Gå til innhold
Arkivverket

[#32366] Hvor lå plassen Grisebo i Holt (Baaseland/Næs verk-området, 1700-tallet)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om jeg har registrert akkurat dette før, men navnet Grisebo i tilknytning til Fritzøe har vært inne i debatten her tidligere. Ellers tror jeg nok helst fremdeles at det må ha eksistert en Grisebo-plass også i Holt - uten at jeg hittil har klart å identifisere den mer eksakt geografisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Bare et funn i farten, mens jeg lette etter noe annet:Til Guds Bord 2. s. e. Trinitatis 1724: Gillius Grisebo.Jeg har fremdeles ikke greid å plassere Grisebo på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er tydligvis flere plasser i Norge som kalles Grisebo(e) fant noe her på den andre siden av Oslofjorden i 1801: LenkeMen om det også er en plass i Holt som fra gammelt av har hatt dette navnet , vet jeg ikke , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Svend Sørensen Griseboe nevnt fra 1721 - 1730 på Vigerust net: Lenke Om dette kan være noen hjelp i din leting er vel heller tvilsomt, men det viser at navnet var i bruk flere steder på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene. Jo, navnet kunne nok forekomme flere steder. Det er imidlertid en type navn en forventer skulle være knyttet til et bestemt bosted - m.a.o. ikke noe i retning av et slektsnavn. Dermed er det vel ikke rimelig å anta at navnet er 'importert' når det dukker opp i Holt først på 1700-tallet. De forskjellige personene (Ole Grisebo rundt 1700 og Gillius Grisebo litt senere) har nok bodd på en plass som har båret dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Her er enda en Grisebo, denne fra Larvik, og hans ulykkelige skjebne:Kongelig Resolution No 65/175765 Kammerherre og Ober Staldmester Hr Frederch Ludvig, Greve af Dannschiold og til Laurvigen, anl[angende] Doms Confirmation over Delinqventen Isaach Jacobsen, Christian Svendsen Griseboe og Jens Andersen Schougen eller Kasted F 5tusV[or] S[ærlige] B[evaagenhed] T[ilforn]! ...udi vores Høieste Ret, den 7de Martii næstleden, afsagt Dom, som tilfinder 3de Delinqventer, fra dit Grevskab Laurvigen, nemlig Isaac Jacobsen, Christian Svendsen Griseboe og Jens Andersen Schougen eller Kasted, formedelst at de, da de, nemlig Christian Svendsen Griseboe, for begangen Mord paa Erich Olsen, og de 2de andre, for begangne grove Tyverier, vare arresterede og dømte have ved Overlæg for at undrømme Aresten, myrdet Arest-Forvareren, Jonas Jacobsen, at miste deres Hals, og deres Hoveder at sættes paa Stager. samt have deres Hovedlodde forbrudt, og deres Jord til Os, om de nogen er ejende; Og, som Vi i alt have confirmeret bemeldte Vores Høieste Rets Dom, saa tilskikke Vi Dig... Christiansborg Slot den 1ste Aprilis 1757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet over en interessant og litt pussig dåpsinnførsel i klokkerboka for Holt i dag. Dato: 2. trinitatis 1722:Døbt Et Pige barn Gielling GrisboJustads Karen, Erich Lucas Søn, Lars Gunersøn, Christen Olsøn, Tore (?) Rosseland, Guri Rosseland.(Med forbehold om feillesninger!)Navnene er innført uten skilletegn, så jeg har 'ryddet' litt. Ingen foreldrenavn eller patronymer er altså oppgitt, men jeg gjenkjenner de fleste fadderne. 'Justads Karen' er identisk med hammersmed Justa (Gustav) Lucassens kone Karen Erichsdtr., og den neste fadderen er Justas bror, hammersmed Erich Lucassen. Også de neste mannlige fadderne er arbeidere ved Baaselands verk.I de eldste kirkebøkene for Holt er mødrene innført ved 'introduksjonen' noen uker etter fødslen - 'Indled' (leiet inn), som det heter i denne kirkeboken. Den eneste som passer (og jeg har da undersøkt alle de aktuelle dåpsinnførslene) er 'Anders Suensches Kone', som blir 'Indled' 9. trinitatis (og hun passer ikke til noen andre dåpsbarn). Spørsmålet blir selvsagt så: Hvem var Anders Svenske? Det var to verksarbeidere jeg kjenner til ved verket på denne tiden med fornavn Anders og sannsynlig svensk opphav: 1. Anders Giliussen/Egidiussen (men han var for ung, f. ca. 1710 - og giftet seg i 1731). Han var sønn til Gilius/Egidius Andersen, som muligens var identisk med den Gillius Grisebo som er nevnt i tidligere innlegg her i tråden. 2. Anders Jacobsen (ant. f. i 1690-årene), muligens sønn til hammersmed Jacob Lucassen (bror til Justa og Erich). Et kompliserende forhold her, er at en Anders Jacobsen med kone er til nattverd 4. trinitatis 1722 (altså mellom den aktuelle dåpen og moras introduksjon).Så var det dåpsbarnets navn: 'Gielling' - om jeg leser det rett. Hva slags navn er det? Antakelig er det feilskrift for Giellaug. Det var i hvert fall et navn som ble brukt i Gilius Andersen-/Anders Giliussen-familien.Her er lenke til dåpen i 1722 (se nederst til venstre): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet flere barn av Anders Svenske.Døpt 18. august 1715: Maren Andersdtr.Faddere: Justas Karj, Lars Bronwall, Anders Jachopsøn Werchet, Marj Bronwal.'Ind Leyde' 13. trinitatis 1715: Anders Shuensches K. Werchet.Dermed har vi eliminert Anders Jacobsen som mulig identisl med Anders Svenske, siden han jo er fadder her.-------Muligens er også den Anders Andersen som ble døpt 7. mars 1717 Anders Svenskes sønn (eller han KAN være Anders Jacobsens):Faddere: Margret i Garden, Jonas Suensche, Karj Kvihe(?) pige Werchet, Lars Nes.'Ind Leyde' 2. s. e. Påske 1717: Anders Hamersmids K.----------Jeg tror i hvert fall at følgende tvillingpar må være Anders Svenskes døtre, og i så fall har han fått et patronym:Døpt 7. april 1726: Chattrine Andersdatter og Bergette Andersdatter. Faddere for den første: Ingebor Sletten, Margrette i gaarden, Mo s. (monsieur?) Lager(?), Jørgen Jostesøn, Hans Lien. (Jørgen Jostsen/Justen/Josten var masmester ved verket.) Faddere for den andre: Maria Pettersdatter, Tore Halvorsdatter Sletten, Jan Lochassøn, Ifver Aminssøn, Amon Baaseland. (Jan Lucassen var på dette tidspunktet verkets hammermester - og bror til Justa, Erich og Jacob Lucassønner.)'Indled': Anders Erichssøns Kone paa Werchet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.