Gå til innhold
Arkivverket

[#32432] Marie Magdalene Kristoffersen; født Houan

Gjest Yvonne Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Eide

Marie Magdalene Houan f.1860 Trondheim d. 1939 Bergen. Gift i Bergen 1883 med August Kristoffersen som var fra Asker. De bodde en periode i Trondheim( folkemunne fra mine gjenlevende slektninger) men var forøvrig bosatt i Bergen med sine barn.Tidligere info om Marie har jeg kun funnet i 1865- tellingen for Trondheim:Husmoder Malene Johannesdt. Næss, 70 år, enke, født i Levanger prestegjeldHennes dt.1: Juliane Marie Næss, ugift, f. ca. 1834 i Trondheim Julianes barn: 1. Oline Aspaas 2. Anne M. Kjentling 3. Marie Magdalene HouanHennes dt.2: Maren Andrea Næss, ugift, f. Trondheim Maren bor også med sine to barn i denne huslyden og det er dessuten registrert en Severin Næss, ugift logerende matros, 20 år, f. Trondheim. Muligens er det flere barn av disse tre kvinnene, men huslyden er som sagt nevnt slik.Kommer ikke frem til noen videre svar ang. Marie Magdalenes foreldre og hennes besteforeldre på begge sider. Hauan har jeg også prøvd med alle mulige vinkler som f.eks. houan. Har også prøvd å søke på Familysearch og via annonse i aviser i dette fylket i håp om svar.Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Yvonne Trengereid Eide

Er det mange sogn/ prestegjeld som representerer Trondheim rundt den tiden M.M.H. ble født? Er Houan/ Hauan kanskje en gård son nå kan hete Haugan? Hvilket sogn ligger den da ev. under?Ettersom moren var ugift, så er det nok bare dåpen som kan fortelle meg hvem faren var. Finnes dette kun på Statsarkivet i Trondheim eller kan det ligge på nett et sted. Mange spørsmål, men jeg har bare ingen anelse om dette.. Ang. hennes mormor: Jeg har fått opplyst at den eneste Malene Johannesdt født ca 1795 er datter av Margrethe Iversdt. & Johannes Iversen Mønsterhoug (Skogn pr.gj.)Må jeg sette meg på flyet til Trondheim eller er det noen her i forumet som kjenner igjen noe av dette? Svært takknemlig for alle innspill & tips om hvordan jeg videre skal gå frem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hvor kan dette med 'Næss' komme fra? Både Malene og døtrene er jo i tellingen nevnt med dette. Kan det være at Malene sin mann kommer fra en gård med navnet Næss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.