Gå til innhold
Arkivverket

[#32420] Hans 'Grenader' Jørgen Moe's kjente fortelling.Etterslekt kan jeg formidle!


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hans Hansen Moe-eiet som Jørgen Moe kalte for Gamle Hans Grenader i historien 'I brønden og i Tjernet'.Jeg kan skaffe opplysninger om etterslekt.Her er Lenke til historien som Jørgen Moe skrev om ham. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg er interessert i etterslekt etter Hans Grenader i hans 2. ekteskap. Litt infløkt, men kan fortelle deg mer om du kan hjelpe og mailer meg på heid-o alfakrøll online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Litt opplysninger om etterslekten: Kirkebok for Hole: Viet 25/11-1815 Enkemannn Hans Hansen Moeseiet og pike Mari Borgersdatter Moe. Kirkebok for Hole: f.6/12 dpt.26/12-1816: Mads Hansen Moeseie. Foreldre: Husf.Hans Hansen og Marie Borgersdatter Moeseie Kirkebok for Hole: Viet 12/9-1836 Unk.Mads Hansen Moeseie,20 år,fødested Moe og pike Kiersti Olsdatter Moeseie,23 år, fødested Klype i Hallingdal. Under folketellingen 1865 for Norderhov ,Snadden under søre Frog finner vi at Mads Hansen er enkemann. Vet ikke når Kiersti Olsdatter døde. Her er barna til Mads Hansen og Kiersti Olsdatter f. Klype:Hans Madsen Snadden f.1836 g.m Maren Larsdatter. Martin Olaus f. 1839 Edvard f.1844 Karl f. 1847 Berthe Maria f.1842 g.m Karl Gulbrandsen(mine tippoldeforeldre) Johan Madsen Frog f.1852 g.m Karen Gabrielsdatter Han ble døpt 10/10-1852 i Hole.Mads Hansen ble gift igjen i 1869 med Mari Halvorsdatter f.1830 De fikk barna: Jørgine Kirstine f.1869 Marte Marie f.1872Her er litt om Kjersti Halvorsdatter Klype fra Nes i Hallingdal: Hun ble født 19/9-1813Far: Ole Larsen Klype,(Eidalseie) 1777-1825 g.m Margit Ellingsdatter f.1774Ole's far var Lars Persen g.m Sigrid Olsdatter.Kjersti's mor Margit Ellingsdatter: Far: Elling Olsen Rolvshus g.m Kjersti Knutsdatter.NES i Hallingdal. Opplysningene om Familien på Klype kommer fra en som heter Terje Østro.Kilde:Bladet Hringariki nr.1 april 1998. Kan bestilles fra Ringerike Slektshistorie lag. Der står mer utdypende om Hans Hansen (Grenader)Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du bør vel også lese ”Hringariki”s vårutgave 2005: Ole Yttri, Engebretsen: ”Pål Putten og Hans Grenader sin slekt”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.