Gå til innhold
Arkivverket

[#32376] Bøckman?

Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Massi Ellefdatter, født i Sandar ved Sandefjord den 31.10.1751. døpt den 06.11.1751 i Sandar. Faddere var Anne Busk, Christian Barchman, Jens Andersen (kan dette være broren til Massi sin mor?) og Anders Jonsen (kan dette være morfaren til Massi?). Hun ble konfirmert i Sandar i 1768, 17 år gammel. Hun giftet seg med Iver Andersen Kvernene den 07.08.1778. Forlovere: Tore Danielsen og Peder Hansen.Massi hadde en bror Hans som ble født den 19.11.1754 og døpt den 24.11.1754, og en bror Andreas som ble født den 24.04.1747.Foreldre: Ellef Mathiassen og Dorte Andreasdatter (eller Andersdatter). De ble gift den 07.01.1745 i Sandar. Deres forlovere var Forlover 1: Johannes Mørk (Antagelig den Johannes Mørk hvis foreldre var Alexander Knudsen Mørch og Anne Sophie Bøckman, datter av Johan Bøckman og Dorothea Gothlænder) Forlover 2: Pouel Conrad Bøchmann (Paul Conrad Bøckman, f. 1719 - d. 1775. Gift med Maren Olsdatter. datter av Ole Simonsson og Anne Christiansdatter Tidemand. Paul Conrad var sønn av Abraham Johansen Bøckman og Elisabeth Christensdatter Coldevin. Abrahams foreldre var Johan Bøckman og Dorothea Gottlander).Johannes og Paul eide Vestre og Nordre Virik (gårder i Sandherad). Se s. 588 i ''Sandherred. En bydgebok''. Paul og Johannes var fettere. Kan de også ha slektskap med Ellef eller Dorte? Er det noen som vet mer om Ellef Mathiassen og Dorte Andreasdatter sine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Povel Bøckmans giftemål. LenkeDu kan sikkert finne flere opplysninger om slektskapsforholdene både under Vestfoldslekt og under Lavikskifter som Laila nevner.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Larviks Historie inntil 1814, har på sidene 583 – 612 en ganske utførlig omtale av Larviks-slektene: Bugge, Bøckman, Falkenberg, Hesselberg og Wrigth.Alt må nesten leses i sammenheng da disse slektene er godt sammenblandet.Ifølge slekten Bøckman var stamfaren Johan Bøckman dansk av fødsel og ble 1653 bergskriver i Kongsberg, Johan Bøckman var ved sin død 1701 birkedommer og overinspektør i Larvik Grevskap.Hans 3. hustru var Dorothea Gothlænder, d.1713.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. I følge Hedrum bygdebok bind 2 side 485 så er Dorte datter av Andreas Ottersen d. 1767 79 år på Fjære og hustru Maren Tommesdatter Boveng. Dermed kommer du inn på et par gamle jernverksslekter. Regner med at du finner endel flere aner i med dette sporet. Jeg har endel av de i min base. Når det gjelder Ellef så har jeg ikke registrert mer om han enn at han er fra Sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk alle sammen for all informasjonene og verdifulkle lenker til slekten Bøckman. Men jeg har fortsatt ikke klart å komme til bunns i dette med hensyn på anene til Massi sine foreldre, Ellef Mathiassen og Dorte Andreasdatter. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under dette skifte i Larvik sies det at Ellef M. er styrmann.LenkeVet ikke om det kan være en ledetråd om han da også skal være født i Sandefjord ( eller Sandeherred / Sandar).Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. Som nevnt i innlegg 9 så finnes info om Dorotheas aner. Men siden du er i Bryssel er det vel vanskelig å få tak i boka. Her er de anene jeg har registrert.1. Dorte Andreasdatter, født omk 1730 i Hagenes, Hedrum. Hun giftet seg 7 jan 1745 i Sandar kirke, Sandar, med Ellef Mathisen, født i Sandefjord, Vestfold.Foreldre2. Andreas Ottersen, født 1688 i Hagenes, Hedrum, død 1767 i Fjære, Hedrum, gravlagt 21 mar 1767 i Hedrum, Vestfold, yrke mestersmed. Han giftet seg 1706 i Hedrum Kirke, Hedrum, med Maren Thommesdatter Boveng, også kjent som Mari.3. Maren Thommesdatter Boveng, også kjent som Mari, født 1692 i Hagenes, Hedrum, død 1748 i Nedreverket, Hagenes, Hedrum.Besteforeldre4. Otter Olsen, født ca. 1665, død ett 1730 i Nedreverket, Hagenes, Hedrum, yrke mestersmed/hammermester.6. Tommes Jansen Boveng, født ca 1672 i Nedreverket, Hagenes, Hedrum, død ett 1743 i Larvik, Vestfold, yrke Smed. Han giftet seg (1) før 1684, med Ingeborg Hansdatter, født ca 1670 i Fjære, Hedrum, død 19 jul 1738 i Hagtvet, Hedrum. Han giftet seg (2) med Anne Hansdatter, død ett 1743 i Larvik, Vestfold.7. Ingeborg Hansdatter, født ca 1670 i Fjære, Hedrum, død 19 jul 1738 i Hagtvet, Hedrum.Oldeforeldre12. Jan Michelsen Boveng, også kjent som Johan Mikkelssøn, Jean Bouvin, født 1632 i Bourdon, Gironde, Frankrike, død 19 okt 1692 i Hagenes, Hedrum, gravlagt 3 nov 1692 i Hedrum Kirke, Hedrum. Han giftet seg (1) før 1666, med Maren Stensdatter, født ca 1640 i Tveitane, Brunlanes, dåp 1640 i Larvik Kirke, Larvik, død 1689 i Hagenes, Hedrum. Han giftet seg (2) ca 1689, med Karen Kjellsdatter, også kjent som Kari, født 1640, død 1710 i Larvik, Vestfold.13. Maren Stensdatter, født ca 1640 i Tveitane, Brunlanes, dåp 1640 i Larvik Kirke, Larvik, død 1689 i Hagenes, Hedrum. Hun giftet seg (1) med Hendrich NN, død i Vestfossen, Eiker. Hun giftet seg (2) før 1666, med Jan Michelsen Boveng, også kjent som Johan Mikkelssøn, Jean Bouvin, født 1632 i Bourdon, Gironde, Frankrike, død 19 okt 1692 i Hagenes, Hedrum, gravlagt 3 nov 1692 i Hedrum Kirke, Hedrum.14. Hans Henriksen, født ca 1621 i Fjære, Hedrum, død ca 1700 i Hagtvet, Hedrum. Han giftet seg med Borild Bertelsdatter.15. Borild Bertelsdatter, født i Unnersbu, Hedrum, død ett 1711 i Hagtvet, Hedrum.Tippoldeforeldre26. Sten Henning, født omk 1610, død 1677 i Tveitane, Brunlanes, yrke Masovnmester. Han giftet seg med Kari Kjellsdatter.27. Kari Kjellsdatter, født ca 1610, død før 1677 i Tveitane, Brunlanes.28. Henrik Gudmundsen Fjære, født omk 1600 i Fjære, Hedrum, død omk 1640 i Fjære, Hedrum. Han giftet seg med Dorte Fjære.29. Dorte Fjære, født omk 1600, død omk 1660 i Fjære, Hedrum. Hun giftet seg (1) med Henrik Gudmundsen Fjære, født omk 1600 i Fjære, Hedrum, død omk 1640 i Fjære, Hedrum. Hun giftet seg (2) omk 1647, med Nils Fjære, født omk 1600, død ett 1660 i Fjære, Hedrum.30. Bertel Børgesen, født 1596 i Store Gui, Brunlanes, død ca 1671 i Unnersbu, Hedrum, yrke Skipper og trelasthandler. Han giftet seg med Inger (Anne) Klausdatter.31. Inger (Anne) Klausdatter, født omk 1600, død 1675 i Unnersbu, Hedrum, gravlagt 1675 i Hedrum kirkegård, Hedrum.Tipptippoldeforeldre56. Gudmund Fjære, født omk 1580, død ett 1630 i Fjære, Hedrum.60. Børge Gui, også kjent som Borge, født omk 1570, død ca 1625 i Gui, Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Jan Sigbjørn,Tusen hjertelig takk for disse opplysningene. Jeg forsøker å kjøpe bygde- og slektsbøker til hjemmebiblioteket med jevne mellomrom, og er ofte inne på www.antikvariat.net for å søke. Skal forsøke å få tak i den boka du nevner der.Igjen, tusen takk for informasjon.Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen kommentarer til slektstavla i innlegg 16:- Noen av årstalla fortjener et ca. foran seg. Jeg tenker på fødselsår og vielsesår for personene 2 og 3. Var de hhv 18 og 14 da giftet seg? Og hva er i så fall kilden?- Nr. 6 kan ikke være født i Nedreverket ca. 1672, ettersom Hagenes hammer ikke ble opprettet før senere (var det 1688?). Årstallet er sikkert etterrettelig, men stedet er garantert feil!- Nr. 12 kan umulig ha blitt døpt 1640 i Larvik kirke; kirken ble bygd i 1677! Vi vet i det hele tatt ikke fødselsåret, og følgelig heller ikke dåpsåret.- Nr. 28: Jeg kjenner ikke til bevis for at Henrik Fjære (farsnavn ikke nevnt i kildene) var sønn av Gudmund Fjære. De er kun påfølgende brukere på Fjære, uten at det behøver å ha vært slektskap.Ellers tror jeg alle navn og slektskapsforhold står seg mot kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Jan Søstuen

Jeg har forsøkt å søke litt i franske arkiver for å finne ut mere om Jan Boveng. hvor han kom fra. Er det noen som har tilgang til kildene som ble brukt når bygdeboka for Hedrum ble skrevet. Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut hva korrect stavemåte osv er. I kildene osm jeg har (mest terierkilder) står det at Jean Bouvin kom fra Bourdon i Gironde. det finnes ikke en by som heter Bourdon i Gironde, men derimot finnes det en by som heter Bourdeaux. Kankjse skrev man ned Bourdon fordi det høres ut som Boureadux?Om noen kan hjelpe hadde det vært fint.PS: Er det også noen som vet hvor jeg kan få tak på Hedrum bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;Hedrum historielag http://www.hedrumhistorielag.no/ sitter på avskrifter og underlagsmaterialet til Hedrum bygdebok. De selger også bygdeboka, men jeg vet at minst ett av de tre bindene har vært utsolgt ei stund.Nå står det ingenting spesifikt om Jan Bovengs opphav i Hedrum bygdebok, det være seg Bourdon eller annet, så det spørs om 'bygdebokarkivet' vil bringe deg nærmere svaret. Bourdon må eventuelt ha dukket opp i kilder som bygdebokforfatteren ikke var klar over, tror jeg. Men du burde ta kontakt med Hedrum historielag; det kan være noen der som kjenner kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kristians innlegg 18: Har du kommet i skade for å henvise til Jans anenr. 12, mens din kommentar om dåp i Larvik kirke gjelder anenr. 13?Siden de fleste av disse folkene også er mine aner, interesserer denne debatten meg.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Har også fått nyss fra noen at Bouvin kan vøre fra en Valloner slekt som slo seg ned i Sverige. Det finnes forøvrig et sted som heter Bourdon i fylket Luxembourg (som ligger like ved landet Luxembourg) i Wallonie i Belgia. Byen ligger litt sør vest for Liege. Jeg er jo i Belgia og skal forsøke å se litt nærmere på dette.Er det noen som vet noe om Walloner slekten Bouvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.