Gå til innhold
Arkivverket

[#32347] Kristina Katharina Karlsdtr. Palm TaterKvinna

Gjest Kenneth olsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth olsson

Jag undrar om det är någo i Norge som stött på henne i några dokument. Hon var född 1826 i sverige tror jag men hon och hennes man flyttade till Norge,Eidskog på en gård som hette Forkerud tror jag dom bodde i många år. 1865 års telling skriven i Eidskog tror jag har sett en uppgift på. Även skriven där vid sin död 1891.01.29, detta är osäkert! Hennes man var Omsteiferen Lars Magnus Holm,Kvikk f 1830 Karlskoga I Bäcks församling(värmland). Har någon nåt om denna familjen så skulle det vara otroligt tacksamt att få ta del av det. Tack på förhand mva Kenneth.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Kenneth. Lars Magnus Holm gift med Stina Kaisa Karlsd. Palm. Dette paret bodde på en plass som heter Berget/Inntaket av Forkerud i Eidskog. (Eidskog bygdebok V. side 503). Stina Kaisa fødte barnet Olaus Adel Karelius 19.nov. 1853 på Gården Holt i Grue. Barnets far dyrlæge Lars Magnus Holm. Døpt i Grue kirke 20. nov. 1853. Ser at du skriver Kristina Katarina Karlsdtr. Palm. I kirkeboka for Grue står det Sina Kaisa Karlsdtr. I alt 9 barn. Det var ei Kristine eller Kristina Karlsd. som var gift med Aleksander Aleksandersen, dette paret bodde på samme sted som Lars Magnus Holm. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth olsson

Hej och otroligt många tack Finn, Mannens mor och farföräldrar har jag men denna kvinna är väldigt svår. Tack igen mva kenneth olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kenneth Olsson

Är det ingen av Palm experterna som vet nåt, det finns ju Palm i Norge(Rosenberg) och palmfolk i Sverige efter Andreas Palm och Beata Ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Olsson

Hej Jag har en son Olaus Adel Karelius Larsen f1858.o2.03 Norge, son till detta paret,undrar om det är samma? Han var med en Kvinna som hette Amanda Kristina Larsson Rapp wigardt f 1864.04.22 Jag har 9 barn till detta par. 1.Karl Magnus Larsson Kvikk f 1850.08.28 i Stavsnäs, eller Grue? Dagkarl kringresande Kopparslagare ilag m,Augusta Maria Gustavsdtr. f 1849, vem var hon tro?2:Fritiof Amundus Larsson f 1855.11.17 i Dahl (Konf, i Eidskog sn 1872 6/10, Betyf: gott.)ilag m 1: Britta Stina Karsdtr.Larsson rosengrenf 18443:Ovan nämnda Olaus Karolus(Konfimerad i Eidskog sn 1873 12/10)4:Edward Gottfrid Larsson 1860.o8.31 Forkerud,urmaker g 1883 m Mathilde Nilsdtr. f 1861, deres barn a.Laurits Nikolai f 29/6.1883 B;Gotfrid Apelkvist f Värmland 1862.12,085:Roland Olivier Larsen Kvikk f 1862.12.08 i Forkerud(Konfimerad 1879 19/12 i Eidskog sn.Han var då bosatt i Gulli,Eidskog Betyg,:Temmelig godt)6:Amanda Levina Larsson Kvikk f 1865.03.16 Indtaget u Forkerud Eidskaog7:Charlet Larsen Holm Kvikk f 1867.05.06 Eidskog, levde med Karolina Faltin f1868 Svanskog Värmland8Hermann Dannevid Larsson Kvikk f 1869.12.06 Forkerud,Flyttade 1885 14/4 Från Eidskog sn Till Ed9:Trond Hjalmar Larsson Kvikk f 1872.04.18 i Gulli ,Eidskog KringresandeSe om nån blir klokare på dessa barns mor som nog var svensk, men kanske det finns något historia om henne i Norge som kan avslöja hennes bakgrund förresten allt om denna familjen är av intresse på förhand tack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Hansen

Har en Lars Magnus Larsen Kvikk f. 1830 som sønn av Lars Larsen Holmstrøm Kvikk f. 24 aug 1782, i Harløsa, Sverige d. 1845, og Maria Nilsdatter. De hadde ialt 6 barn. Lars Larsen var sønn av Lars Holmstrøm og Anna Kristina Kristiansdt. Lindvall. Kan det være riktig spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Olsson

Ja det är riktig spår, men tiden tillbaka har jag, det är framåt alltså,och speciellt vem kvinnan till Lars Magnus Larsson Kvikk var, Stina Caisa Karlsddtr Palm 1826. Tack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes informasjon om Palm (Karlsfolket) i PA-0793 Norsk Misjon Blant Hjemløse, i Omstreiferprotokoll I, i Riksarkivet.Dette arkivet må man imidlertid søke om tillatelse til å få innsyn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Olsson

Hej och tack för svar, när du skriver Palm (Karlsfolket)menar du avkomlingar till Fantkarl f1775 ? eller är det någon annan Mann av Palm folket som hette Karl? Mva Kenneth Olsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke. Jeg har bare gjengitt det som står som innhold i Omstreiferprotokoll I, fra Riksarkivets databaseprogram Asta. Som nevnt må man søke om adgang for å få innsyn i dette arkivet. Men jeg vet at disse protokollene gjengir slektstavler eller forbindelser tilbake til 1700-tallet i noen tilfeller (jeg hadde litt kontakt med han som en gang ordnet dette arkivet), så det kan godt være at det er etterkommerne etter den Fantkarl som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.