Gå til innhold
Arkivverket

[#32331] Otto von Harbou gm. Maria Michelet - hans opphav

Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

To kommentarer til de siste innleggene:Det ene kommentaret: Kan en Annichen være capt. Harboes kiereste? Hun er nevnt som fadder 2. Siden det er avskrifter, så kan det være overlapping mellom feltene.Det andre kommentaret: Hvis det ser litt rart ut at en (Hans) (Christian) Harbou var fadder 15 år gammel, er det tenkt på muligheten at det kan være en annen Harbou som var fadder som man ikke hadde tenkt på, f.eks. en (Hans)(Christian) Harbou.Det er fortsatt en Christian Harbou (husker ikke fødselsår- og dødsår, men P. Nermo har spurt om ham i tidligere innlegg i dette temaet) som man ikke har funnet foreldre til. Jeg har fått kopi av mailsvaret fra Hans Walter Harbou til Per Nermo der det blir sagt at han ikke har noe svar på det.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vdr. Annichen (Hr. Nielses), man ser henne som en genganger ved mange dåper i KB og var prestens datter har jeg funnet ut, hun likte vel å holde luen ;o).Hvem som var kieresten blir jo bare spekulasjoner, men det kan være nærliggende å tro at hun var Sophie Amalie (Friederichs)og kiereste/tilkommende til Christian Harbou (den yngste bror til Otto), ant. hadde de opphold hos Otto på det tidspunkt fordi hun er med her i dåp 30.juli 1713 bosted Capt. Harboes:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Edop1713&gardpostnr=56&merk=56#ovre>Lenke(Jeg vet ikke når de giftet sig, men Christian kom først til Stryn i 1714, han ble mot sit ønske Chef for et av Agerhusiske Regiments Reservekompagnier 2.jan.1712, Sophie Knoph var død 29.jan.1712 og Otto var syk etter å ha blitt såret i brystet i forrige krig (1712).Den Christian Harboe som døde i 1745, kan du bl.a. lese om her litt nedover på siden, (han som bl.a.får sønnen Hans Christian som ble g. med Hilleborg Pharoe og en Otto Ludvig g. med en Wiborg)tror nok han på den tid oppholdt sig i Grue på Hedemarken, og skal ikke blandes inn med Harbou'erne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Torgeir, innlegg 122:) På hvilken måte praktiserte Mette Harbou (søsteren til Otto Harbou) sin 'allsidighet' ? Når levde hun (gif?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Per:Dette har jeg fra Hans Walter Harbou: Mette Harbou til Hegnet, født 1665, døde ugift i 1700. Men selv om den fine adelsdamen var ugift, skal hun ifølge kirkebøkene ha vært mor tre ganger. Men ikke noe tyder på at hun - 'sine små fejltrin til trods' - falt i unåde hos lokalbefolkningen. Hun var tvertimot 'højt estimeret.'Derfor kalte jeg henne allsidig. Noen ville kanskje si vidløftig, men det låt litt mer respektløst...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Hans Walter Harbou

Stakkels Mette, som jeg har skrevet så ondt om: jeg har senere fundet frem til en længere skifteretsafgørelse som er foretaget efter hendes død. Det fremgår heraf, at hun efterlod sig en hr. Rasmussen, om hvem vi ikke ved det mindste. Men da han, som det synes, ikke har været adelig, har han nok ikke rigtig gjaldt!Bente Aaris omtaler i (15) den hjemmeside, jeg en gang havde, men nu har nedlagt. Imidlertid viser det sig, at siden er arkiveret i 'Internet Archive, Wayback Machine' der har adressen: [url="http://www.archive.org/web/web/php>http://www.archive.org/web/web/php. På denne adresse kan man søge efter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Walter Harbou

Jeg glemte at fortælle, at i den (nu nedlagte) hjemmeside er alle personer indført efter deres fødenavn. D.v.s., at de kvinder, der er indgiftede i slægten, skal findes efter det navn, de havde, før de blev gift. På den måde er det nemt at finde alle indgiftede slægter. Også hilsen og tak til Torgeir for hyggelig brevveksling! Hans Walter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.