Gå til innhold
Arkivverket

[#32400] Anne Kristoffersdtr. g. 1747 m. Åke Olsen Torp/Ø. Bergan i Sandar, Vestfold

Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg lurer på hvem foreldrene til Anne var.Anne er født ca 1719. Jeg tror at det kan være Kristoffer Sørensen og Siri Larsdatter på Åbol i Sandar som er foreldrene.Lorens Berg skriver i 'Sandeherred - en bygdebok' følgende på s. 364 om barna til Kristoffer og Siri:'Tre barn nævnes: 1. Søren, fikk bruket 2. Kristoffer, underofficer, kjøpte halve Bugården 3. Marte, g.m. Anders Sigfredssøn (bruk 1). Men Sibilla som egtet Per Vestre Bergan var vist også herfra. Muligens ogsaa Lars Kristoffersen Fevang'Etter søk på Vestfold-slekt finner jeg Anund f. 1735 og foreldrene var Kristoffer Sørensen og Siri Larsdatter.Blant konfirmerte finner jeg fra Åbol følgende:Anne Kristoffersdtr 1738, Lars Kristoffersen 1743, Mari Kristoffersdtr. 1748, Anund Kristoffersen 1753.Jeg tror at Kristoffer og Siri hadde følgende barn: 1. Søren f. ca 1708 på Åbol 2. Kristoffer på Bugården, senere Hitterdal/Hjartdal i Telemark 3. Sibille f. ca 1716 på Vestre Bergan 4. Anne f. ca 1719 på Bøe?, på Torp, og på Bergan 5. Lars f. ca 1721 på Unneberg, på Fevang, på Brua i Hedrum, på Stykket under From 6. Mari/ Marte? f. ca 1723 på Åbol 7. Anund f. 1735 på Lystad-eietMulig de hadde flere barn. F. eks Kirsti Kristoffersdatter f. ca 1730 og g.m. Iver Hansen Ø. UnnebergJeg har undersøkt i k.b. om faddere og forlovere for Anne og Åke, og funnet følgende:Søren Kristoffersen Åbol er forlover ved vielsen, han er også fadder for et av barna deresPeder Hansen V. Bergan (g.m. Sibilla Kristoffersdtr.) fadder for samtlige av barna til Anne og Åke.Ei Kirsti Kristoffersdtr. Bugården/Åbol er fadder for 2 barnMari (Marte?) Kristoffersdtr. Åbol er fadder for et barnVidere har jeg sett på faddere for barna til Søren, Kristoffer, Mari/Marte, og Lars.Fant ei Ane Kristoffersdtr Bøe fadder for to av Sørens barn i 1744 og 1745, altså før giftemålet i 1747. Den samme Ane er fadder for Sibilles barn i 1743.Åke Olsen Torp/Bergan er også fadder. For Sibilles barn i 1743, 1744, 1749, 1753 og 1755. I tillegg er han fadder for en sønn av Lars i 1762.En datter av Anne og Åke, Marte Åkesdatter, er fadder for et barn av Mari/Marte i 1770.Er det noen som har forsket på disse og som kan avkrefte/bekrefte dette? Mottar også gjerne respons på teoriene mine.På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har ikke klart å finne noe mer ut om Anne Kristoffersdatter, så jeg prøver å løfte opp denne debatten i håp om at noen der ute kan hjelpe.På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil Kjetil: Jeg har lett etter henne i kirkeboken, men jeg har problemer med å lese den første kirkeboken fra Sandar. Men det er en stund siden, så jeg skal gjøre et nytt forsøk.Til Einar: Jeg har ikke sett noe på hvor eventuelt Kristoffer kan komme fra ennå. Vet ikke annet enn det som står i Lorens Bergs bok. At han var gift med datteren av forrige bruker, og at L. Berg ikke vet hvor han kommer fra.Kanskje noen andre vet?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til ekteskapet mellom Kr. Sørensen og Siri Larsdatter. Ikke så mye å bli klok av, men... LenkeHer står ikke hvor noen av dem kommer fra, så det er vel fler som har hatt problem med å lese kirkbøkene:Lykke til med letingen i alle fall! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde å søke på Dis-treff etter Anne Kristoffersdatter. Kun et treff på Åke Olsen f. 1697-1756 Sandar, Vestfold. g. 1.m. Marte Pedersdatter Barn: Erik Åkesøsøn f. 1732 d. 1773, SandarOla Åkessøn f. 1754, Sandar, vestfoldG. 2.g.m Anne Kristoffersdatter Barn: Gunnar Åkessøn f. 1756, SandarHans Åkessøn , Sandar , Vestfold.Her er desverre ingen opplysninger om hvem hennes foreldre var.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg 6.Gunn som ikke har problemer med å lese kirkebøkene.Sandar vigde 1709 – 1925 - er ikke en avskrift av noen kirkebok, men er avskrift av en avskrift, men hvis du tror du kan gjøre det bedre, så er det bare å sette i gang,Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, jeg kan nok ikke klare bedre å lese gamle kirkebøker. Det er flott at du har gjort en kjempejobb med originale kirkebøker.Håper ingen føler seg kritisert her, det var ikke meningen!Jeg kunne ikke klare en så vanskelig oppgave, prøver bare å finne ut av det som er tilgjengleig på nettet og i bygdebøker, annet har jeg dessverre ikke kapasitet til.Ha en fortsatt god kveld med nye innspill!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiMed min lille erfaring fra kirkebøkene så langt tilbake( stort sett bare fra Vestfold) kan det se ut som om det ofte ikke var tatt med hverken bosted på parene eller forlovere. Så det behøver ikke stå noe mer i selve kirkeboken.Kirkebøkene blir mer detaljert jo 'nyere' de er. Hvis man ser på f.eks dåpsinnførsler, så sier de 'første' kirkebøkene ofte ikke noe mer enn farens fornavn og gårdsnavn. Morens navn er ikke nevnt og ingen faddere. Senere kirkebøker har også med alder/fødselsår på foreldrene.Sandars første (bevarte) kirkebok har ikke noen klar inndeling over fødte, viede, døde osv. Men en herlig sammensurium:-) Noe som gjør at jeg sliter litt med den, i tillegg er jo skriften vanskelig å tyde. Men jeg skal gå løs på den igjen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiNå skrev vi visst på likt her.Takk til deg Kjell for oppslaget, kjempeflott.Glemte også å takke deg Gunn i mitt forrige innlegg. Takk skal du ha for innspillene og lenkene.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Stor beundring til både Kjell og Laila for at dere har hatt mot til å gå løs på de vanskelige oppgavene. Lykke til med fortsatt arbeid! Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Ad. Christopher Sørensen: Så vidt jeg husker så sto det i bygdeboka følgende: skal ha vært søstersønn av Halvor Halvorsen Breche, gårdbruker på Brekke i Sandar. Noen som kjenner ham og søsteren?Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg tror jeg kanskje kan ha løst dette. Har i dag lett etter eventuell dåp til Anne Kristoffersdatter.Døpt i Sandar 12/5 1721 Christopher Aaboels barn kaldet Anne (eller Anun??) Jeg er litt usikker på om det er Anne det står der. Ønsker jo det, jeg tror siste bokstav i navnet er en e.Kan jeg spørre deg Kjell, hvis du ser dette, om du har tilgang på denne kirkeboken og om du har mulighet for å se på den. Se om det står Anne? På forhånd tusen takk.Videre fant jeg flere barn av Kristoffer: Søren døpt 24/11 1709, Kristoffer døpt 18/8 1818, Kirsti døpt 5/11 1725, Lars døpt 31/10 1726, Kirsti døpt 4. adv 1729, Mari f. 1730. Jeg vet også at de fikk en sønn Anund i 1735, men jeg rakk ikke mer enn fram til 1730 idag.Sibilles dåp fant jeg ikke, men kan ha oversett den. Noen plasser var skriften nesten helt borte. Fant ingen barn av dem mellom 1709 og 1718, det er jo litt rart. Men bygdeboken sier at Kristoffer Sørensen var orlogsmatros i ufreden, han var kanskje ikke hjemme i de årene. Merkelig er det også at Kristoffer og Siri giftet seg i 1712. Kan Kristoffer ha vært gift en gang før kanskje.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Laila!Kort 2/4 linje 5, bilde 3, første halvside:1721, 12. mai døpt Christopher Aabol hans barn kaldt Anne eller ( Anna ).1735 -Feria 3 Paschhatis, døpt Kristopher Aabol og Siri Larsd.’s barn med det navn Anun.Faddere:Mari Larsd. Lingelem, Anne Larsd. Kleggelia, Hans Andersen Lingelem, Nils Andersen Meløst og Anders Hansen Lingelem.Du er flink. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenNå er jeg glad altså, tusen tusen takk.At Anne er født 1721 passer veldig godt med den Anne fra Åbol som ble konfirmert 1738 og at hun var da 17 år.Da vil jeg regne med at denne gåten er løst:-)Og begynne med å lete etter hvor Kristoffer Sørensen kan ha kommet fra.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar ikke funnet ut hvor Kristoffer kom fra, men det er flere ting jeg har igjen å undersøke.Men grunnen til dette innlegget er at jeg har funnet Kristoffers og Siris trolovelse i Sandar kirkebok. De ble trolovet 13/11 1709. Så årsaken til at de ikke giftet seg før i 1712, er nok at Kristoffer ikke var hjemme.Tenkte mest på deg Einar med dette innlegget, for du er vel antagelig inne på samme linjen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Laila S. Hynne

HeiHar tatt opp denne igjen, og funnet i hvert fall en av foreldrene til Kristoffer.Med hjelp fra en av de mange flotte sidene med kilder på nettet, nemlig Theie.net i dette tilfellet, har jeg funnet ut at hans mor heter Kirsten Halvorsdatter. Dette fant jeg i et skifte etter Halvor Halvorsen på Brekke i Sandeherred som døde barnløs.I dette skiftet fra 23/10 1706 nevnes to brødre og en søster + nevøer og en niese.Bror Anders Halvorsen død, g. med Maren (Ingvaldsdatter if. L. Bergs Sandeherred) g. 2 med Hans Vaggestad. Deres barn var: Halvor A. myndig, Hans A. 20 år, Michel A. 15 år, Ingvald A. 13 år.Bror Michel Halvorsen død, Enken g. 2 med Anders Råstad Østre. En datter Maren Michelsdatter 21 år.Søster Kirsten Halvorsdatter død. En sønn Christopher Sørensen myndigJeg er usikker på hvor disse bodde bortsett fra Halvor Halvorsen som var på Brekke. Han har jeg funnet i manntallet 1701 for Sandeherred, da 38 år.Anders Halvorsen må være død før 1701, sønnene bor da nemlig hos sin stefar på Vaggestad. Michel Halvorsen tror jeg døde før 1690 fordi enken antagelig fikk sønnen Michel Andersen født ca 1690 med Anders Råstad (har ingen beviser for dette men antar han kan ha blitt kalt opp etter morens første mann)Hvor Kirsten Halvorsen og mannen Søren bodde vet jeg ikke. Finner ikke Kristoffer Sørensen i manntallet 1701 for Sandeherred. En Søren Tvetan i Kodal får en sønn Christopher i 1684, og det kan jo passe med alderen på 'min'. I følge bygdeboken får denne Søren fire sønner på Tvetan, hvorav to døde små. Mer sier ikke boken om hverken Søren, konen eller barna. Har tenkt å lete litt i kirkeboken for Kodal, Andebu for å se om jeg finner Kirsten død der.Hvis det er noen som vet noe om disse, er jeg takknemlig for å få vite det.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiSandar kb 1709-1733, 1709: d. 13. Nov. blev trolovede Christopher Sørens. enroulleret fra Sandefjords og Siri Larsd. Aabol. Deris forløftningsmænd Michel Brataas og Petter Brekke? LenkeFaddere ved Sørens dåp Dom 26 post Trin. (24.11) på samme side: Marj H????berg, Anne Larsd. Uneberg, Ditman Uneberg, Taalf Uneberg, Ole Sverstad. Kristoffer benevnes Enroull. Baadsmand.Ellers ser jeg ikke noen koplinger andre steder, Siris foreldre er vel kjent, her er et skifte som viser det, jfr. også bygdeboken: Aabol – Sandeherr. 29.1.1714 Sk.pr. 6, Fol. 225B Sybilla Larsd. død, g. Lauritz Amundsen. Barn: Amund Larsen 18 år. Anna 32 år. Maren g.m. Hans Andersen Lingelem. Aase g.m. Laur.(??) Brandsen Melløs. Siri g.m. Christf. Sørensen, matros. Ingeborg Lauritzd. 20 år. Farbror: Ditmand Amundsen. Br: 76-0-22. Nt: 65-0-22.Er Kristoffer fra Sandefjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei EgilTakk skal du ha for svaret.Siris foreldre har jeg styr på, det er verre med han andre:-)Jeg vet ikke hvor Kristoffer kom fra. Han er som nevnt ikke å finne i 1701-manntallet for Sandeherred. Det står Sandefjord ved trolovelsen, men jeg tror at Sandefjord er med i det samme manntallet som Sandeherred.Skal også kikke i Kodal/Andebu etter i hvert fall morens død. Får håpe jeg finner noe der. Men det samme manntallet som ovenfor dekker også Kodal i Andebu hvis jeg ikke husker feil. Så sjansene er nok små.Har også kikket litt i 1664-tellingen. Mest etter om jeg kan finne eventuelle spor etter Kirstens brødre. Jeg fant en interessant kar på Nordre Stavnum i Stokke. Der bodde det en Halvor Mikkelsen 54 år med to sønner nevnt: Hans Halvorsen 16 år og Anders Halvorsen 14 år. Stokke bygdebok skriver lite om dem. Men sønnen Anders var visst bruker i 1680-årene. Og fra 1693 er det en annen mann der.Vet at dette er tynne greier, men når man ikke har noe annet, så leter man overalt.Til slutt så må jeg få takke og skryte av sidene dine. Utrolig flotte, har funnet veldig mye der. Og nå som jeg har funnet ut at man kan søke på navn der også, så går det stykende:-)(Fant ut det for ikke så lenge siden skjønner du)mvh 'dataguruen' Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vedrørende 1701-manntallet:Dette er organisert etter tinglag, ikke prestegjeld. Derfor er Tjøme, som geistlig sett var anneks til Nøtterøy, og en del av Kodal med under Sandeherred. Likeledes er en del av Kodal med under Hedrum. Endelig var det noen få gårder i Kodal (Gallis, Hasås og Prestbyen) som fra gammelt av hørte til Arnadal skipreide og som derfor var en del av Jarlsberg grevskap. Disse gårdene er ikke med i manntallet, da Jarlsberg-manntallet dessverre er tapt.Ellers er det riktig at Sandefjords mannlige befolkning er registrert sammen med Sandeherred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KristianTakk for informasjonen.Jeg lette i 1701-manntallet for Larvik Grevskap, og da har jeg vel dekt Hedrum, deler av Kodal, Sandeherred og deler av Tjøme + Larvik, Tjølling og nedover der regner jeg med.Men kan kanskje være heldig å finne noe i kirkeboken for Kodal. I og med at noen gårder i Kodal hørte med til Jarlsberg som du skriver.Hva tenker du om denne Halvor på Stavnum. Har du vært mye borti denne gården?Igjen takk for nyttig informasjon.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.