Gå til innhold
Arkivverket

[#32429] Synnøve Gunnarsdatter Halle, (f. 1733?), Sande, M&R

Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Finner i Sandesoga, bind 2, s. 65 under gården Halle indre 4, ei Synnøve Gunnarsdatter Halle. Hun oppgis å være født i 1733. Problemet er at hennes mor Siri Andersdatter Arset og far Gunnar Torbjørnsen Sandsmyr i følge samme bok er født i 1724, og altså var bare ni år da Synnøve ble født. Synnøve hadde søsken som var født 1748, 1749, 1758 og 1761. Vet noen hva som er korrekt info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det ville vært fint å få vite om hun var gift og eventuelt med hvem, og navn på søsken hadde også forenklet letingen..her er et forslag: Lenke - hun er da født antakelig i begynnelsen av 1750 tallet..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Ja, Synnøve var gift med Ola Olsen Nøresande. Synnøve hadde fire søstre; Randi f. 1748, Siri f. 1749, Ingeborg 1758-1767 og Oline f. 1761. Det kan nok passe at hun var født i 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det er fort gjort å lage nokre skrivefeil. Det er vel helst det det er snakk om her. Det gjeld berre å finne ut kva som er rett. For å auke forvirringa litt til: I kyrkjeboka 1755 (s.69) finn eg 7 s.e.trin: 'døbt Guner Halles barn N. Seri'. Og på same sida, som innleidd: 'Brithe Halle'. (Eg finn ikkje innleidd noko Siri Halle, og ikkje døypt andre barn frå Halle som kan høve til denne Brite. Andrekona til Gunnar skulle vere Berte, som fort er Brithe i skrift eller omvendt. Og oppkalling av avdød ektemake var vanleg. Ifl. Sandesoga var førstekona d. først i 1761 og Gunnar oppattg. 1762. Men desse hendingane finn eg ikkje innført på desse åra. (Men ikkje i 1753-54 heller.)'Gunder Halles B: N: Randi' er dp. 11 d.e.tr. 1748, så det stemmer. Mora ('Gunder Hallis K.') innleidd 15.s.e.tr. Men Siri 1749 finn eg ikkje.Eg kan ha oversett noko. Men det kan sjå ut som om du eller nokon annan må sjå nærare på Gunnar og familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.