Gå til innhold
Arkivverket

[#32368] Rappen/Rabben på Gran, Hadeland

Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Hans Pedersen (gift med Marthe Torstensdatter Skjervum) ble født ca 1785 på Rappen eller Rabben i Gran, men jeg finner ingen gård med dette navnet under folketellingen i 1801. Kan noen hjelpe meg med hvor dette lå/ligger? marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Nå har jeg ikke sett vielsen og hva det står der, men jeg tror du muligens skal til Rækken i Brandbu, Ræken i 1801. En søster av Marte, Mari, ble gm Gulbrand Pedersen Rækken i 24.11.1814. Altså en bror av Hans. En annen bror, Jens, er forlover i Gulbrands bryllup og senere fadder til Hans og Martes første barn.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Takk for hjelpen. Jeg hadde ekteskapet til Gulbrand og Mari i mine opptegnelser, men jeg hadde Rappen på ham også, så det var godt å få oppklart den feilen. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei igjen glemte å spørre om du har noen flere opplysninger om dem. Barna deres etc. Alt av interesse. Takk igjen! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei Marit !Historien om Hans og Marthe er en av mange om barn av bønder som var henvist til å friste husmannstilværelsen.De to, boende h.h.v. på Rækken og Skjervum, ble viet 20.11.1817. HANS, var f. på Rækken i Brandbu 1791, dpt. 03.04, sønn av gbr. Peder Gulbrandsen og hustru Gøbiør Hansdtr. MARTHE, var f. på Skjervum i Gran 1786, (dåpsdato er utelatt i kirkeboka) datter av gbr. Tosten Olsen og hustru Berthe Larsdtr.Hva angår folketelling 1801 som du henviser til, fremgår det at Peder Gulbrandsen er bruker på Rækken ''i sitt første ekteskap'' med Maren Larsdtr. Dette er altså ukorrekt. Gubiør Hansdtr. døde på Rækken i 1794, bgr. 29.07. At Peder var gift to ganger manifisteres forøvrig i og med skiftet etter ham av 1825 (sluttet 07.06) : Han hadde fem barn i sitt første ekteskap, av hvilke Hans var nest eldste, og tre i sitt annet.Barn av Hans og Marthe var følgende seks:Gubiør, f. 06.01.1818 på Skjervum (foreldrene er inderster)Torsten, f. 15.04.1819 samme stedBerthe, f. 20.02.1822 på Skjervumseiet (faren er titulert ''huusmand'') Død samme sted 04.01.1823Lars og Gulbrand, f. 13.12.1826 på SkjervumBerthe, f. 09.03.1830 på FramstadeietDersom du har spørsmål utover de som reises i ditt innlegg av i dag, gjør jeg for ordens skyld oppmerksom på at jeg blir bortreist t.o.m. søndag f.k.Med vennlig hilsen Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Tusen takk Kjell! Har du noe mer rundt disse menneskene så tar jeg imot alt med stor takknemlighet, gjerne på mail: marit@liphe.no Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Legger til noen notater, tråden skulle vel bli som dette:1 Hans Pedersen Rækken gm Marte Torstensdtr Skjervum (datter av Torsten Olsen Skjervum og Berte Larsdtr Gulden)2 Peder Gulbrandsen Rækken (2g 22.10.1795 Maren Larsdtr Bleegen)3 Gubiør Hansdtr 1749-1794Berte Gulden var datter av Lars Amundsen Gulden 1736-1806 og hans første kone Marte Olsdtr Elken 1740-1773, gift 11.06.1761Lars 2g 06.04.1775 Kari Philipsdtr Molden 1752-1826 (datter av Philip Madsen Skiaker 1719-1773 og Goro Ellingsdtr Molden 1726-1789)Lars foreldre var Amund Gundersen Gulden 1703-1774 og Gudbjørg Larsdtr Bleken 1708-1784, gift 03.11.1729mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.