Gå til innhold
Arkivverket

[#32361] Ibenhardt Christensen,gm Dina K. Pedersdatter, f. Troms. Bosted Oksvåg,Finnmark.


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Vet noen noe om forfedre, foreldre,søsken og barn til: Ibenhardt Christensen, f. 23.01.1884,Inndyr i Salten. Gift med Dina K. Pedersdatter, f. 08.09.1880 i Troms ( Kan være født i Sørreisa). Et barn har jeg: Hagar Christensen, f.13.01.1920 i Oksvåg, Finnmark.Håper noen kan hjelpe meg.Mvh Ørjan Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Du finner ham i folketellingen 1900 for Gildeskål. Foreldre: Kristen Andreassen og Lava Israelsdatter født henholdsvis 1842 og 1852. Følgende søsken er nevnt: Johan, Kristofer, Oline,Julius,(Ibenhard) Aksel, Jørgen, Johanna og Hans. Ibenhard står oppført som midlertidig lensmannsbetjent Alle bor på gården Breivik. Kan dette være din Ibenhard? Alderen stemmer nesten, han er født i 1883. Prøver med lenke, ikke sikkert den virker: Lenke IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Takker for svar. Det kan være han du har funnet. Med slike folketellinger stemmer ikke alltid fødselsår.Får håpe at noen flere vet noe her.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Ørjan. Dette er noen av mine forfedre fra Gildeskål. Cristen Johan Andreassen, f. i Breivik i 1842 var gift to ganger. Hans første kone var Johanna Bergithe Marie Pedersdatter, f. 1846 i Sirivik. Hun døde i Breivik i 1874. Christen fikk tre barn med henne. Med Lava Israelsdatter, f. 1852 som han giftet seg med i 1875 fikk han 9 barn horav Ibenhard Martin var nr. 5 og f. i i 1883.Jeg skal se om jeg finner noe mer.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I første ekteskap med Johanne Bergithe Marie Pedersdatter, datter av Peder Johnsen fra Sirivik og Karen Tomine Nielsdatter fra N. Finset hadde han 3 barn. 1. Marie Christine, f. 12.7.1870; 2. Peder Andreas Christian, f. 28.2.1872; 3. Johanne Birgitte Marie, f. 6.7.1874 (hun døde som spebarn).Det er Julius fra 2. ekteskap som jeg er i direkte slekt med.Jeg har ikke foreløbig noe om Dina, kona til Ibenhard.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei jeg har ikke noe mer om Ibenhard, bortsett fra at han i 1900 var bud hos lensmannen i Rødøy.Om Julius så ble han gift den 9. juli 1911 med Emma Olivarda Willumsdatter og hadde 5 barn med henne. Emma var født 14.12.1887 i Breivik og døde 11.6.1955 på Kvarsnes.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Ørjan. Joda jeg har en del fra Breivik om foreldre og søsken til Christen Johan. Kan du gi meg din mail-adr. så skal jeg sende hva jeg har om dem. Syns det blir litt mye å legge inn her.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Finner ingen Dina Pedersdtr fra Sørreisa (Tranøy) i FT 1900 men det bor en Dina Pedersdatter på Eskeliholmen i Rødøy i 1900LenkeKan det være den Dina som Ibenhardt gifter seg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Tusen takk for hjelp. Dette kan godt være Dina K. Pedersdatter. Da må Rødøy sjekkes for fødested. Det står at hun er født i Rødøy nord.Håper jeg finner henne i kirkebøkene på nettet. Men jeg syns det er litt vanskelig å finne frem, men får prøve litt.Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Takker for svar.Jeg fant ikke Dina K.Pedersdatter i disse listene. Hun som er på Eskilsholmen i Rødøy i 1900 heter Dina Gurina Petersdatter, f.1879.Så 'min' Dina kan komme fra Sør eller nordreissa om det er noe som heter det.Mvh ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Til innlegg 3: Grunnen til at Ibenhart ble lensmannsbetjent i såvidt ung alder, kan kanskje komme av at Lorens Andreas Israelsen Forsaa, som var lensmann i Rødøy på denne tid, var Ibenharts onkel. Mvh Jorunn Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Ørjan. I ditt opprinnelige innlegg skriver du at Ibenhard giftet seg med Dina K. Pedersdatter f. 8/9-1880 i Troms (muligens Sørreisa). Dette er jo ganske detaljerte opplysninger, så det hadde kanskje vært en god ide å fortelle hva/hvem dine kilder er, slik at de som forsøker å hjelpe deg selv kan vurdere hvor de skal lete. I innlegg 19 skriver du at hun sannsynligvis kommer fra Sørreisa eller Nordreisa, tolker det nesten som om din kilde bare sier Reisa/Reisen. Dette er i tilfelle viktige opplysninger, fordi Sørreisa ligger i Sør-Troms (Tranøy kommune) og Nordreisa ligger i Nord-Troms (tidligere Skjervøy kommune). Derfor hadde det vært greit å vite hvilke kilder du støtter deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Til Odd Villy og dere andre. Tusen takk for hjelp!Opplysningene har jeg fra min tante. Ibenhardt og Dina var hennes besteforeldre. Jeg legger nå ut det jeg fikk fra henne. Jeg håper noen her som er flinkere enn meg kunne hjelpe til hvor jeg skal lete. Jeg skal spørre henne hvor hun har disse oppl. fra.Mvh fra Ørjan.OPPLYSNINGER : Her får du di opplysn. jeg fikk av henne: Tantes far: Gunvar Sagen,født 18 juli 1910 i Oksevåg i Finnmark Død 4 februar 1974 i Tana.Tantes mor: Hagar Sagen(f.Christensen) født 13.januar 1920 i Oksevåg i Finnmark Døde 25.januar1984 i Tana.Hagars mor: Dina K.Christensen (f.Pedersen) Kom fra Troms,muligens Sørreisa. født 8.september1880 Død 2.november 1939Hagars far:Ibenhardt Christensen,Født i Inndyr i Salten Født 23.januar 1884 Dø 19.februar 1952. Mvh fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Denne Dina var litt av et mysterium. Kan det tenkes at hun ikke skriver seg for Dina Pedersen i FT i 1900 ? Har selv hatt problemer med å finne personer i 1900 fordi jeg ikke vet om har brukt farens etternavn eller patronymet. Det finnes en Dina Hansen født 1880 i Beiarn, farens heter Hans Pedersen og bestefaren Peder Johnsen (og han er fra Gildeskål)En annen mulighet er jo at døpenavnet hennes ikke var Dina. Har selv en bestemor som hele sitt liv ble kalt noe helt annet enn hva hun egentlig het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.