Gå til innhold
Arkivverket

[#32389] Slekten Schønnebøl

Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

I Herøyboka av Bjarne Rabben, bind 2, under gården Flusund, står det om ei Gyrvhild Persdatter Schønnebøl. Det står videre at hun var av den danske adelsætta Schønnebøl i Meløy. Videre: 'ho ervde Benkjastokkgodset på Sunnmøre, som hadde hovedsætet sitt i Vik i Gursken...' Ble gravid med Anders Robertson Binston under et opphold i Stavanger i 18-årsalderen, og for å unngå skammen flyktet de til Orknøyene sammen, der barnet, Robert ble født. Sønnen flytta siden tilbake til Bergen, der han gifta seg med enka etter kjøpmann Vollschaug, og tok borgerskap i 1659. Gyrvhild ble etterhvert enke og flytta tilbake til Norge, og fikk i 1662 alt Sunnmørs-godset til fri rådighet og bosatte seg i Gursken.Gyrvhild og døtrene brukte i midlertid mer enn de hadde, og på slutten 'var det bare fattigdom'.Nå lurer jeg på om noen vet hvem foreldrene til Gyrvhild var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Gyrvhild Schønnebøl og døtrene budde på Vik i Gursken, og dei blei kalte 'Fruerne paa Vig'. At Gyrvhild var mor til borgaren Robert Anderssen i Flusund, og at Robert var gift med enka etter Jørgen Vollschaug, er rein fantasi. Sprøyt. Dessverre kom røvarhistoria på prent i Herøyboka.Det vi veit er at Robert Anderssen, som aldri kalte seg Binston, var fra Orknøyane, og at han m.a var gift med ei Boel Hansdatter. Ein son, Anders Robertsen, kalte seg 'Bendsteen', eit namn som trulig skriv seg fra ein gard Binston på Shetland eller Orknøyane.Boel Hansdatter var IKKJE datter av lagmann Hans Glad i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Oj, da var det mye som ikke stemte. Trodde jeg kunne stole på Rabben jeg :(Kanskje du kan hjelpe meg å rydde opp litt da...Søren Robertsen Flusund (1670-1738) var iallfall mine barns 8. oldefar. Jeg regner med at det er korrekt at han var sønn av Robert Andersen (som ikke het Binston?) og Boel Hansdatter (som ikke het Glad?).Du sier at Gyrvhild ikke var mor til Robert, da kan vi glemme henne. Hva med historien som står om Roberts far Anders Robertsen og hans farfar Robert Anderson Binton (skomaker fra Skottland). Er det også oppspinn? Vet man ikke hvem som var Roberts far?Og hvem var denne Boel Hansdatter? Mange spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det var ikkje Rabben som dikta opp dette, han skreiv bare av røvarhistoria fra ein annan:Ola Kvalsund prøvde å kople Robert Anderssen til ein skomakar Anders Robertsen i Stavanger, bare på grunn av namnelikskapen. Kvalsund hadde ingen kilder, men god fantasi kopla til ønsketenking.Søren Robertsen var son av Robert Anderssen og Boel Hansdatter. Boel sitt opphav er ukjent.Boel Hansdatter Glad var gift med borgaren Jørgen Føllschoug i Bergen, men må først å ha vore gift ein Anders. I dette ekteskapet hadde ho sonen Ole Anderssen Glad, fødd sist i 1630-åra, personellkapellan i Hjørundfjord, seinare i Borgund. Boel Hansdatter Glad var fødd kring 1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.