2.g. 1780 1.hustrus søster Helene Birgitte Ramshardt (1744-1791) g. 3. 1792 Maren Hauritz (1770-1845)Niels var en 3 år yngre bror til Statsministeren O.H.Guldberg, og dermed blir presten Ove Guldberg (1671-1732)jo også hans morfar, de bruker så deres mors slektsnavn Guldberg.Iflg. stamtavlen hadde Niels Høegh flg. barn (de må så være dem fra 1. ekteskap):Helene Dorothea Høegh (1765-1801)g. 1787 med sp Hans Gude, Elverum (1754-1817).Else Høegh (1767-1821) g. 1796 Ole Bork (1772-1846) sp Borup Randers Amt, konsistorialraad, jubellærer, Blichers ven og arbeidsfelle. (3 barn er nevnt).Elen Christine Høegh (1774-1831) g. 1803 Hans Holmboe (1767-1821) sp Beitstaden, Norge. Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Bente Aaris!Fint at du svarte meg. Jeg spør deg her siden jeg ikke har mailadressen din.Grunnen til at jeg stilte spørsmålet om Fyen, var at en stammor av meg Bente Holgersdatter Trane, datter av Holger Samuelsen Trane og Margrethe Sophie Lett/Leth hadde bl. en datter Sophie Rasmusdatter (far: Rasmus Michelsen Landby, gift med Bente Holgersdatter)som kom til Fyen. Det står i Kråkstad bygdebok under gården Finstad at Sophie og to av hennes søsken kom til Fyen.Men det jeg ikke forstår, er at det virker som Sophie Rasmusdatter (gift med Johannes Mow-har akkurat fått vite navnet Mow-hadde bare Johannes) oppholdt seg i Norge omtrent hele tiden siden hun fikk ihvertfall flere av sine barn, bl.a. (Mar)grethe Sophia Johannesdatter/Johannisdatter Schmaug/Schmaug/Mow)(gift med Friedrich von Kraft) i Norge (i Ski-området).Ihvertfall er det lite som tyder på at Sophie var i Danmark. Men kanskje hun var i Danmark på Fyen/Fyn en liten periode før hun giftet seg og fikk barn. Altså hun reiste tilbake til Norge etter en liten periode der nede.Marcus Thrane er også en av personene i Trane-slekten.Bente, vet du noe om det jeg lurer på ang. Trane og Fyen? Og vet du noe om faren til (Mar)Grethe Sophia som het Johannes Mow og farens opphav? Vet du noe om hvor etternavnet Mow har sin opprinnelse fra? Vet du noe om Friedrich von Kraft og hans opphav (foreldre,besteforeldre osv.)? Og om etterkommere etter hans opphav?Jeg har forstått det slik at etternavnene Schmaug og Kraft er blitt funnet på utfra Kråkstad bygdebok. Jeg vet ikke. Vet du noe om der er riktig?Imøteser ditt svar på det du kan svare på.Men det er også fint at andre som også vet noe kan svare på mine spørsmål.T. Kvalvaag godtar sikkert at jeg stiller disse spørsmålene siden hans 'oppdragsgiver' også er etterkommer av disse ovennevnte personene: (Friedrich/Fredrik, (Mar)Grethe Sophie, Sophie Rasmusdatter, Rasmus M. Landby (far: Michel Rasmussen Paludan), Bente Holgersdatter og Holger Samuelsen Trane.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Kristin,Jeg kan desverre ikke hjelpe dig med dine spørsmål, har ingen kjennskap om de her nevnte personer, det er flere slekter Trane/Thrane i Danmark (vet nok hvem Marcus Thrane var).Det er noen Mow her, men du angir ingen tidsepoke:[url="http://216.239.59.104/search?q=cache:q21MUqgK_h0J:hjem.get2net.dk/jan_tuxen/jan_jochumsen_coldevin.htm+Johannes+Mow+sl%C3%A6gt&hl=en&lr=lang_da>LenkeEn oberst Just Friderich von Kraft er nevnt her i Sem og Slagen Bygdebok.LenkeEllers kan du prøve med etterlysing på DIS-Danmarks Aneefterlysning, her har vært deb. en presteslekt Kraft (1500 tallet) og flere Thraner, en Merete Thrane er også deltaker i Forumet, du finner debatterne med det lille linket: Søg - (foroven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Bente Aaris!Nytt å høre det med Just Friderich Kraft.Johannes Mow var født 1715. Bente Sophie Holgersdatter Trane var født 1685 og døde 1758. Friderich von Kraft var født ca. 1731. Og hans kone Schmaug/Mow f. 1738 og død 1804. Holger Samuelsen Trane (1656-1700?). Dette ang. tidsangivelse.Har ikke funnet Johannes Mow i DISTreff og på forskjellige søkemotorer. Syns det er litt vanskelig med enkelte søkemotorer noen ganger for å best mulig treff/resultat. Du er ihvertfall raskere enn meg, tror jeg.Takk så mye for lenker til Mow, Sem og Slagen bygdebok og DIS- Danmark anetterlysning med forum! Det hjelper litt. Skal se på det.Setter pris på din hjelpsomhet.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bare spør i vei, du Kristin (81). Det er jo slik vi alle lærer noe. Selv prøver jeg pt. å arrangere et ekteskap mellom familiene Brochmann og Ellertsen. Det burde være mulig, men det vil seg liksom ikke i kveld(;-}}Ang Trane/Thrane har du sikkert sett denne,men du får den heller en gang til:http://www.nose.dk/Norge/index.htmlTrane 1 tror jeg kan ha noe for seg.Jeg følger ellers spent med på hva som kommer ut av alle navnene du spiller inn. Siden dette ikke er 'mitt' område, får jeg heller nøye meg med å være observatør. Har uansett fått mer enn jeg visste å spørre om. Fortsatt god jakt til alle som har meldt seg på i dette temaet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Torgeir!Jeg har vært opptatt med annet i dag. Er sliten. Så jeg sender deg mail i morgen. Har ikke rukket idag.Ang. Ellertsen og Brochmann. Amalies foreldre het:Anne Marie Cecilie Fredland og distriktslege Ellert Michael Frederik Ellertsen (omtalt i Norges læger). Begge født i 1814 og død begge i 1893 (Oslo). Har i juli tatt kopi av skiftet.Ellert Michael Frederik Ellertsens foreldre:Sara Marie Brochmann (1790 Aker-Ullensaker 1872) (Død som Marie Schøyen. For hun giftet seg på nytt igjen som enke med proprietær Carl Schøyen) og Ellert Ellertsen (1788 Bergen-1827 Aker?) Har foreløpig ikke sjekket om det var Aker der han Ellert fra Bergen døde. Derfor ?.Brochmann var visstnok en av Akerslekter. www.agerslekter.no el. www.ager.no(noe lignende hjemmeside)(Husker ikke akkurat nå)Nå ser du koplingen mellom Brochmann og Ellertsen.Vi mailes.En god natt hilsen fra Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bente, 80): Mange takk for Guldberg/Høegh-informasjonen ! Rart at ikke s.pr. i Skedsmo, Niels Høegh's sønner Dines (1772-1822) og Ove (1773-1815) står oppført i 'en stamtavle - Rev. av Chr. Rosenmand'. Dines, som var fogd i Solør og Odal, døde i den grusomme brannen i Grue kirke den 26 Mai 1822. Fogdens kusk Johannes Gjedtjernet (av Plathe-slekt) ble berømt for sin heltemodige innsats under brannen, da han bl.a. reddet et lite barn fra flammene ved å kaste det ut gjennom vinduet.Niels' datter Else skal være f. på Hvaler-øyene i Østfold, så Niels var kanskje først prest der ?I sitt 2. ekteskap fikk Niels' sønn (?) Dines en sønn Ove Guldberg Høegh (1814-1863), som bosatte seg i Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Kristin S. Aasen, 69): Du nevner en Hilleborg Jensdatter Pharo, men jeg skjønner ikke helt i hvilken sammenheng. Den Hilleborg Marie Pharo som er nevnt i innlegg 67 (g.m. ob.lt. Hans Christiansen Harboe 1715-1790) var såvidt jeg vet d. av Lars Jensen Pharo (1685-1748), sogneprest i Høland.Apropos LJP: Han var visstnok g.m. en Maren Rolfsdatter, men jeg har også sett at han skal ha vært g.m. en Gram (d. av Christen Lauritzen Gram ?). Noen som kjenner ektefellen(e?) til Lars Jensen Pharo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Lars Jensen Pharo (død 1748) skulle være sønn av Maren Rolfsdatter (jeg har død ca 1773 men det ser rart ut) og gift med Maren Christiansdatter Gram. Maren Rolfsdatter var gift med Jens Pedersen Pharo, som senere igjen ble gift med en Hilleborg Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Kristin S. Aasen, 81): Når det gjelder Friderich/Fredrich von Kraft, broren Jens Andersen Kraft og deres foreldre Margrethe Evensdtr. Dal og Anders Kjeldsen kunne det jo være fristende å tenke seg at Margrethe var datter av gårdbruker og bonde på Baastad ved Eidsvoll, Even Jenssøn Kraft, sønn av en Margrethe Evensdatter(!). Og like ved Eidsvoll ligger jo Dal !Men jeg vet jo overhodet ikke om dette passer kronologisk.Jens' kone Magdalene Christophersdatter Rakkestad var fra Hemnes i Høland, som jo ikke er så forferdelig langt fra Ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Per Nermo!(nr. 87 og 89)Takk for infoen om Kraft! Skal undersøke det nærmere. Fint å få vite det for å nøste opp i tråder og hvor folk bodde bl.a. For å gi spor for å kunne spore opp opphav.Du har sikkert rett i at Hilleborg Marie var datter av Lars Jensen Pharo.Når jeg nevnte Hilleborg Jensdatter Pharo, var det fordi i øyeblikket jeg skrev innlegget, så visste jeg ikke om hvem Hilleborg Marie (i nr. 67) var datter av.Jeg regnet med at Hilleborg Marie var etterkommer etter (fadersen) (Oluf el. Jens el. et annet navn Pharo). Husker ikke nå.Ville vise til at jeg og flere, bl.a. 'oppdragsgiveren' til T. Kvalvvag var etterkommere etter både Pharo og Harbou.Jeg visste at i Pharo-slekten var det en del prester og at i Harbou/Harboe-slekten(noen i samme slekt stavet navnet Harbou eller Harboe) var det en del militærfolk.Siden jeg er født og oppvokst i Grimstad, så kjente jeg til en Hilleborg Pharo og en sogneprest i Øyestad i Arendal og hans familie. Noen av dem bodde i Grimstad, så en av dem fikk en gate oppkalt etter seg, Pharos vei. Derfor nevnte jeg Grimstadslekter.Har noen papirer om Pharo, men de lå et annet sted da.Så når jeg skrev innlegget (nr. 69, så var det kun ment å komme med innspill, som også kunne gi noe peiling på hvor folk med navnene Harbou og Pharo bodde i landet. Så visste jeg ikke om man var klar over noen med navnet Pharo i Aust-Agder.Hadde også ditt innlegg med spørsmål om noen Christian Harbou og hvem som var deres opphav i tankene da jeg skrev innlegg nr. 69.Tenkte at kanskje Hilleborg Marie Pharo og Hans Christiansen Harboe bodde i Aust-Agder. Jeg visste ikke.Jeg hadde jo ikke papirer med navn i øyeblikket (lå et annet sted) da jeg skrev innlegg nr. 69. Husket noen navn i farten.Bente Aaris i nr. 67 nevner noe om at Christians foreldre antagelig var Hilleborg Marie Pharo og Hans Christiansen Harbou.Derfor skrev jeg slik i nr. 69.Håper det ble litt oppklaring i hva jeg mente/skrev i nr. 69!Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Dette er en test på at dette innlegget i dette temaet i brukerforumet blir lagt like raskt inn i Brukerforumet som innlegg blir lagt inn nå i temaer i Arkivforumet. Viser til temaet 'Problemer med innlegging/svar....' i Arkivforumet.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Walter Harbou

Ved et tilfælde finder jeg dette dabatforum. Jeg finder til min store glæde vægtige indlæg fra min (mig desværre ubekendte) veninde Bente Aaris, hvis store viden og sunde dømmekraft jeg er helt fascineret af. Ja, det er rigtigt, at jeg af personlige grunde har nedlagt min hjemmeside om slægten Harbou. Der er mange af de spørgsmål, som er rejst i dette debatforum, jeg ville kunne svare på, men det vilde føre for langt. I stedet tilbyder jeg dem, der evt. måtte være interesseret, at de vil kunne købe en CD med alle relevante oplysninger om familien Harbou for DKK 100 til dækning af mine omkostninger til porto etc. CD'en indeholder en indledning med oplysninger om familiens opståen, om navnet og om familiehistorien i store træk. Desuden biografier af samtlige, kendte Harbou'er samt billeder i det omfang, det har været muligt. Min email adresse er: harbou@mail.dkHans Walter Harbou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(88): det virker som det er en sammenblanding her mellom Maren Rolfsdatter (Gram ?) og Maren Christen/Christiansdatter Gram. Et skifte viser visstnok at Maren Rolfsdatter var søster av en som dame var f. ca. 1701. Og det stemmer med opplysninger har sett om at det var Lars Jensen Pharo og ikke faren hans som var g.m. Maren Rolfsdatter. Og 1773 passer unektelig bedre som dødsår på Lars' kone enn hans mor. Noen som kan bidra til oppklaring her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Hans Walter Harbou!Det var hyggelig at du så dette temaet nå og komm med innlegg. Og fortalte hva som har skjedd med hjemmesiden din om Harbou (leit at den var nedlagt) og om cd`en om Harbou du selger. Og nevnte hva din riktige mailadresse var.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

(93) Lars Jensen Pharo sin ektefelle var nok Maren Christensdatter Gram, død 11.05.1773 (iflg. Bidrag til Hølands Menighets Historie av Gabriel Smith Faye), denne Maren var datter av Christen Laurentsen Gram og Anne Christopherdatter (Chortogæus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Walter Harbou

Jeg har i dag allerede afsendt de først to CD'er. Filen er for stor til at sende som vedhæftet fil.De, der evt. ønsker at købe CD'en, bør vente med at sende mig penge til I har fået CD'en og prøvet, at den dur. Hav lidt tålmodighed, når I åbner CD'en, for det er en ret stor fil.Min bankkonto er: Lån og Spar Bank, Reg.nr 0404 konto.nr: 116-04-09860.Min privatadresse er: Ved Furesøen 5, dk-2840 Holte, Danmark.Hans Walter Harbou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Slektsgranskningens veier synes uransakelige. Men som 'ansvarlig' for å ha startet dette ballet, har jeg sendt Hans Walter Harbou en foreløpig takk (+bestilling av CD.)Men igjen er det jo alle dere andre som er med på å holde dette temaet i live. Og det ser ikke ut til å være noen fare for at det skal dø med det første, heldigvis. Hilsen Torgeir (som denne helg er mest opptatt av den yngre slekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Torgeir; Jo, det burde stemme. Har notert at datter av Maren Gram og Lars Jensen Pharo, Hilleborg Marie Pharo, ble begravet i Trøgstad 02.08.1770, iføge kirkebøkene der, og hun har tydeligvis bodd på gården Myrvold der på sine siste dager. Hun giftet seg med Major Hans Christian Harboe 18.06.1741 i Høland, ifølge tidligere nevnte bok av Faye. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ad. 93:) Maren Rolfsdatter skal ha hatt en søster Anne som daterte sitt testamente den 2 Jan 1778 på Ramstad i Eidsberg, Østfold. Anne skal være f. ca. 1701. Maren var død på dette tidspunkt.Eller er dette en misforståelse, slik at det var søster av Maren Christensdatter Gram som skrev testamentet ? Og stemmer det dermed at Maren Rolfsdatter var mor til Lars Jensen Pharo (1685-1748), s.pr. i Høland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.