Gå til innhold
Arkivverket

[#32431] Thomas Gullikson Høyme, fødd Vestre Slidre(?) 1873, til Amerika kring 1890?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Thomas Gullikson Høyme, oppgjeven fødd i Vestre Slidre eller i Sør-Aurdal 17.4.1873, skal vera son av gardbrukar Gullik Knutson på Høyme (fødd i Vestre Slidre 1827) og kona Marit Jensdotter (fødd i Vestre Slidre 1837). Thomas skal ha utvandra til Amerika kring 1890.Kan nokon med lokal kunnskap og eventuelt tilgang til bygdeboki for Vestre Slidre hjelpa meg med desse opplysningane:* Stadfesting av Thomas sin fødselsdato (17.4.1873) og fødestad (Vestre Slidre)?* Kva år utvandra Thomas Høyme til Amerika?* På kva gard i Vestre Slidre var Gullik Knutson fødd?* På kva gard i Vestre Slidre var Marit Jensdotter fødd?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Bygdeboka for Vestre Slidre er snau nær det gjelder personopplysninger. Men jeg kan likevel svare på de to siste spørsmålene, med bygdeboka som kilde (Gardar og slekter i Vestre Slidre av Geir Beitrusten).Gullik Knutson ble f. 1825 (ikke 1827) på Nedre Høyme (7/8) i Lomen i Slidre (Lomen tilhørte Vestre Slidre etter delingen av prestegjeldet i 1848). Han ble g. 1) m. Kari Olsdtr. Ulven og 2) m. Marit Jensdtr. Høyme, f. Kårstad.Marit Jensdtr. ble f. 1837 på Nordre Kårstad (10/2) i Lomen i Slidre. Hun ble g. 1) m. Tomas Knutson Høyme (1822-69) og 2) m. Gullik Knutson Høyme, de to ektefellene var brødre. Marit døde i 1906.Gullik Knutson kjøpte en part av matrikkelgården Nedre Høyme i 1857 (som ble b. nr. 3), sønnen Knut overtok i 1873. Dette var et eget bruk i perioden 1857-1918, men er i dag en del av Nedre Høyme (7/1, som egentlig består av de tidligere bruksnumrene 1, 3 og 8) som fortsatt er i slekta til Gullik. I bygdeboka er det bare tatt med opplysninger om brukere under b. nr. 3, det er ikke tatt med slektsopplysninger. Jeg kan derfor ikke si med sikkerhet hvor sønnen Thomas er født, men det ser altså ut til at det er på Nedre Høyme (7/3). Der bodde Gullik som enkemann i 1865, men i 1900 hadde han og Marit føderåd hos nevøen på Nedre Høyme (7/8) hvor Gullik var fra.I følge FamilySearch giftet Gullik og Marit seg 21/7-1873 i Vestre Slidre og sønnen Tomas ble døpt samme dagen i Sør-Aurdal!! Det er selvfølgelig feil, Tomas er nok f. på Nedre Høyme (7/3) og døpt i Vestre Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg må komme med en presisering av hva jeg skrev i mitt forrige innlegg:Marit Jensdtr. var altså g. m. Gullik Knutson sin bror Tomas i sitt første ekteskap. De var brukere på Nedre Høyme (7/8) hvor Gullik og Tomas var fra. Og Gullik var eier og bruker av Nedre Høyme (7/3) fra 1857. Gullik har blitt enkemann senest i 1865, og Marit ble enke i 1869. Så må den godeste Gullik ha satt barn på enken etter sin bror, hun bodde på nabobruket. I 1873 giftet så Gullik og Marit seg, Gullik overlot bruket (b. nr. 3) til sønnen Knut samme året og flyttet trolig til Marit på b. nr. 8. Der bodde de i hvert fall i år 1900, de hadde da føderåd hos Knut Tomasson som var Gulliks nevø og stesønn og Marits sønn. Siden Tomas ble f. før foreldrene giftet seg (med forbehold om at opplysningene i F.S. er riktige) må han være f. på b. nr. 8 og ikke b. nr 3. som jeg skrev i mitt forrige innlegg. Tomas Gullikson og faren Gullik Knutson ser altså ut til å være født på det samme bruket, nemlig Nedre Høyme (7/8). Og dette bruket er i dag en del av Nedre Høyme (7/1) som er resultat av en sammenslåing av brukene med bruksnumre 1, 3 og 8. Da skulle alle detaljene være på plass og alle spørsmålene besvart. Men opplysningene fra F.S. burde kontrolleres mot kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Rune og Gunnar for gode og svært fyldige opplysningar om Thomas Høyme og ætti hans! Eg er overvelda og svært godt nøgd!Eg er samd i at opplysningar frå FamilySearch lyt sjekkast mot originale kyrkjebøker, men når me veit at Thomas ogso i Amerika nytta fødselsdatoen 17.4.1873, trur eg me kan vera trygge på den...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.