Gå til innhold
Arkivverket

[#32424] Kirkebøker for Stavanger 1854-62

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Har noen mulighet til å gjøre et oppslag i kirkebøker for Stavanger for meg? Jeg leter etter opphav på følgende to som skal være født der: Ludvig Christophersen Wetteland f. 4. mai 1854 (55) og Lina Andersdtr. Johansen f. 23. November 1861 (62).På forhånd tusen takk for hjelp!Ellers omtalt her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=32324&sok=&startnr=51&antall=50&spraak=>Lenke og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge 'deathcertificate' på Lina het faren Anders Johansen og mor Rasmussen til pikenavn. Ifølge 'deathcertificate' på den ene sønnen, het Lina opprinnelig Oline. Håper det er mulig å finne opphavet, og finne dem igjen i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo.Jeg skal gå gjennom akkurat de kirkebøkene du nevner på mandag, om du kan vente så skal jeg kikke etter det du skal ha også. Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

At rhd.uit, in the 1865, is a 2 flat in Stavanger owned by Grude; and living with him is Johannes Endres. Harestad, 1830, Hetland and wife Martha Maria Rasmusdatter, 1823, Hetland. Oline born 1860, Hetland...so is Hetland near Stavanger? With her siblings..all 5 of them born Stavanger..i think it would be helpful to learn her birthdate, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er innom før mandag og ser dette, Sol Kerry, så hadde det vært supert om du hadde anledning til å sjekke også Hetland, for denne Oline - se tipset i innlegg 5.For om death certificate for Oline sier at faren var Andres Johanson, så kan det sikkert omtrent like gjerne være Johannes Endresen? Hun kalte seg Johanson som pikenavn, og oppga å være født i Stavanger 23.11.1861 - i census står hun oppført f. 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi.Jeg arbeider med kirkebøker fra Hetland på den aktuelle tiden, har en del hjemme og skal kikke etter, det andre må jeg ta i morgenHilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Heidi.Det ble ikke den store dagen for meg idag, må vente på en til filmruller, håper den er på plass i morgen eller onsdag. Det finnes bare et sted i Rogaland etter Rygh sin gårder i Norge og det er i Ogna på Jæren, så jeg kikket etter i bygdebok for Ogna men fant ikke noe som knyttet navnet ludvig eller christopher til brukene der. Kikket i kirkebok opptil 1839 for å se om Wettelandsnavnet fantes i Stavanger da, og det gjorde det, jeg fant en Torger Christophersen Wetteland som døper barn, skal prøve å følge ham litt på livets vei for å se hva jeg finner der. Får ikke gjort noe med mitt eget heller før neste filmrull er på plass. Håper du kan vente noen dager til, jeg har lett etter min kar i 25 år nå. Fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Sol! Jeg er bare superglad for at du kan gjøre dette, om det er i dag eller på onsdag - alt er mindre enn dine 25 år! :-)Det jeg mener å vite (fra Familysearch og sjømannsruller), er at Ludvigs far er Christopher Michelsen Wetteland f. 10.3.1819, døpt 18.4.1819 i Kristiansand. Hans far igjen Michel Christophersen (kanskje en bror av Torger Christophersen Wetteland som får en del barn i Stavanger?). Michel brukte allerede i 1812 navnet Wetteland, da han ble gift med Guri Ådnesdtr. i Kristiansand. Jeg har ikke funnet knytting til garden i Ogna, og de kan heller ikke knyttes til Wetteland i Vanse/Lista, såvidt jeg har skjønt. Pussig! De har jo tatt i bruk gårdsnavnet forholdsvis tidlig...Jeg sliter forøvrig litt med å finne igjen Wetteland/Vetteland-gardene i 1801, og har heller ikke funnet Michel Christophersen eller Guri Ådnesdtr. i 1801, og kjenner ikke deres opphav. I tillegg til Christopher fikk de Anne f. 1815, Gurine f. 1817, Abraham f. 1821, og Gurine Marie f. 1825. De to siste og Ludvig er da å finne i Stavanger i 1865 - mens jeg mener å ha funnet Anne i Egersund 1865.Jeg står ellers ganske fast... Alle innspill er hjertelig velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn kandidat som far for Christopher Michelsen Wetteland (f. i Kristiansand 1819), er Michel Christophersen døpt i Ogna 22.4.1781, foreldre Christopher Michelsen og Gjertrud Garbrielsdtr. De får også barna Malena 1773 (gift på Herredsvela), Elen 1779, Christopher 1784, Tosten 1786. Ingen Torger som jeg kunne se på FS.Gardene i Egersund har stort sett bare nummer i 1801, ikke navn, så jeg vet ikke hvor jeg finner Wetteland...Forøvrig finner jeg en Christopher Wetteland til i 1865, i Egersund, også født i Kristiansand: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61101&gardpostnr=117&personpostnr=1017&merk=1017#ovre>Lenke Mens denne er Ludvigs far: Lenke Hans søsken Abraham og Gurine er også i Stavanger 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Wetteland (innlegg 15) i Egersund 1865 er sønn av Tosten Christophersen f. 1786 i Ogna. Christopher Michelsen i Stavanger 1865, er vel gjerne sønn av Michel Christophersen, f. 1781 i Ogna?Pussig at ikke Ognabøkene sier noe om disse under Wetteland - de må jo ha tatt navnet derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Jeg har satt og gått igjennom kirkebok for Dom i kveld opptil 1839 og skrevet ned alt om Wetteland. Jeg fant en Torger Christophersen, med div. yrker, gm. Christine Charine og da med 5 barn, 2 sønner og 3 døtre. Jeg skal hente Ognaboken imorgen å gå gjennom den en gang til, samtidig ta med kirkebøker for Egersund som jeg så de også hadde, det blir i morgen ettermiddag de har åpent. Barna til Wetteland er født 1826, 1829, 1832, 1835 og minstemann i 1838.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten forglemmelse.Michel Wetteland gm. Gurie Aadnesdtr. Han var også kjøpmann, får en sønn Michel født 20.10.1831.Natthilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Sol! Jeg gleder meg bare til fortsettelsen! Antagelig er vel Torger en bror til Ogna-barna i innlegg 15.Når du skriver Dom - er det Domkirken i Stavanger? Da kan jeg vel forstå det slik at Michel Christophersen og Guri Ådnesdtr. flytter fra Kristiansand til Stavanger mellom 1825 og 1831?Takk igjen! Jeg føler meg svært nær målet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få takke for super hjelp fra Sol Kerry Johannessen med tråling av bygdebøker for halve Rogaland. Vi har funnet hvilken gard disse tilhører, og hvordan.Det opprinnelige spørsmålet om oppslag i kirkebøker for Stavanger, har vi ikke helt løst enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.