Gå til innhold
Arkivverket

[#32331] Otto von Harbou gm. Maria Michelet - hans opphav

Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Per (89): Vet du hvilken Christopher Rakkestad Magdalene, kona til Jens Andersen Kraft var datter til? Hvis Jens' bror Fredrich var født ca. 1731, kan vi kanskje regne med at hans svigerinne var født omkring samme tid. Da kan hun ikke være datter av Christopher Chortogæus (oppr. Rakkestad)som døde 1712. Men jeg har ikke flere med det fornavnet, håper derfor du kan kaste lys over dette. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kristin (83) og Per (89):Etter et nattlig forsøk på å finne hode og hale på informasjonene i de to (og andre)innleggene, slo det meg plutselig at navnet Anders Kjeldsen hadde jeg fra et annet sted. Og ganske riktig. Et raskt søk i en annen base bekreftet det som ante meg: Anders Kjeldsen var sønn av min 5xtippoldefar. Her er resultatet:Anders Kjeldsen (CA 1709-1789)var sønn av Kjeld Olsen Hauger (1670-omk 1740) fra Hauger i Ås og Agar Andersdatter Fane (1672-1758) fra Holstad i Ås. Hun var altså datter av Anders Halvorsen Fane og Gunhild Vebjørnsd. Grønlund.Anders Kjeldsens hustru var Margrethe Evensdatter Kraft, datter av Even Pedersen Kraft. (Jeg har i øyeblikket ikke helt klart for meg hvor disse folkene kom fra.)Anders Kjeldsen bykslet i 1739 Sigtun i Kråkstad av sin far. Etter farens død i 1750 solgte han sammen med sine to svogere sine arveparter i Hauger til eldste bror Ole Kjellsen. Samme år får han skjøte på Sigtun. Var ved sin død 80 år.Ved 1801 har Jens Andersens datter Agar Jensdatter tatt over Sigtun sammen med sin mann Jens Vebjørnsen. Enkemannen Jens Andersen selv bor på garden som pensjonist. Det samme gjør svigerinnen Mar(Grethe) Sophia f.Schmaug, enke etter broren Fredrich Kraft.Hvordan Kraft-navnet er oppstått, sier mine kilder ikke noe om. Det er heller ikke 'von' eller noe annet adelsmerke å se.Hva dette kan brukes til, er jeg i øyeblikket noe usikker på. Bortsett fra å rydde opp i mine egne rekker. Hvis det er noen sammenheng mellom Kraft og Harbou, kan det jo gå i retning av at jeg er i slekt med min nå så omtalte oppdragsgiver.Hva sier du, Kristin?Og hva vet du mer om kona til Jens Andersen, Per?Lykke til med valget, alle sammen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Walter Harbou

Hej Torgeir 1) Jeg kan sige med sikkerhed, at fanilienavnet Kraft ikke optræder i min familie.2) Du nævner http:/www.skislekt.no.adel. Oplysningerne om min familie på dette websted refererer til 'skrivelse fra det kongelige Geheimearkiv af 20/1 1871' og er altså ikke mindre end 134 år gamle. Jeg må advare om at bruge disse oplysninger - de er, for at sige det meget mildt - ganske upræcise! Jeg har mistanke om, at når der specielt i Norge er så stor forvirring om familierne Harbou/Harboe skyldes det netop dette websted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tusen takk igjen, Hans Walter. Dette med forbindelsen Kraft og Harbou/Harboe er nok en slutning jeg trakk, muligens noe forhastet, på grunnlag av div. innlegg. Det at ingen slik forbindelse finnes, utelukker selvsagt ikke forbindelsen til Kråkstad. Kan ikke skjønne annet enn at den må være solid.Eller?Men nå skal jeg ihvertfall vokte meg vel for å blande Kraft og Harbou/Harboe. Det er godt dere som har den store oversikten, leder oss inn på den smale vei når fristelsene blir for store. ;-)) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Har vært bortreist i snart tre dager. Så nå er jeg klar igjen i dette temaet.Torgeir (102):Jo, vi (jeg og din 'oppdragsgiver') er i slekt med deg gjennom Anders Kjeldsen og Kjeld Olsen Hauger (Ås). Anders Kjeldsen hadde to sønner Friedrich/Fredrich Kraft og Jens Andersen Kraft. Jeg og din 'oppdragsgiver' stammer fra Friedrich/Fredrich (von) Kraft. Navn og årstall stemmer omtrent.Jeg stilte spørsmål om Kraft til Bente Aaris for sikkerhets skyld siden hun hadde innlegg i dette temaet. Siden det så ut som hun hadde greie på mye. Og da jeg ikke hadde hennes mailadresse, så tenkte jeg at det ikke skadet å stille spørsmål til henne på denne måten. I svaret (nr. 82)nevnte hun en Just Frederich von Kraft. Ellers visste hun ikke mer ang. Kraft.I Kråkstad bygdebok under Sigtun står det at navnet Kraft oppstod første gang med Jens Andersen Kraft og Friedrich Kraft.I mine dataark som jeg har fått av ei dame, så står det von foran Kraft (Friedrich von Kraft). Som nevnt i mail til deg skal jeg sende deg kopi av dataarkene.Per Nermo nevner i mail til meg prestefamilie som kom til bl.a. Enebakk som bl.a. Og har lagt ved en fil/skjermbilde med oversikt over familie som kom fra Tyskland. Jeg antar dermed at vi kanskje ikke er i slekt med denne prestefamilien utfra opplysninger derfra og andre opplysninger. I hans (Nermo)nr. 89 (når du Torgeir i nr. 102)nevner det med Anders Kjeldsen), finner jeg ut at det med Eidsvoll og Margrethe Evensdatter må lukes vekk. Da hun var datter av Even Pedersen og ikke datter av Even Jenssøn.Jeg lurer på om Friderich og Jens tok navnet etter en av deres faddere eller en de hadde nær forbindelse til uten å være i slekt?Det er ingen felles forbindelse mellom Kraft og Harbou.1) Kraft1. Friedrich von Kraft og (Mar)grethe Sophia Schmaug/Mow 2. Agar Friderichsdatter Kraft (etterkommer) og Ole Hansen Haga 3. Christiane Olsdtr. Dahl (etterkommer) og Mathias Olson Fredland 4. Anne Marie Cecilie Fredland (etterkommer) og Ellert Michael Frederik Ellertsen 5. Amalie Ellertsen (etterkommer) og (Johan) Ludvig Schiørn 6. Hans Christian Otto Schiørn (etterkommer) og Ragnhild HagerupJeg er nr. 9.2) Harbou1. Otto von Harbou (foreldre: Hans Christian Harbou og Sara Nilsdtr. Moss) og Maria Post Michelet (foreldre: Christian Fredrik Michelet og Johanne Christiane Augusta Holst) 2. Maren Sophie Harbou (etterkommer) og Christian Otto Heiss (foreldre: Frederik Sigismund Heiss, født Hattstedt ved Husum i Tyskland og Marta Marie Iversdtr. S. nordre, født i Stokke i Vestfold) 3. Louise Heiss (etterkommer) og Johan Hansen Schiørn 4. (Johan)Ludvig Schiørn (etterkommer) og Amalie Ellertsen 5. Hans Christian Otto Schiørn (etterkommer) og Ragnhild HagerupJeg er nr. 8Håper at de som har Johannes Mow (far til (Mar)grethe Sophia Schmaug/Mow) i sine databaser kan melde fra i dette temaet hvis de leser temaet. Og gjerne flere som har Kraft (i slekt med Friedrich/Fredrich og Jens) i sine baser som også kan melde fra i dette temaet.God aftens! fraKristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

101: Beklager, jeg skrev feil i innlegg 89: Magdalene Christophersdatter Rakkestad fra Hemnes i Høland var ikke g. med noen Jens (selv om han ser ut til å være en populær kar under dagens stortingsvalg !), men snarere den omtalte gardbruker på Baastad, Eidsvoll, Even Jenssøn Kraft (ca.1675-1759). Sorryyy !!Magdalene og Even hadde visstnok 13 barn. Var det en Fredrik og en Christian blant disse, tro ? Det var i allefall en Jens (1722-1788, major i Vinje ca.1671, død i Bergen), og visstnok en Christen (1714-1756), g.m. Kjersti Jonsdatter Aurstad. Hvilket yrke hadde denne Christen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår (på Torgeir) at Margrethe Evensdatter (Dal?) slett ikke var d. av Even Jenssøn Kraft på Baastad, Eidsvoll, men av en Even Pedersen Kraft. Hvis hennes etternavn virkelig er Kraft (og ikke Dal), så er det vel for det første nokså klart hvor Kraft-navnet til sønnene Jens og Friedrich kommer fra ?! ('von'-et til Friedrich kom vel kanskje av han var offiser, og disse hadde det jo med å slenge på et 'von' !).Et nytt 'skudd i mørket' : Even Jensen Kraft (ca.1675-1759)(ovennevnte) hadde en fetter Even Pedersen Kraft (1674-1747), g. Maren Kylstrup (død 1766). Even var offiser, f. i Enebakk (sønn av sognepresten), og deltok i 1716 som løytnant i kampene ved Halden (mot Karl XII). Han skal ha hatt 12 barn, men jeg har ingen Margrethe blant disse. Hun ville imidlertid passe fint inn blant de litt eldre i barneflokken (hun ser ut til å være f. rundt 1710).Men hvis hun het Dal (gjorde hun det, Kristin Scheie Aasen ?), kan man jo spørre seg hvor dette navnet skriver seg fra. Dahl i Ski-området ? Dal ved Eidsvoll ?Even Pedersen Kraft ser ut til å ha virket i Arendal / Øyestad, Aust-Agder rundt 1710-1720, og senere i Verdal, NT og i Sogn (1724). Han var (tilslutt ?) oberst og kommandant på Munkholmen i Trondheim, der han døde i 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Har undersøkt litt mer.Og har følgende kommentarer/innspill/tips/ideer/hint.1. Margrethe Evensdtr. Dal står skrevet slik i kopi av dataark jeg har fått av ei dame. Vet ikke om det er riktig det med Dal. Og vet ikke hvor hun damen har funnet det. Skal spørre henne om det en dag om ikke så lenge. Men det er ikke sikkert at hun husker fremdeles det hun har skrevet. 2. Så på gravstøtter på www.skislekt.no at en gravstein har filnavn: Dahl.(filtype), men på gravsteinen så syns jeg at jeg leser Maren Gram. Klarer ikke å forstørre/zoome bildet. 3. Lenke til dåpen av Ager Kirstine Jensdatter 27/3-1774 hvor det var noe interessant å lese, bl.a. Biastad- kanskje det samme som Baastad/Båstad?Lenke4. Det ville vært fint om Torgeir kunne svare på om hvor han har funnet det med Even Pedersen som far til Margrethe Evensdatter. 5. Det kan se ut som at enten er Even Jenssøn eller Even Pedersen far til Margrethe Evensdatter. Derfor ville det være fint at Torgeir svarer på det med Even Pedersen. Det for å kunne sjekke ut opplysningene/kildene. 6. Jeg antar at Kraftnavnet kanskje kommer fra familien til moren (Margrethe Evensdatter) til Friedrich/Fredrich og Jens. 7. Friderich/Fredrich Kraft og (Mar)Grethe Schmaug/Mow hadde 4 barn:1. Løitn. Christian Waldemar Kraft 2. Bente Cathrine Kraft (g. 1. Fredrik Røer, 2. Jahn Løken) 3. Agard Kraft, g.m. Ole Hansen Haga 4. Andrea Magdalene Kraft.Nevner det pga. navnenes evt. sammenfall med andre personer som hadde Kraft som etternavn, enten født eller inngiftet.Kilde: Kråkstad bygdebok.8. I kirkeboka for Kråkstad (Gravlagde i Kråkstad 1736-1813 på www.skislekt.no)står det Magrete. Sictun (bustad). 72 aar. Gravlagd: 22.10.1775. Det stemmer med opplysninger i DISTreff/DISNorge på Margrete/Margrethe Dal/Dahl 1703-1775. To personer har regr. disse opplysningene, A. C (medlemsnr. 1013) og S. A. B. (medlemsnr. 8641). Jeg har foreløpig ikke gitt bidrag til DISTreff, så jeg kan ikke se nærmere på hvem som var deres opphav, deres etterkommere. Kunne de som har tilgang til slik base, fordi man har bidratt, se på disse opplysningene og fortelle det her i temaet?Det ville vært fint. 9. Ang. von så står det slik i kirkeboka for Kråkstad på www.skislekt.no: (Gravlagde i Kråkstad 1736-1813) Premier Lieutenant Friderich von Kraft 51 aar Gravlagt 17/6-1782 Kraakstad 10. I en merknad (en del av teksten i merknaden) i vielsen 12/6-1759 mellom brudgom sergiant Friderich Andersen Kraft og Mademoiselle Margareta Sophia Johannisd. Smoug står det: Vesterl a/æ ndske Regiment. 11. Det fins en rekke Dal gårder i visse kommuner i Akershus og Østfold fylker. Kan det være verdt å konsentrere om disse to fylkene i jakten på Kraft-folk og opphavet til Margrethe Evensdatter?Litt kjedelig/dumt at Eidsvoll kirke brant i 1877 slik at de fleste av kirkebøkene regr. før 1877 ble brent, iflg. mikrofilmregistrene hos Arkivverket. Ang. å få opplysninger om Even Jenssøn og hans familie. Men jeg ser at Per Nermo har fått tak i de opplysningene på en eller annen måte.Også litt kjedelig/dumt at kirkebøkene i Kråkstad ikke begynner før 1736.Har sett også om det fins kirkebøker for Høland/Aurskog på nettet. Og på periode for skifter i Eidsvoll, Kråkstad/Ski, Høland/Aurskog.Tilslutt vil jeg avslutte med at det kan være verdt å se på det med prestefamilien Kraft som kom til Enebakk, Løten og. evt. Høland. Men det er avhengig av hva Torgeir Kvalvaag kommer med som svar ang. Even Pedersen.Håper det kan være noe til hjelp for å komme på rett spor?Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Først Even Pedersen Kraft (108) + (109) :Via hjemmesiden til skislekt.no går du inn på Folloslekt (v. marg). Derfra kommer du inn på Trygve Viks informative notater om navn og slekter. Derfra går du inn på 'Til Familiene' der du klikker deg inn på den første navnrekka (Amund-Aslak.)Så er det bare å rulle ned til side 21. Der har Trygve Vik notert at Margrete Evensd. Kraft er datter av Even Pedersen Kraft.Dette er min kilde. Noen bedre har jeg ikke.Hos Vik er det forøvrig masse annen informasjon om navn og slekter i Follo. hvilke kilder han har - og ikke har - brukt, er også vist.Her er trinn 2 i min arbeidshypotese (mer eller mindre vel fundert):(1) Even Pedersen Kraft (1674-1747) gm. Maren Knudsd. Kylstrup (død 1766.) Han var sønn av (2)Peder Evensen Leuten (1643-1704) i Enebakk, 1670 gm. (3) Kirsten Jensd. Kraft (1640-1696.)Peder Evensen var sønn av (5)Magnhild Lauridsd. Stub (?) (ca. 1610-1670) og Løtenpresten (4) Even el. Eivind Baardsen (1607-1668.)(3) Kirsten Jensdatter Kraft var datter av prosten (6) Jens Andersen Leuten (1600-1671) og (7) Anna Hansd. Kraft (1602-1670.)(7) Anna Hansdatter Kraft var datter av (14) Hans Kraft (1550-1631) og (15) Sophie Christophersd. Knoph (1575-1630.) Han var sønn av (28) Michael Kraft f. i Wassertrüdingen, og som døde 11.10.1598.(15) Sophie Christophersd.var datter av (30) Christopher Hieronymi Knoph (1536-1611), f. i Preussen, død i Roskilde, og hustru (31) Barbara Paludan (1549-1598), datter av (62) Johannes Paludan og hustru (63) Barbara Van der Rhone (1513-1581) fra Lübeck.Anna Hansdatter Kraft hadde trolig ei søster (her er jeg virkelig på tynn is.) Ei Susanna Hansd. Kraft var gift med Kristoffer Jensen. Deres sønn Jens Kristoffersen Kraft (d. 1713 i Eidsvoll) var gift med Margrete Evensd. Leuten (f. omk. 1645), søster av Peder Evensen.Jens Kristoffersen og Margrete Evensdatter hadde sønnen Even Jensen Kraft, gm. Magdalena Christophersd. Chortogæa (f. omk. 1675 i Høland). Deres sønn Kristen Evensen Kraft (1714-1756) f. på Borstad (Båstad?) i Eidsvoll, gm. Kjersti Jonsd. Aurstad.Magdalena Chortogæas søster Anne Christophersd. var gift med Christen Lauritsen Gram, sogneprest i Høland der han døde i 1726.Ellers har jeg lest et sted at Margrete Evensdatter først var gift med en Laurits Madsen Gram og at deres sønn Christian Lauritsen Gram er identisk med Hølandspresten som ble gift med Anne Chortogæe. Men dette får jeg ikke til å stemme på langt nær med opplysningene hos Simon Ellefsen: [url="http://www.nose.dk/Norge/gram.html#11>http://www.nose.dk/Norge/gram.html#11Kanskje finner vi forklaringen på Kristins gravsteinmysterium (pkt. 1, innlegg 109) blant disse Gram'ene? (Jeg klarer heller ikke å lese hva som står på steinen.)Noen andre kilder: LenkeLenkeLøtenprester: LenkeEnebakkprester:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, jeg tenkte faktisk ikke på prestelistene. Kikk litt på kildene (når det er oppgitt noen) på et par av de andre lenkene. ( 'mail fra', 'hjemmeside til' o.l.). Dessuten så jeg et par eksempler på gjentatte feil vedr. Christiania tidlig 1700-tall (eller var det Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Geir: Siden jeg ikke får helt tak i hva du sikter til - det begynner kanskje å bli seint - får jeg nøye med med å gjenta det jeg skrev innledningsvis i (111): Jeg har satt opp en arbeidshypotese (mer eller mindre vel fundert) på grunnlag av et par konkrete spørsmål, hverken mer eller mindre. Oppsettet gir seg m.a.o. ikke ut for å være noen autoritativ oversikt over slekten Kraft.At jeg viser til noen kilder, som selv er både sekundære og tertiære og kvartiære (om sånt finnes), var bare for å vise at jeg ikke sitter på noen hemmeligheter som ingen andre har. Tvertimot, hadde jeg nær sagt.Hvis 'avskrift av avskrifter' ikke kan benyttes i dette forumet, særlig når det blir gjort oppmerksom på hva slags kilder det opereres med, så er det i tilfelle nytt for meg. Men som sagt, jeg er ikke sikker på hvor du vil. Men det er sikkert bare mitt problem. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok like sent for meg. Jeg mener ikke å uttrykke 'kritikk' til at det henvises til disse kildene, ikke til at lenkene benyttes i argumentasjon eller din arbeidsmetodikk i det hele tatt (som jeg ikke har noenting med). Bakgrunnen for mitt innlegg var at jeg, i motsetning til deg, ikke synes det kommer klart frem hva lenkenes innhold bygger på før man studerer dem nøyere.Og det var alt som lå i (115). (Det kan nok hende at innlegget var påvirket av observasjonen av at feil i f.eks. bygdebøker blir gjentatt nesten uten unntak på hjemmesider, på DIS-treff o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

(111): Kan det virkelig være offiseren Even Pedersen Kraft (1674-1747) (ref. mitt innlegg 108) som Trygve Vik mener (ref. Skislekt) ? Han skriver Sigtun bak navnet. Nevnte EPK er riktignok. f. i Enebakk, men kjennes noen forbindelse til Sigtun i Ski ? Han ble g. 1706 med Maren Kylstrup, altså 3 år etter Margrethe skal være født. Og jeg har ikke sett noen Margrethe blant de 12 barna som skal være f. i dette ekteskapet. Kan Margrethe være fra et tidligere ekteskap, ev. f. u.e. ? Eller er det simpelthen bare snakk om en annen EPK ? Og hvor kommer Dahl (i Magrethe Evensdatters navn) fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Geir: Vi er tydeligvis ikke så uenige. Feil som resirkuleres er fortsatt feil. Av og til er de åpenbare, andre ganger ikke så lett å gjennomskue, især ikke for en amatør. Et eksempel på det siste er lenka til et manuskript om Harbou som jeg la inn i det aller første innlegget. Da dukket Hans Walter Harbou opp (104), og godt var det. Derfor syns jeg det av og til er fruktbart å 'lufte' for allmennheten hva man driver med for å få nødvendige korreksjoner.Per: Jeg vet ikke om flere som heter Even Pedersen Kraft. Det at Trygve Vik har notert gardsnavet Sigtun under navnet hans, betyr kanskje ikke annet enn at Even hadde tilknytning til garden gjennom datterens giftemål med bonden der. Det står jo ikke noe om noen Even Pedersen, hverken den ene eller den andre, under Sigtun i bygdeboka.Dette med Margrethes kobling til Dal/Dahl ser det jo inntil videre heller ikke ut til å være noen forklaring på.Even var altså 32 år da han ble gift med frk. Kylstrup og kan ha rukket både det ene og det andre allerede.Men noe bevis er jo dette langt fra. Spørsmålet blir da om man inntil videre og med åpent sinn skal holde en knapp på at offiseren fra Enebakk og Margrethes far var en og samme mann eller om det 'må' være to forskjellige menn med samme navn.Da passer det jo bra å trekke inn Geirs hjertesukk (117)om feil i bygdebøker og andre kilder som lever sitt eget liv. Kanskje må vi noen ganger leve med en viss grad av usikkerhet? Det viktigste blir da å erkjenne at 'her er det tvil.' Selv om det er aldri så surt. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Etter enda en gang å ha lest innleggene om forbindelsen mellom Harbou, Fangel og Guldberg - (67) + (73) o.a. - forstår jeg det slik at det fortsatt skal være høyst usikkert hvem Margrethe Fangel var hemmelig gift med.På den annen side heter det i Hans Walter Harbous (d.y.?) 'Slægten Harbou' (s.25) at hvis det er riktig at Margrethe Hansdatter, eldste datter av Hans Olufsen Fangel, var hemmelig gift med en adelig Harbou, må dette ha vært ob.lt. Otto Harbou (1659-1723.)Historien kan ifølge HWH 'meget vel kan være...rigtig...i så fald er Hans Christian Harbou hendes søn og den omtalte Niels hendes barnebarn.'Denne Niels er altså generalmajor Niel Harbou (1730-1806.)Etter dette ser det ut for meg som om Hans Christian Harbou (1690-1763) like godt kan være sønn av Margrethe Fangel som av Sophie Christine Knoph, farens offisielle hustru.Er dette riktig tolket? I så fall lurer jeg på om etterkommere av Hans Christian skal føre opp Margrethe Hansdatter som hans mor? Hvis ikke, hvorfor ikke? Fangel/Guldberg er jo like 'fine' navn som Knoph/Knoff. Så det kan ikke være noe argument den ene eller andre veien. Hvilke kriterier legger vi så til grunn? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er nok ikke så enkelt å konkluderer sådan, Grunnen: Man har IKKE funnet kilder/belegg som kan verifisere at Margrethe Hansdatter Guldberg evt. var mor til H.C.H.H.C.H. ble døpt i Fiskum 20.mai 1695:Farsnavn: Harrebo V. Captain(Barnets alder og moren's navn var som vanlig på den tid ikke nevnt, som regel kun hvis det var barn f. utenfor ekteskap).Faddere:1. Karen Hans Christensens 2. Else Lauridtzdatter 3. Anniken 4. Hoen Udfald (leutenant) 5. ML. HarreboeDenne dåp (alt var med store bokstaver) har jeg og en annen (Jon Torp) før mig tidl. kunnet finne her under døpte i Eiker:Nr: År/mnd./dag366 16950520Nu er den tatt av plakaten, ikke spør mig hvorfor (har også set dåpen på mikrokort).[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=edop1683&spraak=n&metanr=1719>LenkeHans 2 brødre er der, litt rart satt opp:Han døde som liten:Lenke LenkeOtto H. og Sophie Christine Knopf ble viet i Efteløt (Sandsvær) 22.febr. 1692, da bodde de på Kjennerud (Sandsvær) og fikk et dødfødt barn 1693.Ant. flyttet de deretter til Råen i Fiskum.Men litt merkelegt at H.C.H. alt er fadder nr.5 (15 år gml.) i 1710 til Alete Margrethe:LenkeEn annen liten sak er denne:nr. 958 og 959 (tvillinger uten navn, far Otther Christiansen?):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Bente. Artig at du kom så raskt på banen igjen.Egentlig burde jakten stoppet her etter opplysningene om dåpen i 1695. Men så blir det litt Brødrene Dal, da. For registreringen fra 1695 er altå fjernet. Og ikke vet jeg hvor vanlig det var at 15-åringer var faddere. Hvem var forresten fadderen som kalles 'HARBOES KIERESTE' i 1710?I den før nevnte 'Slægten Harbou' oppgir Hans Walter Harbou at Hans Christian var født i 1690. I så fall var han 20 år ved barndåpen i 1710. Kanskje det passer bedre?Dobbeltbarndåpen i 1691 var kansje ikke så entydig, men på den tid var Otto Christiansen Harbou fortsatt ugift (g.m. frk. Knoph 22.21692) og soldat var han jo i høyeste grad.Akkurat nå lurer jeg på to konkrete ting: a. Hvordan kan det skje at registreringen av barndåpen 20.mai 1695 er blitt borte? Kanskje noen fra Eiker historielag vet svaret? b. Hvem var den ML Harreboe som var fadder hin maidag? Kan det ha vært Mette Harbou, den 'allsidige' søsteren til Otto Harbou?Skal spørre om HW Harbou også har noen synspunkter på dette. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja det er flere spørsmål, jeg kan ikke heller fatte at det gikk an: H.C.H. (1695-1763) Korp. ved Akh.inf.reg. 8/7 1699 ( i en alder av 4 år!) Han var Serj. ved Livgarden til Fots 1709 = 14 år gml.!)Uansett hva de sier, det må jo ha vært den rene barnehagen; ser for mig barnebarna ;o)helt utenkelig!ML Harboe kan jo nesten bare være søsteren Mette.Hvor den dåpen er blitt av er et stort ?Er 110% sikker på at den har vært der.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Torgeir!Som deg har jeg også lurt på om det var en Guldberg som var den virkelige moren til min stamfar Harbou. Og ikke Sophie Knoph. Så jeg stilte spørsmål om det til Hans Walter Harbou. Enten fikk jeg ikke svar på det eller så hadde Hans Walter Harbou ikke svar på det. Husker ikke helt svaret. Og jeg kan ikke finne frem den sendte mailen til ham og den mailen m/svaret jeg fikk fra ham da jeg er bortreist nå og bruker en annen maskin.Torgeir, jeg har sendt deg mail ang. det og andre ting.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Glemte å få med mit argument for at Margrethe G. kan ha vært moderen ligger i navnet, som jeg også tidl. har korresp. med Hans Walter om, og fikk da vite at hans bestefar også har konkludert i samme retning i sine slektsopptegnelser:Hans = morfaren (Hans Olufsen Fangel) Christian = farfaren (Christian Harbou til Nygaard)Sophie Christine Olsdtr. Knoph's far het jo Ole/Olav/Oluf.meen vi finner jo ikke beviset, har let med lys og lykte etter hvor Margrethe G. har tatt veien, (når og hvor døde hun?).At slekten Guldberg og Harbou har kjennt til hverandre er nok uten tvil, og må være via Skinkel og kanskje også farbroren Mads Olufsen Fangel, mener å ha set ham nevnt et sted som prest i et sogn ant. Tranekær eller Stoense på Langeland og i Helsingborg, men jeg vet ikke hvor og når), han var gift med Maren Rolandsdatter, hun var i hvert fall Gudmoder til Margrethe i Guldbjerg kirke i 1661 presten (faderen) skrev i KB, Maren Roland min broders kone.Da kan det jo være nærliggende å tenke at Margrethe var sendt til Langeland/Gudmoderen etter farens død i 1672 (moren døde tidl. samme år), og hvem var der på Nygaard på Langeland?Men det blir jo bare spinn uten feste, har på det nærmeste gitt opp, Sophie Knoph må inntil videre få æren av å ha vært mor til H.C.H. med Margrethe G. i mente.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.