Gå til innhold
Arkivverket

[#32346] Johan(nes) Stephensen, Handsten i Nesna

Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Er det noen som kjenner til Johan(nes) Stephensen Hansten i Nesna, d. ca. 1768 - og hans foreldre ? - Han var gift 1. m. Marithe Eliasdr., skifte 1734. Hans 2. kone var Lisbeth Christensdr. - Johan(nes) tilhørte åpenbart en søskenflokk, som f.ø. omfattet Ole S., bos. Stokvik i Lurøy. - Lars S., bos. i Alsøy. - Jens S., bos. i Alsøy.- Marithe S., ant. bøs. Tomeidet. - Bodel S., bos. Tomeidet. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her ser det ut til å dukke opp noen barn fra Johannes annet ekteskap – FS/IGI – må sjekkes!: Steffen, døpt 1.9.1743 i Nesna; Johan, døpt 6.5.1746 i Nesna; Marith, døpt 17.8.1755 i Nesna.I manntallet for Nesna fjerding 1701 (Börje Jonssons hjemmesider) finner jeg denne: TomEide Stephen Jenß 40 Zacharias 9 Jens 4 Zacharias og Jens er sønner av Stephen Jensen. I samme manntallet finner jeg også en Ole Stephensen, 15 år, som er tjenestedreng på Schiefstad i Nesna. Men det er godt mulig at disse personene slett ikke har noe med din Johan å gjøre…Har du sjekket opplysninger i skifter for Nesna? Jf. dette Lenke – skifter for Nesna er utgitt av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vel, jeg har vel antagelig kommet på rett spor allerede. (Tror jeg) - Det er litt frem og tilbake med Johan og Johannes. - Den Zacharias du nevner er også nevnt et annet sted, men er ikke med i disse skiftene, - av en eller annen grunn. -Men nu skal jeg som sakt forsøke å sjekke enda en kilde. Ellers får jeg vel starte på nytt her. - Men takk skal du ha i alle fall.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Knut. - Takk skal du ha. - Vel, dette er vel nesten slik jeg selv trodde måtte være rett. - (Den kilden jeg henviste til i forrige innlegg, viste seg å mest omhandle en sønn av Johan(nes), Stephen Johansen, f.c. 1743 og hans kones forfedre.) -- Men det er noe merkelig med denne familien, da det i et sk. er oppramset en søskenrekke til Johan(nes), men det ser ut til å mangle noen, dersom man sammenligner med Nesna boka. Der skulle Stephen Jensen, f.c. 1661, også ha en sønn Zacharias og en dr., Dordi. - Kanskje noen vet om faren var g.2.g.g.r. ? -- En annen ting i denne fam; I første ektesk. har Johan(nes) Stephensen Hansten, en dr. Kirsten i Alsøy, g.m. en Tor. - Er det noen som vet hvilken Tor ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.