Gå til innhold
Arkivverket

[#32377] Johannes Jørgenson ''John M. Jorgensen'' (1827-1898) frå Noreg til Nebraska!?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

På Greenwood kyrkjegard nær Wahoo, Saunders Co., Nebraska ligg dette paret gravlagt:JORGENSEN, John M. June 27, 1827 - Jan. 9, 1896JORGENSEN, Elizabeth Jan. 24, 1837 - Dec. 25, 1909Eg trur at denne mannen godt KAN vera identisk med:Johannes Jørgenson (Joranger), fødd i Hafslo i Sogn 5.8.1827, flytte i 1855 til Buksnes i Nordland, for so å utvandra derifrå til Amerika i 1860.MEN, eg er ikkje overtydd, og særleg misliker eg mellombokstaven ''M'', so no lurer eg på om nokon i Brukarforum dreg kjensel på denne karen og kvar i Noreg han eventuelt kan ha opphavet sitt ifrå?Eg kan føya til at Elizabeth hadde Olson som jentenamn, og tre born voks opp:* Albert 1871* Jorgen Master 1874* Amanda Elizabeth 1876Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrient -Jeg er ikke i stand til å finne disse folka i cenus 1870. Er du?Finner dem i 1880 - 1885 - 1900 - 1910. Regner med at du har gjort samme funn.I 1900 sies det at Elisabeth innvandret i 1864 - samme sted står det (med strek over) at hun hadde vært gift i 30 år. Om dette betyr at hun ble gift i 1870 - eller om det betyr at hun rakk å være gift med John i 30 år før han døde - er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er mulig.... ville jeg sett litt nærmere på skipet 'Olaf' som forlater Christiania 23. sept 1868 - og ankommer Quebec 27 jun 1868. På passasjerlisten finner vi både Johan Mathias Jørgensen 42 år og Elisabeth Olsen 30 år - begge bosted Tønsberg. Det kan jo være et skudd i tåka..... men likevel verd å se nærmere på etter mitt skjønn.[url="http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1426>http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1426Han KAN være identisk med Johan Mathias Jørgensen døpt i Nøtterøy 3 juli 1828.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jon for interessante og, etter mitt syn, svært oppklarande opplysningar!Eg hadde alt kikka på Johan Mathias Jørgensen fødd på Nøtterøy, men so fann eg at han gifte seg på Nøtterøy 1.11.1849 med ei Jacobine Nilsdotter frå Tønsberg og konkluderte at det ikkje kunne vera han som hamna i Nebraska...No ser eg at Johan likevel utvandra til Amerika, og me lyt vel tru at han var enkjemann på den tidi? Han passar i alle høve svært godt til John Jorgensen i Nebraska, og dessutan har me Elisabeth Olsen på same båten...!Dette tyder at eg lyt sjå meg om på ny etter ''min'' Johannes Jørgenson i Amerika...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

I innlegg 2 skriver du Jon at du finner disse folka på div. tellinger. Jeg har forsøkt å finne dem på ancestry i 1880 og 1900 og søker da på ”jorgenson” født i norge og bosted ”nebraska” men uten resultat. Er det tillatt å spørre hvilke søkekriterier du bruker ?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KolbjørnI 1880 søkte jeg på John f. i Norge 1827 pluss minus 5 år bosatt i Nebraska i Saunders county. Får da ett eneste treff på 'vår' mann: 'John Jerginson'.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/census/individual_record.asp?INDI_CODE=1880US%5F8221455%5F0&lds=5&region=0&regionfriendly=&juris1=NORW&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI 1900 søker jeg via ancestry på sønnen Albert f. i Nebraska 1871 pluss minus 5 år bosatt i Saunders county Chapman township Nebraska og får da treff på Albert Jergenson. Som for anledningen feilaktig har fått svenskfødte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.