Gå til innhold
Arkivverket

[#32398] Kristiania - To søstres familier - hvor ble de av etter FT 1900?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Jeg lurer på hva som skjedde med følgende familier:Familie 1: Rathkes gade 12, Kristiania: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=7205&personpostnr=194664&merk=194664#ovre>LenkeHer står det at farens navn er 'Kristian Adolf', men jeg har i folketellingen for 1899 sett at navnet hans er 'Gustav Adolf'.Her er familien i 1899:Rathkes Gade 12, 18991ste Etag.Gustav Adolf Nilsen F: 1865, Christiania, Regnskabsfører (hos J. Marthinsen), giftSofie Nielsen, F: 1859, Hvalerøerne, Hustru, giftGeorg Alfred Mellebye Nielsen F: 1887, Christiania, BarnMartha Jenny Nielsen, F: 1889, Christiania, BarnBjarne Gunnar Nielsen, F: 1892, Christiania, BarnOskar Hjalmar Nielsen, F: 1893, Christiania, BarnAnna Sofie Nielsen, F: 1894, Christiania, BarnLilly Agnete Nielsen, F: 1896, Christiania, BarnAlf Thorleif Nielsen, F: 1897, Christiania, BarnElna Karine Nielsen, F: 1899, Christiania, BarnAgnete Elisabet Nielsen, F: 1829, Christiania, Enke Via hjelp, har jeg ikke klart å finne dem i senere folktellinger i Oslo. Er det noen som vet noe om familien, hvor de ble av, emigrerte noen? ( etter mine forsøk har jeg ikke funnet noen innførsler som stemmer 100%)Familie 2: Toftes gade 67 LenkeI 1899 bor de på samme sted:Toftes Gade 67 ?? etage.Carl Christensen, F: 1863, Borre, Smed, GiftAnna Christensen, F: 1862, Hvalerøerne, Hustru, GiftWilhelm Christensen, F: 1890, Kristiania, BarnMillian, Christensen, F: 1892, Kristiania, BarnAnna Cammilla Christensen, F: 1893, Kristiania, BarnSverre Christensen, F: 1896, Kristiania, BarnRudolf Christensen, F: 1898, Kristiania, Barn Karl Anton og Anna giftet seg i Paulus Menighet 19.feb 1888, (opplysninger fra FS/IGI)Denne familien har jeg heller ikke funnet senere, så jeg spør om det samme for denne familien.Jeg har forstått at Toftes Gade 67 og Rathkes gade 12 ligger på dagens Grunløkka.Fra denne siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Torunn :)Toftesgate ligger helt korrekt på Grünerløkka, og jeg vil tro at Toftesgate hørte til Paulus kirke/menighet.Rathkesgate vil jeg tro tilhørte Sofienberg kirke/menighet. (Beliggende Rodeløkka?)Som barn bodde jeg på Grünerløkka, gikk på Grünerløkka skole, og tilhørte Paulus menighet.Min venninne bodde i Rathkesgate, gikk på Lakkegata skole, og tilhørte Sofienberg menighet.Lykke til videre!*Smil* fra en gammel 'Grønnerløkka-ramp' i Drøbak, Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Rigmor! Tusen takk for innspillet. Da har jeg kanskje feil da, da jeg trodde Rathkes gade var i Paulus menighet....Hmmm.. Det er mange menigheter å jobbe seg igjennom.. Dermed er det kjekt med innspill som kjenner 'gamle' Oslo/Kristiania.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiNoen av barna gikk sikkert på Lakkegata SkoleOslo Byarkiv har skoleprotokoller derfra som er vel verdt å undersøke. Det kan stå noe der om flytting.Noen av 'mine' bodde i Rathkesgt 16 fra 1910 og de gikk på Lakkegata Skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk for tipsene, Laila og Solveig!Skoleprotokollene har jeg faktisk ikke tenkt på.Problemet er at i 1901 så finnes ikke familiene på de to adressen ( ifølge min 'hjelp' som har lest på Byarkivet. Har ikke lett der selv. )TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Laila!Jeg så at jeg hadde linket til samme sider som du hadde.Hvis de bare 'byttet' menighet i Kristiania, er de da meldt flyttet innenfor disse?Problemet er at jeg ikke har familiene i 1901. Hvis jeg kunne ha funnet fedrene i adressebøkene, så hadde det kanskje vært enklere.Kanskje med bakgrunn i at farens navn i Rathkes gade, er ulikt fra 1899 - Kristiania fra den i desember 1900.Flere av barna har (kanskje spesielt familien i Toftes gade som f.eks. 'Millian') relativt uvanlige navn. Så det burde ikke være et veldig arbeide å finne fram til dem.Georg Alfred Melleby F: 1887 kan jo være konfirmert i 1901. (14 år).Nei.. dette er ikke lite å se igjennom. Finnes det online kirkebøker fra Petrus og Paulus menigheter?(database eller mikrofilmbilder?)Ser at det ikke finnes noe utlagt på Arkiverket sine testsider ennå.Nåvel. All hjelp er hjertlig velkomment!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Hei, Sofienberg menighet er for ny til å være av interesse her. Du må helt korrekt til Paulus menighet, event. Petrus menighet. Min familie i Toftesgt. 66 tilhørte Paulus tidligere, men i nyere tid Sofienberg menighet. (vi bodde der i tre generasjoner) Tror ikke disse kirkebøkene er lagt ut på nett, men dersom du ikke kommer videre kan jeg sjekke dem på Oslo byarkiv for deg om du tar kontakt. mvh Beate H. beahell@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Tusen takk for tilbudet, Beate! Jeg sender deg en epost i løpet av dagen.Hvis det er noen andre som har noe å bidra med, er jeg fortsatt interessert!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei Torunn! Jeg tror jeg kanskje har funnet noen mulige kandidater til disse barna. Men hvis du har fødselsdatoer hadde det vært fint for verifisering av de opplysningene jeg har funnet. SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Steinar!Høres interessant ut!Nå har jeg en dialog gående med Beate Helland, og hun lovte å komme tilbake til meg dersom hun fant noe, så kanskje hun har noen fødselsdatoer. Kjempefint at du skriver innlegg!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Steinar! Jeg har foreløpig ikke fått noen informasjon fra Beate Helland, men hun har lovt meg å snart undersøke for meg. Så da kommer jeg tilbake.Jeg har jo fødselsdatoer for to av barna:Elna Karine Nielsen er født 07.09.1899 i Kristiania av foreldre: Gustav (Kristian) Adolf Nielsen og Sofie (gift Nielsen). En udøpt pike F: 28.11.1900 i Kristiania, av foreldre Karl Anton Kristensen og mor Anna (gift Kristensen.Hvis dette er til hjelp? TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Den navnløse piken het Olga. Døpt 3. feb. 1901 i Paulus kirke. Familien Nielsen hadde flyttet til Kolstadgt. 16 før Elna Karine ble født, men fant henne ikke i kirkebøkene ved første forsøk. Kolstadgt. er vel Kampen menighet? Familien Christensen/Kristensen er sporløst forsvunnet i adresseboka for Oslo 1902.Sender deg det jeg fant på e-post, Torunn. Kanskje andre har noe å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Beate! Tusen takk for hjelpen! Har nettopp sendt mail til deg.Steinar, jeg vet ikke om du kan hjelpe meg? Dette er helt klart familiene jeg leter etter.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei igjen! Send meg en e-post på steinylatonlinedotno så kan jeg overbringe de opplysningene jeg har skaffet til nå. De er såvidt usikre en del av de, at de ikke bør legges ut her før dobbeltsjekking. Vi kan heller ta en oppdatering når det er sjekket ut. SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Takker for all informasjonen jeg fikk av deg Steinar! Jeg har ikke hørt noe fra Beate (sender mail nå etterpå) og har derfor ikke kommet meg lengre på vei med disse to familiene.Olga ble døpt i Paulus menighet, og foreldrene giftet seg i samme menighet, så det kan nok være at de andre barna også er døpt i denne menigheten. Dermed så kan det være en mulighet for at det finnes opplysninger om hennes søster blant fadderene.Så hvis det er noen der ute som har mulighet for å slå opp i Paulus menighet og barna til Anna og Karl Anton ( se tidligere innlegg for årstall de er født.) så hadde jeg blitt glad.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har kjørt meg litt fast i disse to søstrenes skjebner. Mye på grunn av at jeg ikke har hatt mulighet og ikke har mulighet i overskuelig fremtid å komme meg på Byarkiv og/eller Statsarkiv..Så hvis det er noe med Paulus Kirkebøker tilgjengelig som har lyst til å slå opp for meg, så hadde jeg satt veldig stor pris på dette!Med vennlig hilsen TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Følgende står i FT 1903 for Kristiania: Gustav Adolf Nielsen, , F: 1865, gift, Gaardsbestyrer Sofie Do., F: 1859, gift, Hustru Georg Alfred Do., F: 1887, Lærling af elektrik?? Martha Jenny Do., F: 1889, Børn Bjarne Gunnar Do, F: 1892, Børn Oskar Hjalmar Do., F: 1893, Børn Anna Sofie Do., F: 1894, Børn Lilly Agnete Do., F: 1896, Børn Alf Thorleif Do., F: 1897, Børn Elna Gudrun Do., F: 1903, Børn Angete Elisabeth Nielsen F: 1829, Enke Her står det at Gustav og Sofie har fått en datter, Elna Gudrun i dette året.Ifølge denne siden : Lenkehører Kolstadgate til Kampen Kreds. Stemmer dette for 1903?All hjelp med disse to familien mottas med hjertelig takk!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Har brukt litt tid på å lete i de kirkebøker som nå er tilgjengelige på DA.Fant i Paulus menighet konfirmasjonen for Alf Thorleif Nilsen den 1/12 1912. De bodde da i Grünersgate 1 som også er på Grünerløkka.Han er således stadfestet født 23/12 1897 og dpt 31/12 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Steinar, har glemt å takke deg! Tusen takk!Har nå funnet følgende barn født/døpt i Paulus Menighet:Georg Alfred Mellebye NielsenMartha Jenny NielsenBjarne Gunnar NielsenOskar Hjalmar Nielsen (+ en tvillingbror)OgVilhelm KristensenHar ikke funnet flere søsken av Vilhelm født/døpt i Paulus.Hvis noen har flere opplysninger som kan være til hjelp, er disse hjertelig velkomne!Med vennlig hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.