Gå til innhold
Arkivverket

[#32387] Hvordan finne tysker som tjenestegjorde i Norge under 2. verdenskrig


Gjest erika bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest erika bakke

Er det noen som vet hvor jeg skal henvende mg for å finne min farfar [navn fjernet av personvernhensyn. Red.anm.] eller hans etterkommere???Han er født ca 1916 i grynevald?Tyskland.Han tjenestegjorde under 2verdenskrig i nordnorge?Hilsen Erika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Prøv hos Riksarkivet. De sitter på mange farskapssaker fra krigens dager. Men å finne andre slektninger i dag er ikke sikkert blir så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Som nevnt i innlegg 2 har Riksarkivet mange slike saker. Ta kontakt med Kåre Olsen i Riksarkivet, han har god erfaring med slike saker og har også skrevet en bok om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Lebensbornarkivet er flyttet til Rksarkivet i Oslo. Det lønner seg nok å henvende seg der skriftelig i første runde. Alle tyske fedre (soldater) er oppført og det er en fordel om du har hans tyske tjenestenummer (det kan være stave/skrivefeil). Om du har interesse av det kan jeg gi deg navn og telefonnummer til formannen i Norges krigsbarn Forbund i Oslo. I såfall mail meg på shipping@mpmortensen.comMvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Hei Erika,Du skulle først skrive til Bundesarchiv, Zentralnachweisstelle, Abteigarten 6, 52076 Aachen-Kornelimuenster, epost: zns@barch.bund.deDe har navn osv. til alle tyske soldater i første og annen verdenskrig, du må forklare at han er din farfar for å få adgang til informasjon Det var flere forskjellige Gruenewald i forkrigs-Tyskland: 1) Prøyssen, Schlesien, regjeringsdistrikt Liegnitz, krets Hoyerswerda (i år 1874) År 1999: 01945 Gruenewald, krets Oberspreewald-Lausitz Da skulle du skrive til Landkreis Oberspreewald-Lausitz, Kreisarchiv Oberspreewald-Lausitz, Dubinaweg 1, 01968 Senftenberg, Telefon: +49 (0)03573 - 870 15 -41, -42, Telefax: + 49 (0)3573 - 870 10 702) Prøyssen, Hannover, regjeringsdistrikt Lueneburg, Amt Medingen Nå del av Bienenbuettel, Gemeindearkivar Dr. Wedekind, 29553 Bienenbuettel 3) Prøyssen, Pommern, regjeringsdistrikt Koeslin, krets Neustettin, nå i Polen: Mieszałki, pow. Szczecinek Da skulle Du spørre hos Państwowe w Gdansku, 80-958 Gdańsk, ul. Waly Piastowskie 5, skr. Poczt. 401,(Så langt i Ritters Geographisch-statitisches Lexikon 1874)4) Gruenewald ved 58540 Meinerzhagen – Stadtarchiv, An der Stadthalle 1, 58540 Meinerzhagen 5) 54516 Gruenewald ved 54516 Wittlich, Rheinland-Pfalz 6) Gruenewald, 57635 Kircheib, Rheinland-Pfalz 7) Gruenewald, 42657 Solingen, Nordrhein-Westfalen 8) Gruenewald, 29303 Bergen, krets Celle, Niedersachsen 9) Gruenewald, 58507 Luedenscheid, Nordrhein-Westfalen 10) Gruenewald, 58849 Herscheid, Nordrhein-Westfalen 11) Gruenewald, 57319 Bad Berleburg, Nordrhein-Westfalen 12) Gruenewald, 57339 Erndtebrueck, Nordrhein-Westfalen (Muellers Grosses Deutsches Ortsbuch, Bundesrepublik Deutschland, 27. Auflage, Post- und Ortsbuchverlag Postmeister a. D. Friedrich Mueller, Wuppertal 1999/2000)med vennlige hilsenFalk Liebezeit, Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erika Bakke

Hei,vil takke alle som har svart på innlegget mitt så mye:-)Jeg setter utrolig stor pris på at det er så mangen hyggelige mennesker der ute som tar seg tid til å hjelpe meg og min søster til å finne våre røtter:-)Mvh Erika og Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.